وینتیج

منتشر شده در تاریخ

وینتیج در مد چیست؟ مقایسه  Vintage و Retro در مقابل Antique

در حالی که مد وینتیج و قدیمی در حال حاضر رواج دارد، سردرگمی زیادی در مورد آنچه که در مد در مقایسه با لباس‌های رترو و آنتیک در نظر گرفته می‌شود، وجود دارد. در این مقاله، مد وینتیج را تعریف می‌کنیم و آن را با دو اصطلاح رایج در حال حاضر مقایسه می‌کنیم: رترو و آنتیک. سپس، در پایان مقاله، 8 سبک قدیمی تعریف‌کننده دهه (میلادی) را به اشتراک می‌گذاریم. از مد دهه 1920 تا دهه 60، 70، 80 و حتی 90.

وینتیج چیست؟

وینتیج به هر شیئی، مانند لباس و جواهرات، گفته می شود که نمایانگر دوره ی اجتماعی قبلی باشد و حداقل 40 سال قدمت داشته باشد اما از 100 سال بیشتر نباشد. در مد، وینتیج اصطلاحی است که برای توصیف لباس های قدیمی که بین 40 تا 100 سال پیش ساخته شده اند، استفاده می شود. با این حال، برای اینکه یک لباس به عنوان وینتیج واجد شرایط شود، باید دارای عناصر سبک مرتبط با روند آن زمان باشد. لباس های قدیمی تر از 100 سال وینتیج نیستند؛ بلکه آنتیک هستند.

وینتیج، رترو و آنتیک

از آنجایی که عباراتی مانند «وینتیج»، «رترو» و «آنتیک» اغلب به جای یکدیگر استفاده می‌شوند، سن لباس برای تمایز بین اصطلاحات صحیح بسیار مهم است. همچنین برای تعیین قیمت، از سن کالا به همراه وضعیت و کمیاب بودن آن استفاده می شود. بنابراین، عباراتی مانند لباس وینتیج، رترو و مد آنتیک استفاده می شود تا به خریداران سرنخ هایی از زمان ساخت اقلام بدهد.

Vintage در مد چیست؟

آنا وینتور در صحبت با ووگ (Vogue) در سال 2017 توضیح داد که اصطلاح “مد وینتیج (vintage fashion)” به قطعات ساخته شده بین 20 تا 99 سال گذشته اشاره دارد.” برچسب “وینتیج” بودن را می توان به لباس های حداقل 20 ساله اضافه کرد. وینتور ادامه داد که اصطلاح لباس های وینتیج، در مورد قطعات طراح اغلب به معنای جمع آوری پذیری است. به عنوان مثال، یک جفت عینک آفتابی ساخته شده در سال 1985 که هیچ تفاوتی با عینک تولید شده در سال 2022 ندارد، از نظر فنی، قدیمی است. با این حال، اگر این استایل منعکس کننده هیچ یک از عناصر طراحی تعیین کننده آن دوران نباشد، نمی توانید به این عینک به عنوان “وینتیج دهه 80” اشاره کنید.

کاوش در تعریف اولیه کلمه “وینتیج” می تواند روشنگری بیشتری در مورد این موضوع ایجاد کند.

وینتیج در مقابل آنتیک

لباس، جواهرات، مبلمان، یا اثر هنری که حداقل 100 سال قدمت داشته باشد به عنوان «عتیقه و آنتیک» توصیف می شود. با این حال، سن هر قطعه ای که به عنوان عتیقه به بازار عرضه می شود باید قابل تأیید باشد. برای مثال، اگر کالایی را به‌عنوان عتیقه می‌فروشید، اما نمی‌توانید سن آن را تأیید کنید، بهتر است آن را به‌عنوان «وینتیج» معرفی کنید.

وینتیج در مقابل رترو

اصطلاح “رترو” برای توصیف لباس، کفش و لوازم جانبی الهام گرفته شده از (کپی از) طرح های قدیمی تر، اما ساخته شده در 20 سال گذشته استفاده می شود. رترو معمولاً مقرون به صرفه‌تر از لباس‌های وینتیج یا آنتیک است. لباس های رترو معاصر، نباید کپی دقیقی از طرح های دوران گذشته باشند. کافی است به سبک موردی که از آن الهام گرفته ساخته شود. از این نظر، لباسی که با الهام از لباسی که در مد دهه 1920 پوشیده شده بود اما فقط پنج سال پیش ساخته شده بود، رترو در نظر گرفته می شود. از سوی دیگر، لباس اصلی flapper که در دهه 1920 ساخته شده است را می توان وینتیج نامید. علاوه بر این، یک سنجاق سینه الماس قرن نوزدهمی که متعلق به مادربزرگ بزرگ شما بود را نیز، می توان یک عتیقه در نظر گرفت.

سبکی که دهه را تعریف می کند

هر دهه مجموعه ای از سبک ها را می بیند. با این حال، تنها تعداد کمی به اندازه کافی مشهور و تاثیرگذار می شوند تا بخشی از نگاهی شوند که آن دوران را تعریف می کند.

در اینجا چند نمونه از سبک های مد قدیمی، از دهه 1920 تا 1990 آورده شده است.

مدل‌های قدیمی مد زنان در دهه 1920 شامل لباس‌های قدیمی، دور کمر، رشته‌هایی از مهره‌ها، کفش‌های بند تی و پاشنه‌های نوع مری جین بود.

دهه 30 با ظاهر آستین‌های پف کرده، ژاکت‌های بولرو، فدورا و مدل‌های جدید کفش مانند آکسفورد و کت‌های اسلینگ بک تعریف شد.

سبک های محبوب دهه 1940 شامل دامن های پشمی راسته چهارخانه، سنجاق سینه، کفش های پلت فرم و کیف های دستی ساخته شده از پوست حیوانات کمیاب بود.

سبک های مد دهه 50 شروع به برجسته کردن شکل زنانه و ساعت شنی کردند. نمادین‌ترین تیپ‌های این دهه شامل لباس‌های دور پیراهنی، کت‌های کوچک، دامن‌های کامل، ست‌های ژاکت دوقلو، لباس‌هایی با تزئینات خزدار، عینک آفتابی «Wayfarer» و رشته‌های مروارید بود.

در نیمه اول دهه 60، زنان توسط نمادهای سبکی مانند ژاکلین کندی، راکل ولش، دایانا راس و آدری هپبورن هدایت شد. کلاه‌های پیل‌باکس و کت و شلوارهای جعبه‌ای حکمفرما بودند تا اینکه جنبش ضدفرهنگی تاپ‌های روان، شلوارهای جین دم زنگ و لباس‌های گشاد رنگارنگ بوهمیایی تحت تأثیر فرهنگ آسیایی را آغاز کرد.

محبوب‌ترین سبک‌های مد وینتیج مد دهه 1970 شامل عناصری از سبک‌های بوهو و شیک است که از مد اواخر دهه 60 سرازیر شد. همچنین شلوار جین، چکمه‌های بلند، کفش‌های پلت فرم، پاشنه‌های بلوک و کیف‌های برکین.

در میان مدل‌های کلاسیک مد دهه 80، ژاکت‌هایی با پد شانه‌ای، زنجیر طلایی، پیراهن گلف Izod و کفش‌هایی با پاشنه بلند وجود داشت.

مدل‌های مد دهه 90 برای دوستداران وینتیج شامل ژاکت‌های بزرگ، پیراهن‌های فلانل گشاد، شلوار لی و چوکر می‌شوند.

نویسنده

Mahtab Etemadi


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.


۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *