طراحی پارچه و انواع آن

منتشر شده در تاریخ

انتخاب یک پارچه مناسب می تواند برای اکثر ما یک چالش باشد. وقتی وارد یک فروشگاه لباس می شویم، غرق در مجموعه پارچه های نمایش داده شده می شویم. در زمان انتخاب پارچه، طیف رنگ ها، نقش ها، طرح ها و غیره می تواند گیج کننده باشد! در واقع، تنها زمانی که یک پارچه را از نزدیک بررسی می کنیم، درک کاملی از ترکیب واقعی آن به دست می آوریم.

مطالعه ی پارچه، موضوع بسیار جالبی است. برای کسانی که مایل به کسب دانش کامل پارچه هستند، می توانند دیپلم طراحی مد را دنبال کنند و بیشتر آن را کشف کنند. مطالعات پارچه و طراحی پارچه همه چیز را از الیاف گرفته تا خود پارچه را پوشش می دهد.

چند نکته مهم که در دوره طراحی پارچه یاد خواهید گرفت:

– کار بر روی چاپ و طرح های جدید که به صورت دیجیتالی یا غیره طراحی شده اند تا پارچه های جدید و جالب را تولید کنند.

– تزیینات پارچه ای که شامل کار با انواع مختلف پارچه برای ایجاد بافت ها و طرح های جدید روی سطح آن است.

– رنگرزی و انواع آن که به شما در دستیابی به الگوهای جالب مختلف بر روی پارچه های مختلف کمک می کند.

– توسعه ی منسوجات جدید بر اساس تحقیقات و مفاهیم شما.

طراحی پارچه اساس اصول طراحی مد را تشکیل می دهد. بنابراین، مطالعه پارچه یکی از مهمترین موضوعات اساسی است که در کلاس های طراحی مد تدریس می شود. شما دانش زیادی در مورد پارچه به دست خواهید آورد و جزئیات پارچه را یاد خواهید گرفت. بنابراین، چگونه می توان از طریق آن انتخاب پارچه مناسب را یاد گرفت؟ بیایید دریابیم:

برای شروع، پارچه چیست؟ خب، اولین سوال در حالت ایده آل باید همین باشد؛ زیرا Merriam-Webster پارچه را این گونه تعریف می کند: “ماده ای منعطف که معمولاً از بافتن، نمد کردن یا بافندگی الیاف و رشته های طبیعی یا مصنوعی به وجود می آید.”

مهمترین جنبه لباس پارچه است. لباس پوشیدن با پارچه مناسب ضروری است. لباس اشتباه در واقع محصول یک تصمیم بد در انتخاب پارچه است. پارچه یک ماده الیافی است که برای تولید لباس، کفش، کیف و اثاثیه منزل مانند ملحفه، بالش و حوله استفاده می شود. می تواند ضخیم یا نازک، خشن یا صاف، سنگین یا سبک باشد. ویژگی های انواع مختلف پارچه با موادی که از آن ساخته شده است تعیین می شود.

برای نسل‌ها، پارچه‌ها بر روند مد تأثیر گذاشته‌اند.

انتخاب طرح مناسب

وقتی پارچه ای را می بینید، اولین چیزی که تصور می کنید چیست؟ البته که الگو! بنابراین، این اولین مرحله در فرآیند طراحی پارچه است. پس برای انتخاب پارچه مناسب باید الگوی مناسب باشد.

برای شروع، می توانید یک الگوی بسیار ابتدایی را انتخاب کنید. اطمینان حاصل کنید که هنگام انتخاب یک الگو، دوختن و تبدیل آن به یک محصول نهایی قابل اجرا باشد. همچنین مهم است که در مورد پارچه ای که قرار است بر اساس الگوی خود استفاده کنید، بدانید. دانش صحیح پارچه می تواند از زمان و اشتباهات صرفه جویی زیادی کند.

اگر الگوی خاصی در ذهن دارید، یا تصویری از آن دارید، می‌توانید به سادگی آن را ترسیم کنید. همه ی دانش آموزان، در مراحل یادگیری دوره طراحی مد، طرح الگوهای پارچه را هم یاد می گیرند.

مطالعه الگو یا طرح

الگوی تونیک، با الگوی کت یا دامن متفاوت است. از این رو، باید هر الگو را به دقت مطالعه کنید تا پارچه ی مناسبی برای ساخت و تکمیل آن بیابید. به عنوان مثال، از آنجایی که پارچه‌هایی مانند ابریشم و ساتن ظرافت و ایستایی فوق‌العاده ای دارند، برای لباس‌های شب مناسب‌تر هستند. به طور مشابه، ترمه، پنبه، پشم و کتان، پارچه های ترد هستند، که آنها را برای کت و شلوارهای تجاری مناسب تر می کند.

المان‌های طرح مانند مجموعه، چین‌ها، مدل آستین‌ها و غیره می‌توانند به شما در انتخاب پارچه مناسب کمک کنند. انتخاب پارچه ی مناسب برای طراحی، ممکن است بسیار آسان به نظر برسد، اما فقط دانش مناسب پارچه می تواند آن را به ثمر بنشناند.

انواع پارچه

عناصری که یک پارچه را منحصر به فرد می کند بافت، پارچه، رنگ، چاپ، طرح و غیره ی آن است. هر پارچه ترکیب منحصر به فردی دارد که آن را برای یک لباس ایده آل می کند.  پارچه بر اساس الیاف مورد استفاده، الگو و بافت، و فرآیند تولید استفاده شده نام متفاوتی دارد.  بر این اساس، دو دسته بندی وجود دارد که انواع مختلف پارچه را متمایز می کنند: الیاف مورد استفاده (طبیعی در مقابل مصنوعی) و روش های تولید (بافته شده در مقابل غیر بافت).

طبیعی در مقابل مصنوعی

نوع الیاف انتخاب شده اولین تفاوت در جزئیات پارچه را تعیین می کند. طبیعی یا مصنوعی. برای ساخت الیاف طبیعی از الیاف گیاهی و حیوانی استفاده می شود. به عنوان مثال، پنبه از گیاهان به دست می آید؛ یا ابریشم از کرم ابریشم به دست می آید. از طرفی الیاف مصنوعی، به طور کامل از مواد ساخته شده توسط انسان تشکیل شده است.

پارچه های بافته شده

در پارچه های بافته شده، نخ های تار و پود به صورت افقی و عمودی به یکدیگر کشیده می شوند. از آنجایی که این پارچه ها دوام بیشتری دارند، به راحتی می توان آنها را به طرح های مختلف برش داد. با این حال، با توجه به لبه های خام، آنها به راحتی ساییده می شوند و در هنگام طراحی باید به این نکته توجه کرد. پارچه های پارچه ای توید، مخمل، جین و پوپلین نمونه های کمی از پارچه های بافته شده هستند. آنها بیشتر برای طراحی شلوار، پیراهن، کت و غیره مناسب هستند.

بافت ساده، بافت ساتن و بافت جناغی سه نوع پارچه بافته شده است. پارچه ابریشمی، کرپ، جین، کتان، ساتن و ابریشم نمونه‌هایی از پارچه‌های بافته شده محبوب هستند.

پارچه های غیر بافت

در پارچه های غیر بافت، الیاف به کمک مواد شیمیایی، بخار، گرما و فشار با یکدیگر ذوب می شوند و تبدیل به یک پارچه می شوند. بسیاری از اوقات از پارچه های غیر بافت برای سرآستین، یقه و برگردان پیراهن استفاده می شود زیرا سفتی و شکل خاصی به آن می بخشد.

تفاوت زیادی بین پارچه های مورد استفاده در دکوراسیون منزل و طراحی مد وجود دارد. تفاوت اصلی در جزئیات ساخت آنها نهفته است. دانش پارچه به شما در انتخاب پارچه مناسب برای هر پروژه کمک می کند.

تراکم و چاپ پارچه

وزن پارچه یکی از فاکتورهای مهمی است که در انتخاب پارچه باید در نظر گرفته شود. بر اساس الگو، باید تصمیم بگیرید که آیا می خواهید از پارچه سنگین یا سبک استفاده کنید. هنگامی که انتخاب خود را انجام دادید، مرحله بعدی تصمیم گیری در مورد نوع چاپ است. پارچه های با طرح و چاپ جلوه ای سه بعدی می گیرند. گاهی اوقات، حتی پارچه های تک رنگ نیز معجزه می کنند.

مطالعه پارچه موضوع اصلی طراحی مد است. با دوره طراحی مد همه چیز را در مورد پارچه بیاموزید و طراح پارچه رویاهای خود باشید. از این گذشته، دانش خوب پارچه، کلید یک لباس خوش ساخت است!

معیار طراحی انواع لباس

لباس برای نوزادان

هنگام طراحی لباس برای یک نوزاد، پارچه ای را انتخاب کنید که نرم و راحت باشد، به خاطر داشته باشید که پوست نوزاد بسیار حساس است. بر این اساس، پنبه اغلب به عنوان بهترین پارچه برای نوزاد در نظر گرفته می شود. لباس های نخی را می توان در سرما، زیر لباس های پشمی هم پوشید.

لباس برای کودکان نوپا

پارچه ای را در نظر بگیرید که دست زدن به آن آسان و برای کودکان نوپا راحت باشد. چک کنید که آیا کودک نوپا هنگام پوشیدن پارچه به راحتی می‌نشیند، می‌ایستد، می‌دود یا حتی می‌خزد.

لباس برای بزرگسالان

بزرگسالان عمدتاً کار می کنند و معمولاً در تمام ساعات شبانه روز در حال راه رافتن، پیاده روی و دویدن هستند، بنابراین پارچه ای را انتخاب کنید که صاف و جاذب باشد. اغلب برای بزرگسالان پنبه، پوپلین و کامبریک سبک استفاده می شود.

بنابراین اگر به دنبال پارچه ی عالی هستید، باید کیفیتی را در نظر بگیرید که ارزش سرمایه گذاری روی آن را داشته باشد، و پوشیدن لباس را به تجربه ای دلپذیر تبدیل کند.

نویسنده

Mahtab Etemadi


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.


۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *