عصر فضا 1960

منتشر شده در تاریخ

عصر فضا یکی از جالب ترین و بی حد و مرز ترین دوره در سبک شناسی مد میباشد. امروزه با نام عصر فضا بی اختیار یاد سریال ها و فیلم های علمی تخیلی این سبک چون جنگ ستارگان ، مندلورین ، گمشده در فضا و پیشتازان فضا می افتیم. اما شاید بهتر باشد مروری کنیم بر همه ی اتفاقاتی که در دهه ی 60 میلادی افتاد تا لباس هایی با این سبک تولید شوند.


در دهه ی 60 میلادی اتفاقاتی در دنیا افتاد که باعث خلق سبکی به نام عصر فضا در صنعت فشن شد. آنچه در حال اتفاق افتادن است جنگ سردی است میان آمریکا و روسیه بر سرقدرت فضایی و پرتاب ماهواره و ساخت ایستگاه فضایی. هر کشوری که زودتر بتواند اولین انسان را به ماه بفرستد و ایستگاه فضایی تاسیس کند آینده از آن اوست. این اتفاق آن قدر حیاتی است که مدام پوشش خبری داده می شود و همه چیز و همه کس درباره ی آن صحبت می کند. این جو بر همه ی افراد جامعه غالب است که در نهایت باعث خلق کتاب ها و وبتون هایی مثل جنگ ستارگان و گمشده در فضا و.. می شود. کم کم خلاقیت همه به این سمت پیش می رود تا آثاری درباره ی فضا بسازند و کم کم این موضوع علمی اجتماعی تبدیل به یک سبک هنری می شود. بدیهی است که در دنیایی که فیلمسازان و نویسندگان پا می گذارند طراحان لباس هم وارد شوند تا مهم ترین آثار تجسمی و کاربردی یعنی لباس را خلق کنند.

طراح فرانسوی André Courrèges در بهار سال 1964 ” نگاه فضایی” را معرفی کرد که شامل چکمه های گو-گو بود. چکمه های Go-go در نهایت به یکی از اصلی ترین مد های دخترانه در دهه شصت تبدیل شدند. چکمه ها با رنگ های فلورسنت، مواد براق و پولک هایشان مشخص میشدند. چکمه ها ی گو گو یکی از اجناسی بود که در این مجموعه ارائه شد و در دهه شصت به یکی از اجناس ضروری برای دختران تبدیل شد.

چشم ها درعصر فضا مهم ترین قسمت از آرایش محسوب می شوند . خط چشم های برجسته، ریمل سنگین مژه ها و سایه های برجسته و درخشان متالیک به همراه برچسب ها و تزئینات اطراف چشم ها ویژگی آرایش چشم عصر فضا می باشند. ارایش لب نیز شامل توناژ صورتی ، پاستلی می باشد که گاهی به دلیل آرایش سنگین چشم بی رنگ به نظر می رسند.

از طراحان به نام عصر فضا میتوان از آندره کورژ، پاکو رابان و پیر کاردین نام برد.

آندره کورژ:

در سال 1964 آندره کورگس لوک “عصر فضا” را عرضه کرد. کلاه های فضایی در قسمت چانه بسته می شدند، بوت های فلت و پارچه های براق و پلاستیکی مانند، نمای عصر فضا را نشان میداد. او پالت محدودی از رنگ های تک رنگ و پاستلی را ترجیح میداد و از رنگ سفید بسیار استفاده می کرد. در میان طرفداران او، افراد مشهوری مانند بریژیت باردو و کاترین دنوو وجود داشتند و او ظاهر نمادین آدری هپبورن را در فیلم How to Steal a Million ایجاد کرد.

پاکو رابان:

پاکو رابان یکی دیگر از طراحان بزرگ عصر فضا است که مد عصر فضا را به سمت هنر پوشیدنی سوق داد. تحقیقات او در مورد پلاستیک و سایر سخت افزارها، دوران جدیدی از لباس ها را آغاز کرد که به قدری پیچیده ساخته شده بودند که میتوانستند بدون قراردادن روی مانکن به تنهایی بایستند. پاکو رابان لباسهای فلزی زنجیری متالیک خود را خلق کرد که شهرت و محبوبیت زیادی به دست آورد.


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.

دسته‌ها: محصولات

۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *