شش پایتخت مد جهان

منتشر شده در تاریخ

یکی از جذاب ترین مباحث در جوامع بشری، مد و فشن است و هر چقدر در مورد آن صحبت کنیم هرگز جذابیت خود را از دست نمی دهد. در جهان مهم امروزی نمی توان تاثیر آمریکا، انگلستان، فرانسه و ایتالیا را نادیده گرفت. این کشورها معمولا در عرصه های دیگر همچون هنر و سیاست جهان نیز پیشرو بوده اند. البته موقعیت حساس جغرافیایی آنها نیز بی تاثیر نیست، موقعیتی که بر صنعت مد و فشن تاثیر بسزایی دارد. قطعا برایتان جالب خواهد بود که بدانید کشورهای دیگری نیز توانسته اند نام خود را به دنیای مد و فشن وارد کنند و اکنون در ادامه توجه شما را به این 12 پایتخت مد و جهان جلب می کنم. با ما همراه باشید.

1.نیویورک پایتخت مد جهان در آمریکا

تا پیش از جنگ جهانی دوم پایتخت مد جهان، پاریس بود. اما جنگ جهانی دوم مانع از این شد که مردم و طراحان بتوانند برای بازدید به این شهر بروند بنابراین هفته مد نیویورک متولد شد. هفته مد نیویورک که با عنوان هفته مد مرسدس بنز نیز شناخته می شود یک رخداد نیمه سالانه است که هر سال در ماه فوریه برای مد بهار و تابستان و در سپتامبر برای مد پاییز و زمستان در منطقه منهتن برگزار می شود. نیویورک بهترین مدارس و دانشگاه های مد و فشن را در جهان دارا است بنابراین اگر قصد ادامه تحصیل در این رشته را دارید نیویورک یکی از بهترین گزینه ها است. طراحان برجسته هفته مد نیویورک مانند بتسی جوهانسون (Betsey Johnson)، کلوین کلین (Calvin Klein)، درک لام (Derek Lam)، دوناکاران (Donna Karan)، و فیلیپ لیم (Philip Lim) کار خود را از این شهر شروع کردند و به شهرت رسیدند.

شهر نیویورک
هفته مد نیویورک

2. لندن شهری مدرن و سلطنتی

هفته مد لندن اولین بار در سال 1984 توسط شورای مد بریتانیا (BFC) به منظور معرفی مد و طراحان بریتانیایی در صحنه بین المللی راه اندازی شد و موفقیت های زیادی بدست آورد. اکنون یکی از بزرگترین رویداد ها در تقویم مد جهانی به شمار می رود. لندن یکی از چهار شهر برتر دنیای مد و فشن است که خانه ی خاندان سلطنتی بریتانیا در آنجا قرار دارد و توجه بسیاری از علاقمندان مد و فشن را به خود جلب کرده است. جالب است بدانید که این رویداد به صورت زنده و آنلاین پخش می شود و به مردم سراسر جهان این امکان را می دهد تا آن را تماشا کنند و از آن لذت ببرند. تمپرلی لندن، وییون وست وود و الکساندر مک کوئین از طراحان این شهر هستند و حضور پررنگی در هفته های مد دارند.

شهر لندن
هفته مد لندن

3. میلان

میلان پایتخت منطقه لومباردی در ایتالیا، یکی از مراکز برجسته صنعت مد و فشن در دنیا محسوب می شود. از سال ۱۹۵۸ در این شهر هفته ‌های مد برگزار می‌ گردد. میلان که یکی از ۴ پایتخت مهم دنیای مد است هر فصل بیش از ۴۰ فشن‌شو یا نمایش مد در آن برگزار می گردد. برندهای معروفی مانند گوچی، پرادا، روبرتو کاوالی، دولچه گابانا، میسیونی، والنتینو و… فعالیت خود را از این شهر آغاز کرده‌اند. در هر فصل بیش از ۴۰ فشن‌شو برگذار می شود که هر کدام اهمیت زیادی دارند و معمولا در مکان های تاریخی مهم مانند کاخ ها یا میدان های شهر برگزار می شود. هفته مد میلان یک رویداد تجاری صنعتی نیز محسوب می شود زیرا باعث تقویت رابطه بین طراحان، فروشندگان و خریداران کمک می کند.

شهر میلان
هفته مد میلان

4. پاریس

وقتی نام پاریس بر زبان آورده می شود شاید اولین چیزی که به ذهن شما می آید برج ایفل باشد اما پاریس یکی از چهار پایتخت اصلی مد جهان به شمار می رود. هفته مد پاریس، نامش از کلمه défilés de mode به معنی رژه مد، گرفته شده است این رویداد دو بار در شهر پاریس در دو مقطع بهاره/تابستانه و پاییز/زمستانه برگزار می شود. هفته مد پاریس تاریخ ثبت شده و یکسانی ندارد و فدراسیون مد فرانسه هر سال این تاریخ را تعیین می کند. اولین هفته مد پاریس در سال 1973 فعالیت خود را آغاز کرد اما آغاز حرفه‌ای آن به سال 2012 بر می گردد. پایتخت فرانسه به خاطر داشتن فرهنگی غنی توانسته بهترین طراحان مد جهان را در خود پرورش دهد. برندهای معروفی همانند دیور، لاگوست، شنل و … در این شهر متولد شده اند.

برج ایفل شهر پاریس
هفته مد پاریس

5. توکیو

فرهنگ ژاپن با کشورهای دیگر تفاوت زیادی دارد و تقریبا 38 میلیون نفر در آن ساکن هستند. هفته مد ژاپن به هفته مد مرسدس بنز توکیو نیز معروف است و در واقع مدت زمان زیادی نیست که برگزار می‌شود. فشن ژاپن غنی از زیبایی و خلاقیت است و تعدادی از بهترین طراحان دنیا، ژاپنی هستند.  برخی از معروفترین طراحان این شهر کینزو تاکادا، هانائی موری، ایسی میاکه و هیروکو هستند.  کالج مد بونکا یکی از معتبرترین مدارس مد در جهان است که طراحان معروفی مانند کنزو تاکادا و جونیا واتانابه و خیلی اشخاص دیگر را به دنیا معرفی کرده است. با هر نمایش مدی که در این شهر برگزار می‌شود، هفته‌ی مد توکیو محبوبیت بیشتری پیدا می‌کند و بیشتر دنیا را متحیر می کند.

شهر توکیو
هفته مد توکیو

6. شانگهای

شانگهای به عنوان نماینده شرق آسیا از سال 2001 کار خود را به صورت جدی در دنیای مد و فشن آغاز کرد و وزارت بازرگانی چین حامی این رویداد بود. این رویداد هم همانند سایر رویداد ها دو بار در سال بر گذار می شود و معمولا یک ماه به طول می انجامد. هفته مد شانگهای در این مدت با حضور طراحان سرشناسی چون اوما وانگ، ژانگ دا، کیو هائو، هلن لی و نیکول ژانگ اعتبار ویژه‌ای در دنیای مد و فشن کسب کرده است. هفته مد شانگهای یکی از تاثیرگذارترین رویدادهای مد در آسیا است و کانونی برای استایل خیابانی است، جایی که افراد جوان و شیک، فردیت و خلاقیت خود را از طریق لباس‌هایشان نشان می‌دهند.

شهر شانگهای
هفته مد شانگهای

نویسنده

Sholeh Gharibi


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.


۲ دیدگاه

Leyla Lazemi

Leyla Lazemi · ۱۳ دی، ۱۴۰۲ در ۱:۰۱ ق.ظ

❤️👍

بهاره محمدی

بهاره محمدی · ۱۸ دی، ۱۴۰۲ در ۱۲:۰۹ ب.ظ

عالی و مفید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *