هفته­ مد میلان

منتشر شده در تاریخ

از میان “چهار بزرگ” (the big four fashion weeks) هفته های مد، میلان مدت هاست که میراث خود را به رخ می کشد، اما اغلب در مقایسه با روحیه جوان تر لندن، انرژی های اکتان نیویورک، یا عظمت پاریس رنگ می بازد. با این حال، در این فصل، اشاره‌ای به چیز جدیدی در فضای آن وجود داشت و بوی شورش می‌داد.

در حالی که در آستانه ی انتخابات یکشنبه هیچ اظهارات سیاسی آشکاری در صحنه ی مد وجود نداشت، طبقه ی خلاق کشور ممکن است تحت تأثیر واقعیت آشکار یک حزب راست افراطی در آستانه پیروزی قرار گرفته باشد.

Gaetano Pesce، معمار و طراح مبلمان مشهور ایتالیایی که مجموعه پر جنب و جوش Bottega Veneta را شنبه شب خلق کرد، قبل از نمایش آن بیانیه ای صریح صادر کرد: “این برنامه و فضا ادای احترام به تنوع است.” او در مورد باند رزین ریخته شده خود و صدها مورد گفت. همینطور در مورد صندلی های سفارشی و چند رنگ.

“این در مورد انسان است؛ همه ما متفاوت هستیم. افرادی که می گویند ما همه یکسان هستیم؛ ولی همه ی ما متفاوت هستیم و این ویژگی تعیین کننده ما است. در غیر این صورت، ما فقط یک کپی هستیم.”

چند روز قبل از نمایش Bottega Veneta، دیزل تلاش کرد تا رویداد معمولی منحصر به فرد خود را با شکستن سنت های قدیمی و دعوت از مردم برای حضور در نمایشگاه، میزبانی از 5000 نفر که 3000 نفر از آنها مهمان غیر هنری بودند، دموکراتیک کند.

و، در یک حرکت شیطانی، ویدئوی بالسی دولچه گابانا از کیم کارداشیان (Dolce & Gabbana’s ballsy of Kim Kardashian) در حال خوردن یک بشقاب اسپاگتی، حداقل نافرمانی بود.

آخرین باری که دولچه و گابانا از اسپاگتی به عنوان وسیله ی پایه استفاده کرد، در نوامبر 2018، این برند خود را با اتهامات گسترده نژادپرستی مواجه کرد. ویدئوهای تبلیغاتی مورد بحث، که نشان می‌داد یک مدل آسیایی تلاش می‌کند تا پاستا را با چوب غذاخوری بخورد، با واکنش‌های شدیدی روبرو شد که این برند مجبور شد نمایشگاه برنامه‌ریزی شده خود را در چین لغو کند.

چهار سال بعد، و صحنه آشنا – با چند ویرایش قابل توجه – در افتتاحیه نمایش بهار و تابستان 2023 این خانه دوباره پخش شد. قبل از خروج مدل‌ها، یک فیلم سیاه و سفید، کارداشیان را نشان می‌داد که در یک بشقاب اسپاگتی فرو می‌رفت و لبخندی بر لب داشت. آیا این یک اشاره به این موضوع بود که ممکن است دیگران هر چیزی را که می گویید یا انجام می دهید دوست نداشته باشند، اما برای شما اهمیتی ندارد؟ یا تلاشی برای مسخره کردن اشتباهات قبلی برند؟ ما ممکن است هرگز این را نفهمیم، اما این یک تایید نادر بود.

در جاهای دیگر، اولین طراحان در Etro، Missoni، Ferragamo و Bally نیز با وجود نظرات متفاوت منتقدان، انرژی جدیدی در هفته دمیدند.

شورش، مستلزم ریسک است و همه ی ریسک ها نتیجه نمی دهند. از نمایش‌های به ‌شدت تأخیر‌آمیز گرفته تا مدل‌های متعددی که قربانی لغزش در صحنه ی روبرتو کاوالی شدند، چرخ‌ها در موارد متعددی جدا شدند، اما هنوز هم چیزهای زیادی برای جشن گرفتن در طول هفته وجود داشت.

بوتگا ونتا

دومین مجموعه متیو بلزی برای Bottega Veneta، پیروزی بی چون و چرای هفته بود. این مجموعه ی شیک و متفکر با ترکیب لباس‌های زنانه و مردانه، تقریباً با هر موردی که ممکن است در کمد لباس به آن نیاز داشته باشید، از شلوار جین و تانک گرفته تا کت و شلوار و لباس‌های مهمانی زیبا پر شده است. بلزی با تکرار یک ترفند تکنیکی که برای اولین بار با مجموعه اولیه خود انجام داد. کیت ماس (Kate Moss) را شلوار جین و پیراهن فلانل به ظاهر ساده پوشاند، که در واقع چرم چاپ شده بود. ظاهر نهایی نمایش، یک لباس فیروزه‌ای روشن، با حاشیه‌های زیاد، جمعیت را قبل از بازگشت مدل‌ها برای رژه معمول تشویق کرد.

Bottega Veneta’s set was a “tribute to diversity,” according to designer Italian .architect Gaetano Pesce
The final look from the Bottega Veneta catwalk was a turquoise fringed dress.
Kate Moss appeared in the Bottega Veneta show wearing leather trompe l’oeil pieces designed to look like flannel and denim.

الهه های گوتیک در ورساچه

یکی دیگر از نکات برجسته توسط Donatella Versace ارائه شد. او در یادداشت های نمایش خود گفت: “من همیشه یک شورشی را دوست داشتم.” “زنی با اعتماد به نفس، باهوش.” این مجموعه خوش خلق رویای یک دختر گوتیک بود، در رنگ‌های بنفش و مشکی، شامل لباس‌های کوتاه الهام گرفته از لباس‌های زیر زنانه، چرم حاشیه‌دار و با جزییات توری. یک حرکت خرابکارانه در پایان، پاریس هیلتون با فوشیا پولک‌دار به صحنه رفت و ظاهر یک باربی شورشی را هدایت کرد.

Paris Hilton closed the Versace Spring-Summer 2023 show.
Bella Hadid made an appearance in a gothic purple veil and corset.

دوست داشتنی هزار ساله در FENDI

علاقه مد به Y2K همچنان قوی است و جدیدترین مجموعه کیم جونز – شامل شلوارهای باری Gen Z در چرم و ابریشم، پاشنه‌های کرکی با پلتفرم‌های پرزدار، در لباس‌های مشبک سبز و چرمی – این تصور را بیشتر تقویت کرد. گفته شد، یک لایه پایه جامد از رنگ‌های خنثی، گزینه‌های زیادی را برای زنان در جستجوی سبک‌های کلاسیک‌تر و بزرگسالان ارائه می‌دهد.

Fendi’s new collection was full of neutral tones.
Fendi’s new season included elevated silk cargo trousers.
Acerbic-colored fluffy platforms stood out against classic flesh-toned pieces.

موسکینو

کسانی که به دنبال فرار از موقعیت هستند، همیشه می توانند برای لحظه ای شیرین به طرح های موسکینو جرمی اسکات (Jeremy Scott’s Moschino) تکیه کنند. این فصل تفاوتی نداشت، اگرچه مجموعه او از واقعیت های تاریک تر الهام گرفته بود. اسکات در گفتگو با CNN Style در پشت صحنه گفت که در هنگام خلق این ظاهر به نگرانی های جهانی مانند جنگ در اوکراین، تورم اقتصادی و تجاوز مداوم به حقوق زنان فکر می کند. طرح های بادی او تلاشی برای مبارزه با خلق و خوی سنگین و خاصیت شناوری بود. او گفت: “عوامل منفی زیادی وجود دارد که باید آنها را پردازش کنیم، اما باید فضای شاد را هم حفظ کنیم.”

The inflatables were a literal take on Scott’s desire to lift the global mood.

قدرت های پرادا در پیش است

همکاری بین میوچیا پرادا (Miuccia Prada) و راف سیمونز (Raf Simons) در این فصل به موفقیت رسید. جدیدترین مجموعه ی این زوج همزیستی جدیدی را بین این دو طراح بسیار معتبر نشان داد که از زمانی که سیمونز دو سال پیش به عنوان مدیر خلاق پرادا انتخاب شد، با هم کار می کنند. یک سری نگاه های ظریف کاملاً مجذوب کننده بود. و برای هر کسی که از مرگ شلوار جین تنگ گلایه می کند، شلوارهای باریک متعدد نشان می دهد که ممکن است مدت زیادی منتظر نباشید تا آنها دوباره به چرخش بازگردند.

Prada unveiled a classic collection focused on refined basics.
Looks fashioned out of paper-like fabric added an ethereal element to the collection.
Filippo Grazioli’s Spring-Summer 2023 collection for Missoni was a tight edit of less than 50 pieces.
Looks were inspired by the Missoni archive, featuring the house’s iconic zig-zag prints in body-con cuts. 
Filippo Grazioli was appointed creative director of Missoni in March this year.
It was a gender-inclusive runway at Jil Sander, who combined menswear and womenswear for the first time in five years.
Metallic motifs were everywhere throughout Jil Sander Spring-Summer 2023.
Roberto Cavalli’s collection was inspired by 1940’s old Hollywood glamour.

نویسنده

Mahtab Etemadi


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.


۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *