جلیقه ضدگلوله

منتشر شده در تاریخ

جلیقه ضد گلوله که به عنوان جلیقه بالستیک یا جلیقه مقاوم در برابر گلوله نیز شناخته می‌شود، یکی از زره‌های بدنی است که به جذب ضربه و کاهش یا توقف نفوذ پرتابه‌های شلیک شده با سلاح گرم و تکه تکه شدن در اثر انفجار به بدن کمک می‌کند. جلیقه ممکن است به شکل نرم باشد، همانطور که بسیاری از افسران پلیس، نگهبانان زندان، نگهبانان امنیتی و برخی از شهروندان خصوصی می پوشند. نگهبانان زندان و پلیس ممکن است جلیقه‌های نرمی بپوشند که برای مقاومت در برابر حملات چاقو، با استفاده از قطعات فلزی طراحی شده‌اند. سربازان، تفنگداران دریایی و نیروهای عملیات ویژه زره‌های سخت را به همراه زره‌های نرم یا به تنهایی می‌پوشند. این امکان محافظت در برابر مهمات تفنگ یا تکه تکه شدن را فراهم می کند.

جلیقه های ضد گلوله امروزی، به دو نوع تقسیم می شود:

– جلیقه های ضد گلوله سخت

– جلیقه های ضد گلوله نرم

– جلیقه های ضد گلوله سخت

جلیقه های ضد گلوله سخت از صفحه های فلزی و یا سرامیکی ضخیم ساخته می شوند و به اندازه کافی برای انحراف گلوله و سایر سلاح ها مقاومند. مواد بکار رفته در این جلیقه ها، گلوله ها را با همان نیرویی که به داخل در حال وارد شدن است به خارج هل می دهند. به این ترتیب جلیقه غیر قابل نفوذ خواهد بود.

جلیقه های ضد گلوله نرم

جلیقه های ضد گلوله نرم  مفهوم گیج کننده ای است. چگونه ممکن است یک تکه لباس گلوله را متوقف کند؟ روش کار این جلیقه ها بسیار ساده است. در درون این جلیقه ها یک ماده ضد گلوله قرار دارد که در حقیقت یک توری بسیار قوی است. برای درک چگونگی عملکرد آن، تور دروازه فوتبال را در نظر بگیرید. در پشت دروازه بستهش ده است. وقتی که توپ به دروازه شوت می شود، دارای انرژی زیادی اس و در هنگام اصابت به تور، در یک نقطه مشخص تور را به عقب هل می دهد. هر رشته از یک سمت تیرک به سمت دیگر امتداد دارد و نیروی وارد آمده در آن نقطه مشخص را به سر تا سر پخش می کند. این نیرو به دلیل به هم بافته بودن رشته ها پخش می شود. زمانی که توپ رشته های افقی تور را هل می دهد دیگر رشته ها نیز در عوض، دیگر رشته های افقی را هل داده و به این طریق، همه قسمت های تور انرژی وارده توپ را جذب می کنند و فرقی نمی کند که گلوله به کدام قسمت از تور اصابت کرده باشد.

پس هرچه الیاف ضمن اتصال، انعطاف پذیرتر باشند و راحتتر در هم حرکت کنند و جلیقه شل تر و زیر آن نرم تر باشد، عملکرد موجی – فنری آن بهتر خواهد بود. به همین علت کارکرد جلیقه را روی تنه ای از گل یا خمیر مجسمه سازی به نرمی بدن امتحان می کنند.

یعنی اگر جلیقه مانند اورکت روی لباس پوشیده شود بهتر از آنست که مانند روش متداول غربی به لباس زیر چسبیده و موجب گرمایش ناراحت کننده و سختی حرکت بدن گردد.

این مواد بهترین جنس الیاف برای ساخت جلیقه محکم و سبک می باشند:

1. ورق پشم شیشه پتویی به ضخامت 5 سانتیمتر(با روکش آلومینیم ) 4-3 مترمربع

2. ورق تیشو فایبرگلاس به ضخامت 1 میلیمتر و وزن 50 گرم هر مترمربع20-10 مترمربع

3. چسب سیلیکونی یا چسب آکواریوم نازل دار با وسیله تزریق

4. برس سیمی، کاغذ الگو، قیچی

روش ساخت جلیقه ضد گلوله:

1. یک اورکت یا جلیقه جیب دار مناسب انتخاب کنید. داخل آستری آنرا خالی کنید و ابعاد قطعات تخته های ضد گلوله ای که میخواهید درآن نصب کنید را روی کاغذ الگو درآورید.

2. قطعات کاغذ الگوی خود را شش بار روی ورق پشم شیشه پتویی گذاشته و اطراف آنرا ببرید تا شش قطعه برای هر جیب جلیقه بریده شود.

3. سر نازل چسب سیلیکونی یا چسب آکواریوم را داخل دو قطعه پشم شیشه کرده بطور خطی و شطرنجی به فاصله حدود 3 سانتیمتر، در عمق پشم روی روکش چسب تزریق کنید.

4. هر دو قطعه پشم شیشه را بطور مجزا با برس سیمی بکوبید تا مانند نمد کاملا در هم فرو رود و متراکم شود.

5. دو قطعه را از طرف پشم شیشه روی هم گذاشته و بهم بچسبانید. بطوریکه ورق آلومینیم آنها در دو طرف قرار گیرد.

6. دو قطعه متصل شده را  زیر یک سینی فلزی و توسط جک زاپاس ماشین و یا زیر چرخ اتومبیل به مدت حداقل یک ساعت کاملا پرس کنید تا قطعه تخته بدست آمده به ضخامت حدود 7-8  میلیمتر و وزن حدود یک کیلوگرم بازای هر مترمربع شود.

7. برای مقاومت در برابر اسلحه های کالیبر کمری، خمپاره ساچمه و چاقو باید دو لایه از این تخته را در داخل جیب جلیقه روی هم گذاشته یا از نوار قزن جهت اتصال قابل جدا شدن آنها استفاده کنید.

جهت اسلحه های قوی تر مثل کالیبر بالای دستی باید 3 لایه و برای مقاومت در برابر تفنگ جنگی و انفجار 4 لایه از این تخته های پشم شیشه ای را بهم وصل کنید و در داخل جیب های لباس خود قرار دهید. چون هر جلیقه حدود یک مترمربع سطح لازم دارد وزن دو تخته ای آن حدود دو کیلوگرم خواهد شد.

در روش دیگر و گرانتر میتوان تخته ضد گلوله را از اتصال 20 لایه ورق الیافی 50 گرمی  فایبر گلاس ساخت که با چسب سیلیکونی بهم متصل و پرس می شوند.

بدیهی است عملکرد خوب جلیقه به نحوه ساخت، مقدار چسب مصرفی (نه زیاد و نه کم) ،  یکنواختی و خاصیت بالستیک و فنری تخته ها و تعداد آنها بستگی دارد.

چسب سیلیکونی پس از خشک شدن نهایی در مجاورت حرارت اتوی برقی خاصیت لاستیکی و ارتجاعی خوبی پیدا کرده و مقاومت حرارتی خوبی از خود نشان می دهد.

نویسنده

Mahtab Etemadi


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.


۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *