تاریخچه دامن

منتشر شده در تاریخ

تاریخچه اولیه دامن به مصر باستان باز می‌گردد. شاید برایتان جالب باشد تا بدانید که در آن زمان در مصر باستان مردان از دامن استفاده می‌کردند! دامن آنها پیچیده‌ و در قسمت کمر بسته می‌شد. جنس این دامن از کتان بود. اما به طور کلی از متریالی که مناسب با آب و هوای گرم و مرطوب مصر بود برای تولید دامن در آن زمان استفاده می‌شد. دامنی که اشراف به تن می‌کردند در مقایسه با دامنی که افراد فقیر می پوشیدند کاملاً متفاوت بود و اغلب افراد ثروتمند از پارچه نازک‌تر و مرغوب‌تری برای تولید دامن‌های خود استفاده می‌کردند.

اشراف زاده ها از کمربند های طلا استفاده می کردند اما طبقه ضعیف کمربندهای پارچه‌ای را برای روی دامن به کار می‌بردند. 

دامن در قرون وسطی

با پیشرفت در خیاطی در قرون وسطا کم‌کم شلوار و جوراب‌های ضخیم برای مردان مورد استفاده قرار گرفت. آنها ترجیح دادند بیشتر از شلوار به جای دامن استفاده کنند. در آن زمان، بانوان پیراهن‌های یکسره می پوشیدند که زیر آنها از دو قسمت بالاتنه و پایین تنه یا همان دامن تشکیل شده بود. پیراهن آنها اغلب قسمت زیر سینه و کمر چین‌های بسیار زیادی می‌خورد. همانند تصاویر زنان انگلیسی که احتمالا در فیلم‌های قدیمی مشاهده کرده اید. بنابراین کم کم در قرون وسطا دامن جای خود را میان بانوان باز کرد و آقایان از این لباس کاملاً فاصله گرفتند!

محبوبیت دامن

دهه ۱۸۹۰ را می‌توانید آغاز دهه محبوبیت دامن بدانید. از این دهه محبوبیت دامن به سرعت رشد کرد. البته در این میان گاهی اوقات لباس‌های دو تکه جای خود را به دامن می‌دادند و محبوبیت دامن گاهی اوقات پایین و بالا می‌شد. این روند تا دهه ۱۹۱۰ ادامه داشت. در قرن بیستم دامن بیشترین تغییرات را تجربه کرد. در این قرن، انواع متفاوت دامن‌های کوتاه، بلند، چین دار، پیله دار با برش‌های بسیار متنوع طراحی و دوخته می‌شدند. 

برخی از انواع دامن:

دامن مدادی

دامن مدادی فرم بدن بانوان را به خوبی نمایش می گذارد. این دامن قسمت انحنا را به خوبی نشان می‌دهد. دامن مدادی را می توانید با کمر نرمال یا با کمر بالا، طول بالای زانو یا درست زیر زانو، چاک جلو یا پشت یا پارچه بافته شده، بافتنی، غیر پارچه (چرم و جیر) طراحی کرد. بسته به پارچه ای که انتخاب کرده اید، یک دامن مدادی می تواند ظاهری کاملا متناسب برای کار، یک لباس شب برای مهمانی ها و مجالس یا یک تیپ غیررسمی برای لباس های روزمره و خانه باشد.

دامن پلیسه

 دامن پلیسه به دلیل چین‌های منظمی که دارد، معمولا به صورت کوتاه دوخته می‌شود اما هنگام پوشیدن زیر مانتو، بلند و تا مچ پا دوخته می‌شود. این دامن به دلیل ساختاری که دارد باعث می‌شود پایین تنه بلندتر دیده شود و یک دامن مناسب برای خانم‌هایی است که پاهای بلندی ندارند. زمانی پلیسه کردن دامن‌ها کار بسیار مشکلی بود و خیاطها برای پلیسه کردن یک دامن سختی زیادی را تحمل می‌کردند اما با تولید پارچه‌های پلیسه تولید و طراحی دوباره این دامن‌ها راحت تر شده و به یکی از به روز ترین لباسهای تابستانی تبدیل شده‌ است. 

دامن لنگی

دامن لنگی، مانند تکه ‌ای پارچه است که دور تا دور بدن می ‌پیچد و لبه‌ های آن به وسیلۀ یک بند یا دکمه روی یکدیگر قرار می ‌گیرد. این دامن به هر لباسی می ‌آید و برای هر مراسمی نیز مناسب است. این دامن را همه جا می ‌توانید بپوشید؛ از کنار ساحل گرفته تا مراسم‌ های رسمی! دوختنِ این مدل دامن، بسیار آسان است؛ حتی خیاطان مبتدی هم می ‌توانند به راحتی، دامن لنگی زیبایی بدوزند.

دامن طبقه ‌ای
دامن طبقه ‌ای، همان طور که از نامش پیداست، از چندین طبقه یا لایه تشکیل شده است. این دامن به صورت لایه لایه دوخته می‌شود. هر کدام از لایه‌ های این پارچه، روی لایۀ دیگری قرار می ‌گیرد و در نهایت، دامن طبقه ‌ای را تشکیل می ‌دهد. قد آن متغیر و تعداد طبقه‌های آن نیز می‌تواند تغییر کند. با توجه به حجم دامن و نوع پارچه، می‌تواند برای انواع اندام‌ها مناسب باشد.

دامن کولی

دامن با چین‌های فراوان در کمر که معمولا باسه برش افقی در سطح دامن به هم متصلند، قد این دامن اغلب بلند تا مچ پاست. این دامن یکی از مناسب‌ترین‌ها برای استایل‌های بوهومین است؛ معمولا بلند و چین‌دار است و با پارچه‌های طرح شلوغ دوخته می‌شود. از آیتم‌های محبوب فصل‌های گرم است.

نویسنده

Sholeh Gharibi


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.


۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *