مد آندروژن

منتشر شده در تاریخ

مد آندروژنی (سرکش) از انگلستان، فرانسه و استرالیا پدیدار شد. در ابتدا این مد پوششی، روشی برای برجسته کردن طبقه‌ اشراف از نظر بصری بود و مبدا آن را می‌توان به قرن هفدهم نسبت داد. واژه “Androgynous”  از کلمه‌ لاتین “Androgune”  گرفته شده که این کلمه از ترکیب واژه‌های یونانی “Andras” به معنای مرد و “Gune” به معنای زن ساخته شده است. آندروژن ترکیبی از ویژگی‌های بدن زن و مرد را توصیف می‌کند.

منشأ مد آندروژین

در طول تاریخ، سبک های لباس پوشیدن، بر اساس ساختارهای اجتماعی، بر اساس جنسیت تحمیل می شد. به عنوان مثال، شلوار به طور سنتی یک نوع لباس مردانه بود که برای زنان مورد توجه نبود. با این حال، سازه های اجتماعی خوب عمل نمی کنند، به خصوص وقتی صحبت از صنایع خلاق به طور کلی و مد به طور خاص می شود.

اولین نشانه های سبک های مد آندروژینی «سرکش» در انگلستان و فرانسه پدیدار شد. مد آندروژینی که در ابتدا به عنوان نوعی لباس پوشیدن انحصاری مورد توجه قرار گرفت، روشی ارجح برای برجسته کردن طبقه اشراف از نظر بصری بود.

الیزابت اسمیت میلر طراح سبک آندروژین

الیزابت اسمیت میلر، یکی از اولین طراحانی بود که با دوخت یک مدل شلوار منحصربه‌فرد که بعدها «بلومر» نامیده شد، معروف شد. با شروع دهه اول ۱۹۰۰ درست در حوالی جنگ جهانی اول، نقش‌های سنتی جنسیتی به سرعت شروع به محو شدن کردند.

در دهه ۱۹۳۰ مارلن دیتریش هنرپیشه معروف آلمانی که همواره لباس‌های پر زرق‌وبرق می پوشید؛ اولین ستاره‌های سینما بود که سبک آندروژنی را انتخاب کرد و با کت و شلوار در اولین نمایش فیلم خود ظاهر شد.

طراحان عصر جدید آندروژن

در دهه ۱۹۸۰ با ظهور طراحان آوانگاردی مانند طراحان ژاپنی، یوجی یاماماتو و ری کاواکابو که طراحان بسیار موفقی در این عرصه هستند ما شاهد نوع جدیدی از طراحی‌های سبک آندوژن به امضای این طراحان هستیم که به خوبی توانسته‌اند این سبک را بیش از پیش وارد دنیای مد  و به خصوص سبک‌های خیابانی کنند.

نمونه ای از طراحی یوجی یاماماتو

مد آندروژن از گذشته‌ دور همراه ما بوده است و توسط فشن آیکون‌ها به خوبی معرفی شده و در سطح جامعه آرام آرام مورد استقبال عمومی قرار گرفته است و تا امروز که در عصر پست مدرن و در کنار نسل Z هستیم این ترند بیش از پیش فراگیر شده است و نه تنها توسط طراحان به نمایش گذاشته می‌شود بلکه افراد زیادی در تعقیب مد آندروژن هستند.

نویسنده

Sholeh Gharibi


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.


۲ دیدگاه

Leyla Lazemi

Leyla Lazemi · ۲۷ دی، ۱۴۰۲ در ۸:۲۱ ب.ظ

جالب بود 💐

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *