هفته ی مد چیست ؟

منتشر شده در تاریخ

همه ی کسانی که دستشان به قلم طراحی لباس رفته است بار ها ئ بارها در عکس ها ی منتشر شده درباره ی هفته های مد خصوصا هفته های مد مشهور مثل هفته ی مد نیویورک،میلان ، پاریس و لندن چیز های کم و بیشی دیده اند. اما این که هفته ی مد واقعا چیست و چه معنایی دارد چیزی است که کمتر کسی اطلاعات جامعی درباره ی آن داشته باشد. در این مقاله قصد داریم شما را با هفته ی مد کاملا آشنا کنیم . پس با ما همراه باشید.

قصه ی هفته ی مد از سال 1943 در اوج جنگ جهانی دوم آغاز شد.پیش از این پایتخت مد و لباس پاریس بود و روزنامه نگاران و ژورنالیست ها پیش از شروع فصل جدید به پاریس سفر می کردند تا از جدید ترین ترند های مد و لباس پاریس عکس بگیرند و در مطبوعات کشور خودشان منتشر کنند اما در آن زمان به سبب شرایط جنگی پاریس این امکان برای ژورنالیست ها موجود نبود خصوصا در کشور هایی مثل آمریکا که در قاره ی دیگری بودند و مردم خارج از فضای جنگی زندگی می کردند به دانستن این جدید ترین ترند ها برای زنده نگه داشتن صنعت مد احتیاج بود. بنابرین این تصمیم گرفته شد که در هفته ی مطبوعات طراحان لباس آمریکایی جدیدترین لباس های خود را به نمایش بگذارنند و به این ترتیب اولین هفته ی مد در نیویورک شکل گرفت و به جای هفته ی مطبوعات برقرار شد.

هفته ی مد چه قدر طول می کشد؟

هفته ی مد برخلاف تصور بسیاری یک رویداد سالانه نیست بلکه دوبار در سال برای پاییز – زمستان و بهار – تابستان برگذار می شود.در بالا به چهار هفته ی مد اصلی اشاره کردیم در واقع این چهار هفته ی مد پشت سر هم برگذار می شوند . مثلا برای بهار تابستان به ترتیب هفته ی مد نیویورک از 12 تا 19 فوریه ، هفته ی مد لندن از 20 تا 24 فوریه ، هفته ی مد میلان از 25 فوریه تا 3 مارس و در نهایت هفته ی مد پاریس از 5 مارس تا 11 مارس برگذار می شود . به این ترتیب برخی آن را ماه فشن می نامند.

کدام طراحان در هفته ی مد شرکت می کنند؟

خب این کمی پیچیده است. به طور کلی شورا یا فرد خاصی برای انتخاب طراحان وجود ندارد و این کمی به سابقه ی طراح یا مارکتینگ و ترند بودن سبک طراح بستگی دارد. مثلا بعضی طراحان شناخته شده هر فصل نمایش دارند بنا بر این افراد مشغول در ای صنعت این را می داند و برای آن ها جایی کنار می گذارد. نکته ی دیگر این است که سالن ها و خیابان های محدودی هستند که در آن ها نمایش مد انجام می شود و بسیاری از طراحان از پس هزینه های رزرو مکان گران قیمت برنمی آیند.

 کدام طراح در کدام هفته ی مد شرکت می کند؟

این که کدام طراح در کدام هفته ی مد شرکت می کند خیلی به ملیت طراح وابسته نیست و اساسا قانون سفت و سختی ندارد اما  بیشتر این مسئله که دفتر مرکزی برند در کدام شهر قرار دارد مهم است . مثلا مایکل کورس، شهروند نیویورکی در شهر خود نمایش می دهد، در حالی که استلا مک کارتنی که بریتانیایی است اما  در پاریس مستقر است در هفته ی مد پاریس  و شنل فرانسوی در هفته مد پاریس نمایش می دهند. این راهی برای نشان دادن حمایت از اقتصاد محلی، طراحان و خرده فروشان است. به علاوه، به احتمال زیاد طراحان عضو شورای ملی مد خود هستند (مانند CFDA)، بنابراین عضو شورای مد هر شهری  که باشند در همان شهر نمایش می دهند.

نمایش ها در کجا برگذار می شود؟

معمولا فضایی که در برای نمایش مد توسط شهرداری در نظر گرفته می شود یک پارک است و طراحان قسمت هایی در آن پارک را رزرو کرده و متناسب با تعداد مهمان ها چادر می زنند. بله چادر همه ی نمایش مد در چادر انجام می شود. از آنجایی که این نمایش ها نمایش های خصوصی هستند و فقط برای مهمانان است معمولا در فضای بسته انجام می شود. البته بعضی طراحان در سال های گذشته مکان های خصوصی دیگری به جز پارک اصلی مثل گالری‌های هنری، استودیوهای عکس، فضاهای رویداد، و ساختمان‌های نمادین را نیز برای نمایش خود انتخاب کرده اند.

نمایش چه قدر طول می کشد؟

خود نمایش معمولا بین 10 تا 20 دقیقه وابسته به تعداد لباس ها یا هنری بودن نمایش و طراحی صحنه طول می کشد . اما چیزی که درباره ی مدت نمایش همیشه وجود دارد این است که معمولا شروع نمایش 40 دقیقه تا یک ساعت از زمان اعلام نمایش دیر تر شروع می شود و تاخیر دارد.

نمایش چگونه شروع می شود؟

انتظار می رود که با شروع نمایش از مدل ها عکس برداری شود اما پیش از شروع عکس برداری پاپاراتزی ها شروع به عکاسی از مهمانان ردیف اول می کنند. از آنجایی که این یک نمایش خصوصی است معمولا مهمانان مشهوری هم دارد مثل سردبیر های مجله های مد سلبریتی ها ، بازیگران و خواننده ها . بنابراین گاهی برای برخی افراد حتی آنچه در یک نمایش مد ارائه می شود هم آنقدر مهم نیست و مهم آن است که کدام مهمان در کدام فشن شو دعوت شده است. اما درباره ی مدل ها به طور کلی 30 تا 40 لوک در هر نمایش مد نمایش داده می شود . این که مدل ها معروف باشند یا نه یا اینکه چه سایزی داشته باشند کاملا وابسته به نظر طراح است اما معمولا آخرین لوک را مشهور ترین مدل نمایش می دهد.درباره ی شو و این که چه گونه برگذار شود هم تیم طراحی صحنه ی برند یا خود طراح تصمیم می گیرند . گاهی یک رژه یه ساده است که در آخر طراح وارد صحنه می شود و گاهی یک ارکستر  یا خواننده هم در صحنه حضور دارد و یا گاهی یک نمایش مفهومی است که داستانی را روایت می کند .

آیا لباس های نشان داده شده با لباس هایی که در فروشگاه ها وجود دارند متفاوت است؟

باید بگویم بله. معمولا لباس هایی که در این نمایش ها نمایش داده می شوند بسیار اغراق آمیز هستند و نسخه های ساده تر آن ها در فصل پیش رو در فروشگاه ها ارائه می شوند و دلیل آن این است که طراح در این نمایش خط فکری خود را و مفهومی که قصد دارد براساس آن طراحی لباس های روزمره را بکند نشان می دهد. دلیل دیگر این است که این نمایش در نهایت یک نمایش هنری است و روی هنری بودن فضا و طراحی ها تاکید دارد. بنابراین سلیقه ی عموم در نظر گرفته نمی شود.البته که هنر حد و مرز خاصی ندارد و شما ممکن است لباس های روزمره هم در این نمایش ها ببینید!

آیا نمایش مد تنها راه نمایش است؟

البته که نه! پیش تر گفتم که این یک رویداد هنری است و هنر بی حد و مرز است . گاهی مدل ها پس از نمایش از چادر بیرون می روند تا همه ی تماشاگران آن ها را ببینند. گاهی مدل ها مانند مجسمه می ایستند تا مهمانان از هر زاویه ای که بخواهند آن ها را ببینند و دید نزدیک تری داشته باشند. گاهی اصلا چیزی نمایش داده نمی شود و طراحان فقط ژورنالیست ها را دعوت می کنند تا از کلکسیون آن ها دیدن کنند.

چه کسانی در این نمایش ها دعوت می شوند؟

مهم ترین سوال یرای همه ی خوانندگان این مقاله شاید این باشد که آیا من هم می توانم بلیط این نمایش را تهیه کنم؟ باید بگویم متاسفانه خیر. برای حضور در این نمایش باید حتما دعوت نامه دریافت کرده باشید. دعوت نامه معمولا از طرف طراح یا برند برای ژورنالیست ها ، سلبریتی ها ، بلاگر ها ،مشتری های ثابت و دوستان طراح ارسال می شوند تا نمایش را جشن بگیرند.بنابرین شما به عنوان یک فرد عادی نمی توانید به شو ها دعوت شوید! البته اکثر برند ها معمولا از پلتفرم هایی مانند اینستاگرام یا یوتیوب به صورت زنده نمایش خود را پخش می کنند پس حتی اگر نتوانید حضوری تشریف ببرید می توانید لایو آن را ببینید!


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.


۱ دیدگاه

Leyla Lazemi

Leyla Lazemi · ۶ دی، ۱۴۰۲ در ۱۲:۵۹ ق.ظ

جذاب بود 👍

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *