Fast Fashion (مد سریع/فست مد)

منتشر شده در تاریخ

فست مد چیست؟

مد سریع را می‌توان به عنوان لباس‌هایی ارزان و مد روز تعریف کرد که ایده‌ آن‌ها از فشن‌شوها(افرادی که به مد آگاه هستند؛ پیش نمایشی از مدهای آینده را از طریق فشن‌شوها دریافت می‌کنند که مجموعه‌های جدید و خطوط لباس را چندین ماه قبل از حضورشان در فروشگاه‌ها به نمایش می‌گذارند) یا سبک زندگی سلبریتی‌ها نمونه‌برداری شده است و غول‌های فست مد آن‌ها را با سرعتی سرسام‌آور به لباس تبدیل می‌کنند تا تقاضای مصرف کننده را برآورده کند. ایده این صنعت این است که جدیدترین سبک‌های موجود در بازار را در سریع‌ترین زمان ممکن به تولید انبوه برسانند تا خریداران بتوانند در حالی که هنوز آن ترندها یا مدها در اوج محبوبیت هستند؛ آن‌ها را بخرند و متأسفانه پس از چند بار استفاده، آن‌ها را کنار بگذارند. فست مد بخش عظیم و مهمی از سیستم سمی تولید و مصرف بیش از حد را تشکیل می‌دهد که مد را به یکی از بزرگترین آلاینده‌های جهان تبدیل کرده است. فست مد یک پدیده نسبتاً جدید در صنعت است که صدمات زیادی به کره زمین وارد می‌کند، حقوق کارگران را پایمال می‌کند و به حیوانات آسیب می‌رساند.

دلیل ایجاد این صنعت چیست؟

دلیل ایجاد این صنعت این است که مصرف‌کنندگان مد سطح بالا را با هزینه کم می‌خواهند؛ در حالی‌که این لباس‌ها اغلب بدون دقت ساخته می‌شوند؛ و مسلما قرار نیست برای سال‌ها یا حتی چندین بار پوشیده شوند. فست مد به دلیل روش‌های تولید و حمل‌ونقل ارزان‌تر و سریع‌تر، افزایش اشتهای مصرف‌کنندگان برای سبک‌های به روز و افزایش قدرت خرید مصرف‌کننده به‌ویژه در میان جوانان برای ارضای فوری حس رضایت درونی آن‌ها رایج شد. خرید لباس زمانی یک نیاز محسوب می‌شد و مصرف‌کنندگان برای خرید لباس‌های جدید در زمان‌های خاصی از سال پس‌انداز می‌کردند؛ اما حدود 30 سال پیش و در اواخر دهه 1990 این روند تغییر کرد؛ زیرا خرید به نوعی سرگرمی تبدیل شد و هزینه‌ها برای خرید لباس افزایش یافت؛ لباس‌ها ارزان‌تر و بی‌کیفیت‌تر شدند و خرید به یک سرگرمی هفتگی تبدیل شد.

مزایا و معایب فست مد

مزایای فست مد عبارتند از قیمت‌های مقرون به صرفه و رضایت فوری برای مصرف‌کنندگان و سود بیشتر برای شرکت‌ها.با این حال، مد سریع مسائلی را ایجاد می‌کند که آن را بیشتر از آنکه سودمند باشد مشکل ساز می‌کند. این صنعت به تغییرات آب و هوایی، آلودگی، آفت کش ها و تولید ضایعات و مقادیر زیادی زباله کمک می‌کند؛ همچنین در این صنعت محل کارهای ناایمنی برای کارگران وجود دارد و دستمزدهای پایینی که باعث بیشتر پایمال شدن حقوق این کارگران می‌شود.

حال بیایید کمی جزئی‌تر و با دقت‌ بیشتر به هرکدام از این‌ موارد بپردازیم:

مزایای فست مد

سودآوری برای تولیدکنندگان و خرده‌فروشان:

معرفی مداوم محصولات جدید مشتریان را تشویق می‌کند بیشتر به فروشگاه‌ها مراجعه کنند؛ که در نهایت خرید بیشتری انجام می‌دهند.خرده‌فروشان موجودی خود را دوباره شارژ نمی‌کنند؛ در عوض اقلامی را که فروخته می‌شوند با اقلام جدید جایگزین می‌کنند؛ بر این اساس، مصرف‌کنندگان می‌دانند وقتی کالایی را می‌بینند؛ بدون توجه به قیمت آن را خریداری کنند؛ زیرا احتمالاً برای مدت طولانی در دسترس نخواهد بود و از آن‌جایی که قیمت لباس‌های فست مد ارزان است؛ به راحتی می‌توان مردم را به خرید ترغیب کرد.

لباس‌ها را ارزان می‌کند:

حتی آن‌هایی که دارای بضاعت مالی متوسط یا کمتری ​​هستند نیز می‌توانند دائماً لباس‌های جدید بخرند، در وسایل سرگرم‌کننده یا غیرلازم زیاده‌روی کنند و هر روز چیزی متفاوت بپوشند و دیگر جدیدترین ظاهر، «خوش پوش بودن» یا داشتن کمد لباس بزرگ تنها برای افراد ثروتمند و مشهور نیست؛ همه می‌توانند خوب به نظر برسند.

معایب فست مد

مواد ارزان و طرز کار ضعیف:

اگر یک مصرف‌کننده چندین لباس فست مد را بخرد، به همان اندازه که ارزان هستند؛ در نهایت هزینه بیشتری نسبت به خرید چند لباس گران‌تر که دوام بیشتری دارند، برای او تمام می‌شود.

ذهنیت مصرف کننده را به “دور انداختن” تشویق می‌کند:

به همین دلیل است که به آن مد یکبار مصرف نیز می‌گویند. بسیاری از شیک پوشان سریع در نوجوانی و اوایل دهه بیست (گروه سنی مورد نظر صنعت) اعتراف می‌کنند که فقط یک یا دو بار لباس های خود را می‌پوشند.

مضر برای محیط زیست:

منتقدان معتقدند که مد سریع به دلیل مواد ارزان قیمت و روش‌های ساخت، به آلودگی، تولید ضایعات و تولید زباله کمک می‌کند. لباس‌های بد ساخته شده به آسانی کهنه نمی‌شوند، اما نمی‌توان آن‌ها را بازیافت کرد زیرا عمدتاً از مواد مصنوعی ساخته شده‌اند؛ بنابراین وقتی دور ریخته می‌شوند، سال‌ها در محل‌های دفن زباله کپک می‌زنند.

سرقت مالکیت معنوی:

برخی از طراحان ادعا می‌کنند که طرح‌های آن‌ها به طور غیرقانونی تکرار شده و توسط شرکت‌های فست مد به تولید انبوه رسیده است.

تاثیر این صنعت بر کارگران:

شرکت های فست مد هزاران نفر را در دفاتر، فروشگاه ها و کارخانه های خود استخدام می کنند و سالانه میلیون ها سود به دست می آورند. متأسفانه، کارگران دستمزد کمتری دریافت می‌کنند، ساعت‌های طولانی کار می‌کنند و در معرض مواد شیمیایی مضر مورد استفاده در این فرآیند قرار دارند.

چه کسی از فست مد سود می‌برد؟

مصرف‌کنندگانی که از جدیدترین مد با قیمت‌های پایین لذت می‌برند فکر می‌کنند سود می‌برند؛ اما ذینفعان اصلی سرمایه‌گذاران، مالکان و سایر اشخاصی هستند که از این صنعت سود می‌برند.

برای مقابله با صنعت فست مد چه کارهایی می‌توانیم کنیم؟

این نقل قول توسط طراح بریتانیایی ویوین وست وود به ساده‌ترین شیوه ممکن می‌گوید:« کمتر خرید کن، خوب انتخاب کن، ماندگارش کن.» خرید کمتر اولین گام است؛ همچنین ایجاد یک کمد لباس کپسولی که به کمتر کردن هزینه‌ها و بهتر و اصولی‌تر استایل کردن لباس‌هایتان کمک می‌کند. انتخاب خوب مرحله دوم است؛ انتخاب لباس‌های باکیفیت و تولید شده از مواد کم‌ضرر در این‌جا ضروری است. در نهایت، ما باید با پیروی از دستورالعمل‌های مراقبتی از لباس‌های خود مراقبت کنیم؛ تا زمانی که فرسوده شوند آن‌ها را بپوشیم؛ تا جایی که ممکن است آن‌ها را ترمیم کنیم؛ سپس با مسئولیت‌پذیری آن‌ها را در پایان عمرشان بازیافت کنیم.

  • منابع
    • pinterest
    • goodonyou
    • investopedia

نویسنده

فاطمه حلاف


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.


۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *