کوکو شانل

منتشر شده در تاریخ

گابریل بونور (کوکو شانل) معروف به افسانه مد یه طراح پیشتاز فرانسوی و از تاثیر گذارترین افراد در صنعت مد و فشن است. او توانست در جامعه از زن‌ها تصویری مدرن بسازد.

او در سال 1883 در منلوار فرانسه متولد شد و اول خواننده بود و در ایام جوانی شغل او خوانندگی بود و با در آمد آن روزگار میگذراند.

گابریل اسم کوکو رو وقتی خوانندگی میکرد به دست آورد، چون با خواندن آهنگ‌های coco rico   مشهور شد. بعدها شنل همیشه می‌گفت که لقب کوکو را پدرش بهش داده.

ورود کوکو شنل به دنیای مد با طراحی کلاه بود. گابریل تو یه یتیم خونه خیاطی یاد گرفت و تو سال 1910 مدرک طراحی کلاه را دریافت کرد. بعد یه بوتیک تو پاریس باز کرد تا کلاه هاشو اونجا بفروشد.

اولش مشتری‌هاش زنای معمولی بودند اما خیلی زود آدمای مشهور هم پاشون به مغازه شنل باز شد.

معروفیت شنل تو آمریکا بعد از جنگ و جهانی دوم شروع شد. در سال 1954 وقتی شوی برندش انجام شد، روزنامه‌های فرانسوی شروع به تمسخر طراحیش با این سن و سالش کردن، اما همون موقع، مجله Life آمریکا که معروفترین و پرمخاطب‌ترین مجله آن زمان بود در مورد شنل نوشت: «با 71 سال سن کاری که کوکو شنل انجام میده چیزی بیشتر از طراحی لباس است، او انقلاب میکند.»

شنل انقلابی تو مد خانما به وجود آورد، اونا رو از لباس‌های تنگی که اصلا راحت نبودند آزاد کرد و در عوض لباس‌هایی طراحی کرد که خانم‌ها بتونن به راحتی کارهایی با تحرک بیشتر انجام دهند.

شنل شلوار زنانه را معرفی کرد. در ابتدای فعالیت خود اینکار را انجام داد تا رفت و آمد و جابجایی برای خانم‌ها راحت‌تر بشه، کوکو میگفت سوار شدن روی اسب با دامن تقریبا غیر‌ممکن است.

کوکو شنل در طرح‌هاش دامنو کوتاه‌تر کرد و دور کمر را گشادتر گرفت. علاوه بر این، موهای کوتاه رو برای خانم‌ها مد کرد.

گابریل شنل کت زنانه را اختراع کرد. کت معروف شنل با الهام از کت ارتشی طراحی شده و روی لایه‌ی جیبش دکمه‌هایی قرار داره که مثل جواهر میمونه.

کوکو شنل معشوقه خود، بوی کپل را الهام بخش طراحی‌های خود و ساختِ تصویر شنل میداند که در سال 1919 در سانحه تصادف فوت کرد.

سرانجام کوکو در سال 1971 فوت کرد و مراسم او باحضور مدل‌هایش و با شکوه برگزار شد. سنگ قبر شنل هم طراحی خودش بود.

نویسنده

صاحو


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.


۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *