پوشاک سنتی مردم افغانستان

منتشر شده در تاریخ

لباس افغانی متشکل از فرهنگ و سنن غنی است که در هر بخشی از این کشور نهفته است .از آن جایی که افغانستان محل زندگی چندین قوم از جمله پشتون،تاجیک،هزاره،ازبک،بلوچ،ترکمن و گورجا است فرهنگ افغان ها برگرفته از مناطق و فرهنگ های مختلف در افغانستان است و تنوع در رنگ وطرح در این لباس نشان از تنوع قومی و فرهنگی در این سرزمین دارد .

مردم شهرهای مختلف افغانستان لباس های سنتی مخصوص خودشان را دارند و پوشیدن لباس های سنتی خاص خودشان را نوعی یک افتخار می دانند

لباس مردم هرات:

پیراهن،تنبان،آسکت و لنگی است. تنبان خیلی فراخ و چین دار می پوشندزنان و دختران در تمامی نقاط افغانستان لباس های گلدار می پوشند ولی مردان لباس ساده را خوش دارند

لباس مردم هزاره :

مردان هزاره برک می پوشند وکلاه سر می کنند زنانشان پیراهن ،تنبان و چادر دارند . این قاعده فقط در مناطق مرزی حاکم است به محض اینکه از آن محدوده خارج شوند تغییر لباس می دهند.

لباس مردم پشتون:

مردم پشتون پیراهن، تنبان ، لنگی ،چپلی و پتو می پوشنو و زنانشان پیراهن ، تنبان ، فراخ و چادر و پیکار می پوشند .

نفوذ طالبان بر لباس افغان ها:

پس از قدرت گرفتن دوباره طالبان مقررات سخت گیرانه ای به خصوص در مورد لباس افغانی زنانه وضع کرده اند. پوشیدن شلوار جین یا شلوار به سبک غربی در زمان طالبان برای زنان و مردان ممنوع بوده است .

به گونه ای که اگر آن ها را با لباس غربی می دیدند به زندان می انداختند . علاوه بر این طالبان حتی با مجبور کردن بازیکنان تیم ها به پوشیدن شلوار بلند حتی در استخر محدودیت های را برای ورزش نیز ایجاد کرده بودند .

زنان باید هر جا که می رفتند برقع می پوشیدند ( سر تا مچ پا روی آن ها را بپوشاند ) و پوشیدن کفش های سفید نیز ممنوع بود.

مردان نیز مجبور بودند سر خود را در عمامه بپیچند و ریش بلند داشته باشند . پس از سقوط طالبان در سال ۲۰۰۱ و استقرار دولت جدید افغانستان مردم شروع به فراموش کردن قانونی کردند که همه ی مردان و زنان را به مدت ۵ سال در قفس تاریکی نگه داشته بود .

مردان و زنان سراغ لباس های متنوع رفتند و انواع لباس افغانی ساده گرفته تا محفلی افغانی و لباس افغانی چرمه دوزی به مغازه ها بازگشتند اما آرامش دیری نپایید و با قدرت گرفتن دوباره طالبان قوانین مقررات بی رحمانه لباس افغانی دوباره بر جامعه حاکم شد.


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.


۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *