هفته‌ مد

منتشر شده در تاریخ

پیدایش هفته مد

فشن شوهای معتبر جهان، به طور معمول و نرمال یک هفته طول می‌کشند و به همین علت است که به هفته‌های مد معروف هستند. هفته مد پاریس و هفته مد نیویورک از مهم ترین و پرطرفدارترین فشن شوهای جهان هستند که سالی دو بار برای فصل سرد و فصل گرم برگزار می‌شوند و معروف‌ترین برندهای لباس، زیورآلات و کیف و کفش را می‌توان در بین آن دید. این دو فشن شو در کنار هفته مد میلان و هفته مد لندن،چهار رویداد بزرگ دنیای مد محسوب می‌شوند.

برنامه ریزی فشن شوها

در یک فشن شوی معمولی، مدل‌ها،لباس‌هایی که قرار است معرفی شوند را به تن کرده و جلوی تماشاچیان کت واک می‌کنند، البته در برخی فشن شوها ممکن است مدل ها ایستاده و یا نشسته باشند. ترتیب ورود مدل‌ها بر روی صحنه، این که مدل‌ها راه بروند، بایستند یا بنشینند و هر مدل چه لباسی بپوشد،پیامی که طراح در نظر دارد را نشان می‌دهد و در نتیجه،این موارد همگی توسط طراح تعیین می‌شوند. در واقع فشن شو، فرصتی است که یک طراح در آن یک بینش،حال یا نکته‌ای که در ذهن دارد را با مخاطبانش به اشتراک بگذارد.

تاریخچه پیدایش فشن شوها

هرچند که تاریخ دقیقی برای اولین فشن شوی جهان در دست نیست، اما درسال‌های قرن هجدهم میلادی رژه‌های فشن برای اولین باردر پاریس و توسط خیاط‌خانه‌ های پاریسی برگزار شدند. در سال‌های آغازین قرن 19 میلادی، تولیدی های آمریکایی اولین شوی مد و فشن خود را در شهر نیویورک به راه انداختند. در چنین شوهایی که بیشتر مخصوص خانم‌ها بودند، شما می‌توانستید مدلهای لباس مجلسی فرانسوی یا کپی‌های آمریکایی آن را پیدا کنید.در دهه‌ 20 میلادی، فشن شوها به همه جای آمریکا کشیده شدند.این شوها بیشتر شبیه نمایش بودند، مضمون و تِم داشتند و یک راوی آن‌ها را پیش می‌برد.

شروع فشن شوهای مدرن

در سال‌های دهه‌های 70 و 80 میلادی،طراحان آمریکایی تصمیم گرفتند شوهای خود را از مراسم‌هایی که تولید کنندگان پوشاک به راه می‌انداختند،جدا کنند و به فضایی اختصاصی‌تر ببرند این موضوع در دهه 90میلادی تبدیل به یک استراتژی پر طرفدار شد. بعد از هدف خشونت قرار گرفتن چند فشن شو که در مکان‌هایی نا امن برگزار می‌شدند، تمام فشن شوها در رویدادی که در نیویورک برگزار می‌شدند، ادغام شدند و اولین هفته مد مدرن شکل گرفت.

بررسی هفته مد 2021

به دلیل شیوع ویروس کرونا و اوج بحران در آغاز هفته‌ی مد نیویورک، قوانین سختی برای اجرا نشدن نمایش های مد تنظیم شد و باعث شد تا بسیاری از طراحان از کالکشن های خود فیلم تهیه کنند و تعداد بسیار کمی به صورت حضوری کالکشن‌های خود را به نمایش بگذارند.

بهترین دستاورد فشن‌شوی 2021 پاریس، این نکته بود که استایل شخصی هیچوقت نمی‌تواند از بین برود حتی در رویارویی با همه گیری کرونا. در هفته مد 2021 برخی از بزرگترین برند های لوکس پاریس، از کریستین دیور تا لوئی ویتان و استعدادهای جوان درخشان را میتوان مشاهده کرد که بسیار قابل تحسین این صنعت است.

______________________________________________________________________________________________________________

نویسنده

Zoya


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.


۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *