کانسپت در فشن به چه معناست؟

منتشر شده در تاریخ ۱۰ دقیقه

در مد اصطلاحات زیادی وجود دارد که یکی از آنها کانسپت Concept است؛ کانسپت Concept به معنی طرحی پایه و پیش فرض است که برندها در مجموعه هایی که معرفی می کنند به عنوان مفهوم از ان استفاده می کنند. مفهوم اندیشه ای که در طرح ها نهفته شده نوعی کانسپت آن مجموعه گفته می شود.مراکز مد در لندن، نیویورک، میلان،روم، پاریس، آمستردام و توکیو نقش مهمی در ترویج مد دارند و حتی می توانند با کانسپت Concept مجموعه های ارائه شده بر تفکر، فعالیت های اجتماعی و جهانی تاثیر بگذارند و تنها محدود به نوع لباس نیست؛ آرایش صورت و مدل مو نیز نوعی پیام نهفته هستند.طراحان لباس از سبک های زندگی و احساسات الهام می گیرند و به صورت پیامی در مجموعه های خود به عنوان کانسپت معرفی می کنند که ما باید از طریق مشاهده و تجزیه و تحلیل به مفهوم کانسپت این مجموعه برسیم.مد از طریق ارتباطی که برقرار می کند می تواند به شکلی زندگی و اندیشه مردم در هر جامعه تغییر دهد. از طریق کانسپت می توان فرهنگ و ارزش های اخلاقی جامعه ای که آن را معرفی می کند را شناسایی کرد. کانسپت بر تفکرات اثر میگذارد.

در دنیای مد و طراحی لباس، تاریخ، فرهنگ و آداب و رسوم بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل این موارد می‌توانند خود به عنوان یک منبع ایده مورد بررسی قرار گیرند.

چند مورد از مفاهیم کانسپت که می‌توانند به عنوان منابع ایده گرفتن در نظر گرفته شوند عبارتند از:

  • توجه به خطوط لباس ها و فرم برش آن‌ها
  • توجه به ست کردن لباس‌ها با یکدیگر از نظر رنگ و نوع پوشش
  • توجه به بافت پارچه‌ها و هارمونی آن‌ها در کنار یکدیگر

بعضی از طراحان لباس از فیلم‌ها و سریال‌ها برای رسیدن به مفهوم کانسپت استفاده می‌کنند. این فیلم ها می‌توانند جرقه ابتدایی طراحی را در ذهن افراد زده و باعث پژوهش پیرامون ایده مد نظر شوند. در این راستا باید در نظر داشت که نوع پوشش افراد می‌تواند باعث شکل گرفتن ترند و تاثیرگذاری بر روی طراحی‌های بعدی شود. بسیاری از طراحان لباس از نوع معماری ساختمان‌ها برای ایده‌پردازی استفاده می‌کنند. بسیاری از بزرگان رشته طراحی لباس، معماری و طراحی لباس را دو هنر نزدیک به یکدیگر می‌دانند. هنرمندان بزرگ و نام آشنایی همانند مک کویین یا گریس پیو از نوع معماری ساختمان‌ها برای طراحی لباس‌های خود استفاده می‌کردند.

برای داشتن کانسپت در مد به خلاقیت و درک نیاز دارد زیرا؛ طراح لباس اگر خلاقیت نداشته باشد نمی تواند محصولی موفق به دنیای مد معرفی کند، خلاقیت است که به طرح لباس ها محتوا می دهد و از مرز معمولی بودن خارج می کند. مواد و نوع دوخت نیارمند خلاقیت است که مفهومی پنهانی در خودشان حفظ کنند.

نمونه هایی از کانسپت که در دنیای مد معرفی شده اند:

  • کانسپت مد Trashion

Trashionاز ترکیب دو کلمه Fashion به معنای مد و Trash به معنی زباله تشکیل شده است. کانسپت مد Trashion جدید نیست ولی استلا مک کارتنی Stella McCartney با کیسه های زباله که رویشان آرم با عنوان کیسه های زباله داشت باعث محبوبیت بسیار این کانسپت شد. مفهوم کانسپت Trashion اشاره به تبدیل مواد غیر قابل بازیافت به هنر قابل پوشیدن دارد.تراشیون اصطلاحی برای هنر، جواهرات، مد و اشیاء خانه است که از عناصر استفاده شده یافت شده و تغییر کاربری داده شده است. این اصطلاح برای اولین بار در سال 2004 در نیوزیلند ابداع شد و تا سال 2005 مورد استفاده قرار گرفت. Trashion زیرشاخه ای از هنر یافت شده است که اساساً از اشیایی استفاده می کند که قبلاً اهداف تعریف شده دیگری دارند و آن را به هنر تبدیل می کند. در این مورد از زباله استفاده می شود.در ابتدا از trashion برای توصیف لباس‌های هنری مرت که معمولاً به مسابقات یا نمایش‌های مد مرتبط می‌شد استفاده می‌شد. با این حال، با رایج‌تر شدن بازیافت و مد «سبز»، زباله‌ها برای پوشیدنی‌های پوشیدنی‌تر تغییر پیدا کرده است. این اصطلاح اکنون به طور گسترده در محافل خلاق برای توصیف هر وسیله پوشیدنی یا لوازم جانبی استفاده می شود که با استفاده از تمام یا بخشی از مواد بازیافت شده ساخته می شود، از جمله لباس هایی که صرفه جویی و بازسازی شده اند.

تراشیون یک فلسفه و اخلاقی است که محیط زیست و نوآوری را در بر می گیرد. ساختن اشیاء سنتی از مواد بازیافتی می‌تواند مانند ساخت مد آوانگارد از مواد ریخته‌شده یا آشغال، زباله باشد. این از تمایل به استفاده بهینه از منابع محدود سرچشمه می گیرد. Trashion شبیه به دوچرخه‌سواری و بازسازی مجدد است، اگرچه با آرزوهای خاص مد شروع شد. مانند دوچرخه‌سواری، تراشیون اقلامی را تولید می‌کند که دوباره با ارزش هستند، اما ممکن است بسته به مهارت هنرمند کم‌هزینه یا پرهزینه باشند. هدف زیست محیطی زباله جلب توجه به پیامدهای آلاینده زباله است.

مردم بومی در سرتاسر جهان برای سال‌های نامشخص از مواد نجات‌یافته برای ایجاد اشیاء جدید استفاده کرده‌اند. آفریقایی‌ها از بسته‌های برنج و آب‌میوه‌ها کیسه‌هایی درست می‌کنند، جواهرات مجسمه‌سازی را از قوطی‌های روغن قدیمی می‌سازند، و مهاجران آمریکایی از لباس‌های ریخته‌شده و کیسه‌های خوراک، لحاف و قالیچه درست می‌کنند. مردم مدتها قبل از ابداع کلمه “سطل زباله” از هیچ چیزی می ساختند. با این حال، Trashion معمولا به “ساختن چیزی از هیچ” برای اهداف زیبایی شناختی، نه برای استفاده عملی اشاره دارد.

  • کانسپت مد Green Washing

کانسپتی است که به اعتراض به شرکت ها و تولیداتی است که با ترفند خودشان را سبز معرفی می کنند؛ بعضی برندها به گونه ای فعالیت های خودشان را با ترفندهای بازاریابی سبز Green  نشان می دهند؛ سبز Green به معنای آسیب نزدن به محیط زیست است و این برند ها و کمپانی ها وقتی فعالیتی ندارند که به نفع محیط زیست باشد ولی در تبلیغات سعی می کنند خود را سبز نشان دهند به آنها Green Washing گفته می شود.بسیاری از برندهای  fast fashionبه دلیل این که خودشان را سبز معرفی می کنند و ادعا می کنند که از روند پایداری در دنیای مد اطاعت می کنند در واقع دارند لباس هایی ارزان قیمت تولید می کنند که زباله های زیادی تولید می کند و به محیط زیست آسیب می زنند.

منتقدان این عمل نشان می‌دهند که افزایش شستشوی سبز، همراه با مقررات ناکارآمد، به بدبینی مصرف‌کننده نسبت به همه ادعاهای سبز کمک می‌کند و قدرت مصرف‌کننده را برای سوق دادن شرکت‌ها به سمت فرآیندهای تولید سبزتر و عملیات تجاری کاهش می‌دهد.بسیاری از شرکت‌ها از شستشوی سبز برای بهبود درک عمومی از برندهای خود استفاده می‌کنند. ساختارهای پیچیده شرکت اغلب تصویر بزرگ را مبهم می کند.

تعداد فزاینده‌ای از تحقیقات حسابداری اجتماعی و زیست محیطی نشان می‌دهد که، بدون نظارت و تأیید خارجی، استراتژی‌های شستشوی سبز به منزله موضع گیری و فریب شرکت است.در واقع، زمانی که یک شرکت تصمیم می گیرد مسئولانه رفتار کند و چشم انداز توسعه پایدار را اتخاذ کند، باید فرهنگ سازمانی خود را عمیقاً تغییر دهد، مفهوم را درک کرده و مناسب کند. ادغام توسعه پایدار در ارتباطات برای ترغیب مصرف کننده به خرید کافی نیست.در حالی که شستشوی سبز چیز جدیدی نیست، در سال های اخیر برای پاسخگویی به تقاضای مصرف کنندگان برای کالاها و خدمات سازگار با محیط زیست افزایش یافته است. این مشکل با اجرای سهل‌انگیز توسط آژانس‌های نظارتی مانند کمیسیون تجارت فدرال در ایالات متحده، دفتر رقابت در کانادا، و کمیته فعالیت‌های تبلیغاتی و کمیته پخش فعالیت‌های تبلیغاتی در بریتانیا تشدید می‌شود.

  • کانسپت مد تطبیقی

تامی هیلفیگر Tommy Hilfiger یکی از طراحانی است که مجموعه ای دارای کانسپت مد تطبیقی معرفی کرده است. مد تطبیقی لباس هایی است که مخصوص افراد مسن یا دارای معلولیت جسمی است، لباس پوشیدن برای این افراد دشوار است و مجموعه لباس هایی که بر اساس این کانسپت طراحی می شوند باید ساده و قابلیت راحت پوشیدن داشته باشند.طراحی این لباس‌ها بسته به نیاز جسمی هر فرد متفاوت است. به طور مثال، تعویض جای دکمه‌ها، بسته شدن لباس‌ها از پشت بجای جلو، شلوارهایی که کنار آن‌ها باز هستند و به جای دکمه با چسب بسته می‌شوند، سینه‌بندهایی که از جلو بسته شوند و جوراب‌های راسته و بدون درز از جمله طراحی‌های متفاوت در لباس‌های سازگار می‌باشد. همچنین در کودکان اوتیسم که به دلیل اختلال در پردازشگرهای حسی به برخی از پارچه‌ها حساسیت دارند از لباس‌هایی با بافت و الیاف نرم باید استفاده کنند و یا به دلیل حساسیتی که در مقابل لمس شدن دارند پوشیدن کمربندهای تنگ برای نگه داشتن و فرم دادن به شلوارشان ممکن است آن‌ها را اذیت کند.

  • کانسپت مد بی واسطه

کانسپت بی واسطه این است که بلافاصله بعد از اینکه طراح آن را معرفی کرد قابل خریدن دارد. Zara و H&M مجموعه های بسیاری که دارای این کانسپت مد بودند را معرفی کرده است. مجموعه هایی که دارای این کانسپت مد هستند می توان آنها را قبل از ورود به فروشگاه ها سفارش داد و تحویل گرفت.

  • کانسپت مد جریان دار

لباس هایی که از این کانسپت مد پیروی می کنند هدفشان این است که هیچ وقت به زباله راه پیدا نکنند و برای طولانی مدت زنده بمانند، طولانی مد باشند و یا از آنها بتوان دوباره برای خلق طرح هایی جدید استفاده کرد. با حداقل منابع و مواد آلی ساخته می شوند و مواد دیگری که در ساخت این لباس ها دخالت دارند باید تا آنجایی که امکانش هست به محیط زیست آسیب نزند.

آموزش طراحی لباس تنها عامل تبدیل شدن شما به طراح لباسی خلاق نیست و لازم است بسیار اشتیاق و تلاش در این راه داشته باشید.

آموزش طراحی لباس با همکاری اساتید طراح لباس موفق و مشهور مسیر رسیدن به هدف را برای شما بسیار ساده می کند.

نویسنده

Asal saeidi


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.


۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *