پنچ طراح لباس معروف و جوان ایرانی

منتشر شده در تاریخ

ساره نوری

ساره خواجه نوری در 25 جولای 1979 در تهران متولد شد. وی در 9 سالگی به همراه خانواده به آمریکا مهاجرت کرد و تحصیلاتش را در رشته طراحی گرافیک از دانشگاه جورج میسون به اتمام رساند. ساره نوری قبل از اینکه به این حرفه بپردازد به عنوان طراح گرافیک روی تبلیغات رسانه های تجاری مختلف کار می کرد. او در سال 2009 هنگامی که موقع ازدواج اش موفق به پیدا کردن لباس عروس دلخواهش نشد، خودش دست به کار شد و لباس عروس رویاهایش را طراحی کرد. به نیویورک رفت پارچه خرید و بعد از آن توسط خیاطی ماهر طرح خودش را پیاده کرد. پس از این ماجرا به ایالت نیوجرسی که نزدیک نیویورک است نقل مکان کرد. از آنجایی که نیویورک مرکز بزرگ فشن است در بوتیکی لوکس که لباس عروس داشت مشغول به کار شد و برندش را در سال 2011 با نام خودش یعنی ساره نوری تاسیس کرد. کالکشن های عروس ساره نوری توسط مجله معروف ووگ پوشش داده می شود. دو ویژگی معروف در کارهای خانم نوری، دست دوز بودن و جنس پارچه های مورد استفاده در آنهاست.

آنا ثانی

آنا ثانی طراح لباس، کارآفرین موفق ایرانی و صاحب برند پوشاک “آنا ثانی” است. آنا در دوران دبیرستان خود، ابتدا در رشته گرافیک تحصیل کرد و سپس به طراحی دوخت و لباس تغییر رشته داد. در نهایت در سال 1384 برند هم نام خودش (Anna) را ایجاد کرد. وی قبل از تاسیس برند خودش در زمینه طراحی صحنه و لباس سریال “یک مشت پر عقاب “، فیلم های “کلاغ پر”، “پنالتی”، “پروانه شو” و تئاتر “همچو کوچه بی انتها” را عهده دار بوده است. وی همچنین پس از تاسیس برند خودش و تولید لباس برای عموم، برای افراد زیادی مانند سحر دولتشاهی، آزاده صمدی و مریلا زارعی طراحی لباس انجام داده است. برند آنا ثانی در سطح بین المللی نیز شهرت دارد. چندین مجله عکسی از طراحی های او و مصاحبه هایش را چاپ کرده اند. علاوه بر این برخی از کارهای او در وب سایت ووگ ایتالیا نیز منتشر شده است.

مهرنوش شاه حسینی

مهرنوش شاه حسینی متولد آبان 1352 طراح لباس و صاحب برند سها دیزاین است. او قبل از ورودش به این حرفه، به عنوان استایلیست فعالیت میکرد تا اینکه سرانجام در سال 1384 برند خودش را تاسیس کرد و به صورت حرفه ای مشغول طراحی لباس شد. تحصیلات مهرنوش در زمینه معماری است و همین نقطه قوتی برای ورودش به صنعت فشن بوده است. طراحی های ایشان کاملا گویای علاقشان به معماری ایرانی قدیم، نقوش هندسی و سنتی است. او در کارنامه اش طراحی لباس فیلم هایی مانند “قاتل وحشی”،نمایش “لیرشاه” و فیلم “ال” طراح لباس و استایلیست بازیگرانی همچون لیلا حاتمی، نگار جواهریان و … را دارد. وی همچنین در آثاری همچون فیلم “ملبورن” به عنوان بازیگر حضور داشته است.

نمایشگاه “زاده ی تهران بزرگ شده ایتالیا” در شهر کلن آلمان مجموعه ای از کفش های طراحی شده ایشان به همراه عکس های قدیمی کودکی اش بود که به نمایش گذاشته شد. لباس لیلا حاتمی در جنشواره کن 2014 میراث خانوادگی 180 ساله ی مهرنوش بود که با طلای خالص نقره دوزی شده بود.

آراز فضایلی

آراز فضایلی طراح لباس و سردبیر وبلاگ مد تهران تایمز است که در سال 2012 تاسیس شد و اولین وبلاگ مد خیابانی ایران به شمار می رود. تمرکز مجله تهران تایمز بر مد و هنر ایرانی است. در واقع این وبسایت دریچه ای به سوی مد و استایل خیابانی در ایران محسوب می شود. این مجله مورد استقبال مطبوعات قربی نیز قرار گرفته و مجلاتی همچون ووگ و گاردین از آن به عنوان بهترین ایرانی در زمینه مد نام برده اند. وی در 12 سالگی از ایران مهاجرت کرد و دوره دبیرستان را در ونکور و ژنو به پایان رساند. او در دانشگاه های پاسونز و اسمد پاریس به تحصیل در زمینه ی مد و فشن پرداخت. طراحی های آراز بر اساس فرهنگ و سنت دیرینه ایران است. استفاده از المان ها و نماد های ایرانی اغلب در آثار وی مشهود است چرا که او سعی دارد سنت ایران را به همه ی مردم جهان نشان دهد و در این کار موفق هم بوده است.

پریا فرزانه

پریا فرزانه در سال 1994 در انگلستان متولد شد. والدین پریا هر دو ایرانی هستند و از همان کودکی وی را با فرهنگ و هنر ایران آشنا کرده اند. پریا در رشته فشن و لباس مردانه از دانشگاه “Ravensbourne” در سال 2016 فارغ التحصیل شد. به گفته ی پریا پدربزرگش خیاط کت و شلوار در ایران بود و مادرش هم از پدرش خیاطی یادگرفته بود و در کودکی برای او لباس دوخته بود، همین امر باعث شد تا به دنیای طراحی علاقمند شود. او بلافاصله پس از فارغ التحصیلی فعالیت حرفه ای اش را با تاسیس برندی به نام خودش شروع کرد. هدف او معرفی فرهنگ ایرانی و تغییر دیدگاه مردم جهان نسبت به خاورمیانه است. پریا طی 4 سال توانست اعتبار 21 سهامدار را در سراسر دنیا بدست آورد. با وجود اینکه پریا متولد انگلستان بوده است اما هر سال به همراه خانواده به ایران سفر می کردند و به شدت تحت تاثیر فرنگ ایرانی قرار گرفته است.  طراحی‌های پریا همگی بر پایه‌ی تلفیق سنت ایران با مدرنیسم است، که در طراحی‌هایش اغلب از تایپوگرافی فارسی، قلمکاری و طرح‌های سنتی ایرانی استفاده می‌کند. طراحی‌های پریا همگی بر پایه‌ی مد استوار است. طرح قلمکار و پارچه‌ی لباس‌ها همگی توسط مردی در اصفهان چاپ می‌شوند و رنگ‌ها به صورت طبیعی از زردچوبه و زعفران به دست می‌آیند.

نویسنده

Sholeh Gharibi


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.


۲ دیدگاه

Leyla Lazemi

Leyla Lazemi · ۶ دی، ۱۴۰۲ در ۱۲:۴۳ ق.ظ

لذت بردم 👍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *