سیستم تطبیق رنگ پنتون (Pantone)

منتشر شده در تاریخ

شرکت پنتون در سال 1950 به عنوان یک شرکت چاپ و نشر کار خود را آغاز کرد؛ ولی موفقیت اصلی این شرکت مربوط به سیستم تطبیق رنگ پنتون است که با نام اختصاری PMS نیز شناخته می‌شود. زمانی‌که این شرکت متوجه شد که خروجی نهایی رنگ‌های چاپ شده با رنگ نمایش داده شده در نرم‌افزار متفاوت است؛ سیستمی ساخت تا این مشکل را برطرف کند.

برای این‌که بهتر متوجه شوید مشکل چه بود؛ فرض کنید شما لباسی را به دو شرکت متفاوت تحویل می‌دهید تا طرحی را برای شما چاپ کنند؛ شما رنگ مشخصی را انتخاب می‌کنید اما خروجی آن رنگ در هر شرکت متفاوت می‌شد.

سیستم تطبیق رنگ پنتون مهم‌ترین سیستم تطبیق رنگ در جهان است که در سال 1963 توسط شرکت Pantone برای حل مشکل تطبیق رنگ در صنعت چاپ ایجاد شد. پنتون به ساده‌ترین و آسان‌ترین راه برای طبقه بندی، ارتباط و مطابقت رنگ ها با استفاده از کاتالوگ رنگ تبدیل شد. دانش شرکت Pantone از رنگ‌ها به عنوان شرکتی پیشرو در سیستم تطبیق رنگ، بی نظیر است؛ آن‌ها متخصصان این هستند که نشان دهند چگونه رنگ نه تنها بر طراحی و ارائه محصول، بلکه بر مصرف گرایی تأثیر می‌گذارد.

  به هر رنگ، در هر تن و تناژ، یک عدد داده شده تا آن را طبقه بندی کند. پنتون سیستم تطبیق رنگ را نه تنها برای صنعت طراحی، بلکه برای تولیدکنندگان رنگ، پارچه، پلاستیک، لوگو و رنگ‌بندی محصولات در صنابع مختلف و در هر جایی که رنگ کاردبرد دارد؛ ایجاد کرده است.

انتخاب رنگ سال توسط شرکت Pantone

در سال 2000، مؤسسه رنگ پنتون، رنگ سال را به عنوان یک مفهوم روندساز برای برندسازی، بازاریابی، برای جامعه هنری و صنعتی و… ایجاد کرد. این رنگ با توجه به موضوعات سیاسی و اجتماعی، هنری، صنعتی و دیگر جوانب جاری در جامعه معرفی می‌شود و تاثیر به‌سزایی بر فشن‌شوها، صنایع، مدخیابانی و دیگر اتفاقات مهم در جامعه دارد. معرفی رنگ سال مؤسسه رنگ پنتون را به عنوان پیشتازی برای همه چیزهای مرتبط با رنگ مشخص کرد. در چندین سالی که پنتون رنگ سال را اعلام می‌کند؛ تنها دو بار به‌جای یک رنگ، دو رنگ را همزمان به عنوان رنگ سال انتخاب کرده است؛ در سال 2016 و 2021.

درست است که اولین رنگ سال در سال 2000 انتخاب شد اما در سال 2007 بود که پیش‌بینی روند رنگ سال جامعه را در دست گرفت. امروزه، زمانی که رنگ جدیدی اعلام می‌شود پنتون مجموعه‌ای از محصولات الهام‌بخش و پالت‌های رنگی را به دوست‌داران رنگ ارائه می‌کند که مخصوصاً با در نظر گرفتن رنگ مربوطه طراحی شده‌اند. این‌که صدها برند وظیفه طراحی محصولات با رنگ سال را بر عهده می‌گیرند؛ اهمیت سیستم تطبیق رنگ پنتون را نشان می‌دهد.

در چند سال اخیر، معرفی رنگ جدید سال بازتاب زیادی در رسانه ها داشته است، وبلاگ نویسان مقاله‌هایی در مورد نحوه استفاده از رنگ نوشته‌اند، تولیدکنندگان خانگی محصولاتی را برای فروش ارائه داده‌اند و طراحان گرافیک قالب‌های رسانه‌های اجتماعی را ایجاد کرده‌اند و این موضوع مجددا اهمیت بالای رنگ سال را بر جامعه نشان می‌دهد.

چه محصولاتی با توجه به رنگ سال تولید می‌شوند؟

هر نوع محصولی را می‌توان با توجه به رنگ سال تولید کرد؛ به عنوان مثال، پنتون خط تولید محصولاتی دارد که هر سال با توجه به رنگ جدید تجدید می‌شود و محصولاتی به آن رنگ را تولید می‌کند.

طراحان گرافیک می‌توانند رنگ را در طرح‌های رنگی برای برندسازی، انتشارات یا بسته‌بندی بگنجانند؛ طراحان مد می‌توانند لباس و اکسسوری بسازند و رنگ را به نمایش بگذارند؛ طراحان پارچه می‌توانند رنگ را در پارچه های بافت‌دار یا الگوهای پرده، بالش و پتو بگنجانند؛ وقتی صحبت از استفاده از رنگ سال در محصولات مصرفی می شود، انتخاب‌ها واقعاً بی پایان است.

پنتون چه زمانی رنگ سال را اعلام می‌کند؟

پنتون معمولا رنگ سال را در اوایل دسامبر یا درست قبل از کریسمس سال قبل اعلام می‌کند. برخی از هنرمندان و طراحان شروع به حدس و گمان می‌کنند که چه رنگ‌هایی در ماه نوامبر رتبه دوم را کسب می‌کنند و به دنبال هر گونه اشاره یا نقطه‌نظری هستند که به رنگ انتخاب شده اشاره دارد؛ اما تا زمانی که موسسه پنتون آن را در دسامبر به اشتراک نگذارد، نمی‌دانیم.

در آخر می‌توانید تصویر تمام رنگ‌های انتخاب شده توسط کمپانی پنتون به‌عنوان رنگ سال را مشاهده کنید:

منابع:

  • pantone
  • visme
  • bornosmode

نویسنده

فاطمه حلاف


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.

دسته‌ها: محصولات

۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *