چرم طبیعی یا چرم گیاهی؛ چه چیزی پایدارتر است؟

منتشر شده در تاریخ

به‌ عنوان یک مصرف‌کننده، آگاه بودن از تمامی نوآوری‌های جدید و به‌روز بودن در صنایع مختلف، امری دشوار است. همچنین در نظر گرفتن تمام متغیرهایی که در انقلاب مد در خطر هستند، دشوار است. هر ماده و فرآیندی از جمله چرم و همه جایگزین های آن تحت نظارت است. به همین دلیل است که بحث در مورد پایداری چیزی که چرم وگان نامیده می شود هرگز پایان نمی یابد. آنچه در اولین لحظه به عنوان راه حلی برای چرم طبیعی بسیار مورد استقبال قرار گرفت هنوز تحت بررسی است.

چرم یک ماده سنتی در تاریخ لباس است. نقدهای مربوط به منبع آن جدید نیست؛ آنها با جنبش دفاع از حیوانات روی کار آمدند. چرم گاو رایج ترین نوع آن است. بر اساس مقاله ای از لوسی سیگل (Lucy Siegle)، روزنامه نگار و نویسنده در مورد مسائل زیست محیطی، می گوید “290 میلیون گاو در سال برای تامین نیازهای فعلی ما کشته می شوند و این تعداد ممکن است در دهه آینده تکرار شود.” حجم بالاتر تولید نه تنها به معنای کشته شدن حیوانات بیشتر است، بلکه به معنای رفتار ظالمانه تر با آنها در طول زندگی هم هست. بنابراین، اولین واکنش آشکار بسیاری از برندهای مد اخلاق مدار، تولید اقلام با چرم وگان بود.

اما همانطور که قبلاً گفتیم، تغییراتی که در صنعت رخ می دهد، همه تأثیرات احتمالی را شامل می شود تا تحول مجدد، منسجم باقی بماند. پس از چند سال، بازیگران بیشتری در صنعت مد اخلاقی درگیر می‌شوند و به‌عنوان مصرف‌کننده، اطلاعات بیشتری در مورد آنچه پشت لباس‌هایی که می‌پوشیم به دست می آوریم. مشکل صنعت چرم به مواد اولیه مصرفی محدود نمی شود. انواع مواد شیمیایی درگیر برای درمان پوست حیوانات بسیار آلوده کننده هستند و مشکل در کشورهای در حال توسعه که مقررات و کنترل کمتری در مورد دفع زباله وجود دارد تشدید می شود.

آیا چرم وگان می تواند راه حلی پایدار ارائه دهد؟

آیا چرم گیاهی می تواند راه حلی پایدار برای مشکل اثرات زیست محیطی ارائه دهد؟ علت نام چرم وگان، این است که حاوی محصولات حیوانی نیست. با این حال، این محصول جدید نیست، بلکه حاصل دهه‌ها تکامل چرم (چرم مصنوعی پلاستیکی) است. در واقع، متحد خوبی برای مد سریع است که برای پاسخ به تقاضای رو به رشد چرم با قیمت های پایین تر ایجاد شده است. تولید شده با پلی وینیل کلرید (PVC) یا پلی یورتان (PU) که ​​همگی فراورده ی نفت هستند. آنها همچنین در تولید این چرم مواد شیمیایی بسیار سمی ای تولید می کنند؛ اما مهمتر از همه، با توجه به اجزای پلاستیکی خود، تجزیه زیستی آنها برای همیشه طول خواهد کشید.

خوشبختانه، بازیگران انقلاب مد در حال حاضر شروع به استفاده از خلاقیت خود برای ارائه راه حل های پایدارتر برای هر دو مشکل این صنعت کرده اند. جایگزین‌های جدیدی با استفاده از منابع زیست تخریب‌پذیر به‌عنوان چیزی که برخی آن را چرم گیاهی می‌نامند، در حال توسعه هستند. منابعی که شامل چوب پنبه، چوب و قارچ می باشد. به برگ ها و میوه های گیاهان مختلف مانند ساج، آناناس یا نارگیل برای آب آن، از جمله چای سویا و کامبوجا. نتایج باورنکردنی با تقلید از چرم به دست می آید! این مواد راه حلی در مورد منشاء و اثرات زیست محیطی ارائه می دهند. در همین راستا، جایگزین‌های امیدوارکننده دیگری مانند «ساخت زیستی» چرم در آزمایشگاه با استفاده از سلول‌ها و پروتئین هنوز در دست توسعه هستند.

اما باید به این نکته توجه داشت که، اصطلاح چرم وگان به دو دلیل بحث برانگیز است. اولین مورد ممکن است واضح باشد؛ چیزی به نام چرم گیاهی وجود ندارد. موادی که به عنوان جایگزینی به عنوان چرم ایجاد می شوند در واقع مواد بسیار متفاوتی هستند. به همین دلیل اصطلاح چرم گیاهی در پرتغال و ایتالیا ممنوع شده است. دلیل دوم این است که همه محصولات و موادی که به عنوان وگان به بازار عرضه می شوند در واقع 100٪ وگان نیستند. هنوز ممکن است برخی از اجزای حیوانی در رنگ یا چسب وجود داشته باشد. از آنجایی که اصطلاح چرم گیاهی توسط بسیاری از برندها و رسانه ها استفاده می شود، ما هم در این مقاله به عنوان یک اصطلاح چتر، برای تمام موادی که به عنوان جایگزینی برای چرم طبیعی ساخته می شوند، به آن پایبند هستیم.

بنابراین این حقایق و گزینه های مصرفی است که ما در حال حاضر داریم. مزیت آشکار چرم وگان این است که منشا حیوانی ندارد. مزیت آشکار چرم وگان این است که منشا حیوانی ندارد. با این حال، اجزای آن با مانند پلاستیک به دشمنی با طبیعت محکوم است. با دانستن این موضوع، این یک تصمیم شخصی است که می خواهیم چه نوع چرمی را مصرف کنیم. ما می‌توانیم آخرین جایگزین‌های گیاهی را انتخاب کنیم که برای هر دو مشکل راه‌حل می‌دهد.

ما همچنین می توانیم تصمیم خود را در مورد فوریت در پاسخ به هر مشکل بگیریم: پلاستیک در مقابل رنج حیوانات. آنچه مسلم است، اگر می‌خواهیم پایدار باشیم این است که می‌توانیم قبل از مصرف هر جایگزینی از چیزهایی که قبلاً داشته‌ایم استفاده کنیم. در نظر داشته باشید که اگر چرم طبیعی به درستی نگه داری شود، می‌تواند چندین عمر دوام بیاورد. بازنگری در الگوهای مصرف، به اندازه زیر سوال بردن مواد و فرآیندها مهم است. ما می‌توانیم جایگزین‌های بیشتر و پایدارتری برای چرم طبیعی ایجاد کنیم، اما آنها همچنان به منابعی برای تولید نیاز دارند.

نویسنده

Mahtab Etemadi


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.


۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *