شومیز و تاریخچه آن

منتشر شده در تاریخ

شومیز یک لباس همه کاره و ظریف است که برای قرن ها جزء اصلی کمد لباس زنان بوده و از مرزهای فرهنگی فراتر رفته است. اصطلاح شومیز نخستین بار در دهه ۱۷۸۰ بکار رفت و برای معرفی نوعی لباس غیررسمی گشاد بود. در واقع شومیز کلمه ای فرانسوی است که نوشتار و تلفظ اصلی آن chemise می باشد‌. معنای مشخصی ندارد اما به صورتکلی به معنای تی شرت است. تاریخچه این لباس هم به قرون وسطا برمی گردد یعنی زمانی که بانوان از شومیز به عنوان یک زیر پیراهن و یا حتی یک لباس گشاد استفاده می کردند. تا اواخر قرن هیجدهم از این لباس به عنوان یک لباس زیرپوش استفاده می شد؛ اما پس از آن دچار تغییرات چشمگیری در فرم و طرح شد که امروزه از آن به عنوان یک یک لباس مجزا در انواع مدل ها یاد می شود. این لباس در ابتدا بسیار ساده و معمولی بود که سبک کلاسیک با آستین های بلند و دکمه ای داشت، اما در طی این سال ها دچار تحولاتی شده و شاهد انواع مدل های آن هستیم.

این لباس در گذشته مانند یک پیراهن معمولی بود که برای خانوم ها به عنوان زیر لباسی برای جذب تعرق بدن و جلوگیری از عدم کثیف شدن لباس های اصلی و برای آقایان به عنوان یک لباس معمولی به همراه شلوار کاربرد داشت. در دوره قرون وسطی بین خانوم ها و آقایان محبوب بوده و این طور که بنظر می رسد از نوعی پوشش روم که تونیکا نام داشته طراحی شده است.

جنس این لباس در طول زمان دچار تغییراتی شده و امروزه غالباً شومیز ها را از جنس های لطیف و ظریف می دوزند. شومیز ها دارای مدل های آستین بلند و آستین کوتاه بوده و قدی متعادل دارند. از این لباس هم در مهمانی ها می توان استفاده کرد و هم برای زیر مانتوها قابل استفاده است. قد این لباس از تی شرت و بلوز معمولی کمی بلندتر است.

انواع شومیز:

شومیز حریر

یکی از رایج ترین پارچه های مورد استفاده برای دوخت شومیز، پارچه حریر است.این شومیز انتخاب خوبی برای مهمانی ها و دورهمی ها به حساب می آید. رنگ های نود جزء رنگ های موردپسند بانوان است که غالبا در دوخت شومیزهای حریر بر سایر رنگ ها ارجحیت دارند. ست کردن شومیزهای حریر با دامن یا شلوار فیت و چسبان جزو ترکیب های متداولی است که در میان بانوان بسیار به چشم می خورد.

شومیز نخی

شومیزهای نازک و نخی برای فصل بهار و تابستان بسیار مناسب هستند؛ زیرا در این فصول به دلیل گرم بودن هوا، اغلب افراد به دنبال لباس های سبک و راحت هستند. از طرف دیگر شومیز نخی برای بانوانی مناسب است که عرق زیادی می کنند؛ زیرا پارچه نخ رطوبت را جذب می‌کند و در نتیجه پوست زیر این پارچه، راحت‌تر می‌تواند نفس بکشد؛ بنابراین اگر جزء افرادی هستید که زیاد عرق می کنید حتما به سراغ شومیز زنانه با جنس نخ بروید.

شومیز مخمل

مدل شومیز مخمل ساده زنانه یک نوع لباس زنانه است که از جنس مخمل تهیه می‌شود. مخمل یک نوع پارچه با بافتی نرم و لطیف است که به دلیل بافت خاص خود، به آن یک لمسه لطیف می‌دهد. مدل‌های شومیز مخمل ساده زنانه معمولاً بدون جزئیات زیاد و طرح‌های پیچیده هستند. طراحی ساده آنها به مخمل اجازه می‌دهد تا بیشتر توجه را به خود جلب کند و ظاهری شیک و الگانت را ایجاد کند. رنگ‌های پرطرفدار برای مدل‌های شومیز مخمل ساده سیاه، آبی تیره، بورگوندی، سبز تیره است.

شومیز لی

مدل شومیز های لی یکی از نمونه های پرطرفدار برای این نوع لباس محسوب می شود. شومیز لی یک گزینه ی مناسب برای دخترخانم هایی است که می خواهند از یک تیپ اسپرت کژوال برخوردار باشند. می توانید این مدل شومیز را به تنهایی و به جای مانتو در بیرون از منزل بپوشید. شومیزهای لی به عنوان گزینه ی مناسبی برای گردش و تفریح در بیرون از منزل به شمار می روند.

شومیز یقه کراواتی

شومیز یقه کراواتی شومیزی است که یقه آن دو روبان دارد که آنها را به‌شکل پاپیون یا کراوات گره می‌زنند. طراحی این نوع شومیز به اوایل قرن بیستم برمی‌گردد، در طی سال‌ها، شومیز یقه کراواتی به نمادی از قدرت در زنان تبدیل شد. در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ میلادی، همزمان با رشد و توسعه فرصت‌های جدید برای زنان شاغل، محبوبیت این بلوز افزایش یافت.

مارگارت تاچر اولین صدراعظم زن انگلستان، این لباس را به نمادی از قدرت تبدیل کرد

نویسنده

Sholeh Gharibi


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.


۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *