تفاوت بین استایل رترو و وینتج

منتشر شده در تاریخ

رترو (Retro) و وینتیج (Vintage) اصطلاحاتی هستن که در دنیای فشن و مد برای توصیف سبک استایل و هرچیزی که قدیمی و با ارزش است مانند: لباس، موسیقی، فیلم، معماری، مبلمان و اتومبیل به کار برده می‌ رود، شباهت بین این دو سبک باعث می شود که اشتباه گرفته شوند.

استایل وینتیج و رترو تداعی کننده لباس های قدیمی و نوستالژی هستند همان هایی که پدربزرگ و مادربزرگمان زمان جوانیشان می پوشیدند، و اکنون دوباره همان لباس ها مد شده اند.

این دو سبک نشان دهنده چیزهای قدیمی و یادآور گذشته هستند اما تفاوت هایی نیز باهم دارند. از آنجایی که هر دو این سبک قدیمی هستند اغلب بین مردم به اشتباه گرفته می شوند. درواقع این دو سبک پلی است که دنیای گذشته را به زمان حال وصل می کند و در سالهای اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

استایل وینتج چیست؟

استایل وینتج یعنی ترکیب کردن و پوشیدن لباس هایی از گذشته که در زمان خود طرفداران زیادی داشته است؛ لباس هایی که معمولا 30 تا 100 سال قدمت دارند. برخلاف اکثریت که پس از شنیدن واژه وینتج به یاد لباس های کهنه و از مد افتاده میفتند؛ وینتج شامل هر کالای ارزشمند و قیمتی می شود که از گذشته برای ما به جا مانده و یادآور خاطرات خوب آن دوران است.

استایل رترو چیست؟

استایل رترو شامل لباس‌ها، اکسسوری‌ها یا وسایلی می‌شود که به نظر می‌رسد مربوط به یک دوره خاص هستند؛ به‌ویژه دهه‌های 1950 تا 1990. کلمۀ واقعی رترو از پیشوند لاتین retro گرفته شده است که به معنای رو به عقب است و اولین‌بار، در فرانسه برای برچسب زدن مدهای گذشته استفاده شد. درواقع استایل رترو در زمان حال تولید می‌شوند و یادآور مدهای گذشته در دنیای لباس‌ها به ویژه وینتیج هستند.

تفاوت های اصلی بین لباس های رترو و وینتیج:

  • هر دو سبک استایل وینتیج و رترو نشان دهنده دوران گذشته در دنیای مد و فشن هستن، اما به صورت کلی با هم تفاوت دارند.
  • رترو میتواند شبیه به آیتم‌های وینتیج باشد، اما وینتیج به خودی خود دارای قدمت زیادی است و به همین خاطر ظاهر متفاوتی دارد.
  • متریالی که لباس رترو با آن‌ها ساخته می‌شود ممکن است قدیمی یا جدید باشد، اما لباس‌های وینتیج بیش از 30 سال قدمت دارند.
  • قیمت لباس‌های وینتیج به خاطر این که بازمانده‌ای از دوران پر شکوه گذشته مد و فشن هستند خیلی بالاست، اما لباس رترو فقط با الهام از طراحی‌های مطرح قدیمی ساخته شده‌اند و قیمت مناسب تری دارند.
  • لباس‌های رترو به این دلیل که از مواد جدید ساخته می‌شوند، ظاهری شیک دارند و نو و جدید ظاهر می‌شوند. اما لباس وینتیج به خاطر قدمتشان ممکن است زدگی‌هایی روی بافتشان وجود داشته باشد.
  • وینتیج و رترو هردو بیانگر حس و حال قدیمی دنیایی هستند که به آن تعلق دارند. اما Retro فقط یک نسخه جدید از مد قدیمی است و وینتیج به معنای واقعی کلمه باقی مانده از گذشته است.
  • بهتر است بدانید که وینتیج به قدمت، سبک و ارزش ساخت و ساز لباس می‌پردازد، اما رترو فقط برای توصیف مد، و سبک استایل گذشته سرکار دارد.

کلام آخر صاحو

اگر به نوستالژی علاقمند هستید می توانید استایل رترو را برای خود انتخاب کنید؛ اما اگر لباس وینتج می خواهید با یک سر به مغازه های قدیمی بزنید یا اینکه سراغ کمد مادربزرگتان بروید. در هر حال هر دو این استایل تداعی کننده دوران گذشته هستند. شاید اکنون وقت آن رسیده که کمی به خودمان باز گردیم.

نویسنده

Sholeh Gharibi


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.


۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *