انواع آستین

منتشر شده در تاریخ

یکی از عناصر مهم لباس، آستین است. در واقع در هر لباسی اولین چیزی که نگاه ها را به خود جلب می کند؛ آستین است. امروزه آستین ها یکی از مهم ترین ارکان طراحی لباس هستند و می توانند همه چیز را به طور کلی عوض کنند. در طول تاریخ با گذر زمان مدل آستین ها تغییر و تحول یافته اند. به عنوان مثال در یک دهه یک مدل آستین مد می شود بعد از مدتی محبوبیت خود را از دست می دهد و سپس دوباره مد می شود. می توانید در این مقاله در مورد انواع آستین ها بیشتر بخوانید و با شرکت در دوره طراحی لباس صاحو بیشتر در این زمینه مهارت کسب کنید.

به طور کلی ما دو نوع آستین داریم:

آستین های سرخود

آستین های جدا

اگر آستین به صورت جداگانه طراحی شود و برش بخورد و سپس به حلقه آستین دوخته شود به آن آستین جدا می گویند اما برش حلقه نداشته باشد و بصورت یکسره به بالا وصل شود آستین سر خود نامیده می شود. در ادامه برخی از محبوب ترین آستین ها را معرفی شده اند، با ما همراه باشید:

 آستین رگلان (Raglan sleeve)

یکی از زیباترین آستین ها، آستین رگلان است. محل اتصال آستین رگلان به لباس، در واقع بُرشی است که از گردن تا زیر بغل ایجاد می ‌شود. این بُرش، هم در قسمت پشت لباس قرار دارد و هم قسمت جلوی آن. اندازه این آستین هم کوتاه است و هم بلند. دست ها در این لباس به راحتی حرکت می کنند. این مدل آستین در گذشته برای لباس بیسبال کاربرد داشت.

 آستین کیمونو (Kimono sleeve)

یکی از قدیمی ‌ترین مدل‌ های آستین، کیمونو است. این آستین گشاد است و یکسره به بالاتنه وصل می شود و از انواع آستین سرخود به شمار می رود. این آستین هم کوتاه است، هم بلند و هم سه ربع. درواقع قد آن بستگی به انتخاب خودتان دارد. گشادی این آستین سرشانه ها را افتاده می کند بنابراین برای افراد چاق مناسب تر است.

آستین سه ربع (Bracelet sleeve)

قد آستین سه ربع بین آرنج و مچ دست است. اگر می خواهید دست هایتان معلوم باشد تا بتوانید از انواع اکسسوری استفاده کنید می توانید این آستین را انتخاب کنید.

آستین پروانه ‌ای (Butterfly sleeve)

این آستین از نوع آستین های جدا است. در قسمت حلقه این آستین پف است و بعد از آن گشاد می شود. این آستین نباید بازو را کاملا بپوشاند. این مدل برای لباس هایی با یقه باز بسیار مناسب است و ظاهر زیبایی به آن می بخشد.

آستین فرشته (Angel Sleeve)

این آستین ظاهری شبیه به بال فرشته دارد. از زیر بغل تا دورتادور سرشانه چین دار می ایستد و از خط سرشانه بالاتر قرار می گیرد. برای انتخاب قد این آستین هیچ محدودیتی وجود ندارد و می تواند کوتاه یا بلند باشد. اگر این آستین را با پارچه های لخت بدوزید خوش فرم تر خواهد بود.

آستین افتاده (Cap Sleeve)

 این مدل آستین فقط قسمت بالای دست و کمی پایین تر از استخوان شانه را می پوشاند. این مدل به خاطر باز بودن قسمت شانه ها و گردن استخوان ترقوه را زیباتر و گردن را بلندتر نشان می دهد و برای لباس های مجلسی بسیار زیباست.

آستین پفی (puffy sleeve)

آستین پفی سرشانه پهنی دارد. طراحی مخصوص این آستین باعث می شود تا سرآستین به گونه ای در اطراف بازوی شخص جمع شود که شکل پف کرده ای به خود بگیرد. در گذشته این آستین ها نشاندهنده عشق و زنانگی بود و پوششی رمانتیک محسوب می شد.

نویسنده

Sholeh Gharibi


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.


۱ دیدگاه

Leyla Lazemi

Leyla Lazemi · ۲۰ فروردین، ۱۴۰۳ در ۶:۰۳ ب.ظ

بسیار مفید و عالی بود 💐

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *