لورا اشلی که بود؟

منتشر شده در تاریخ ۱۲ دقیقه

لورا اشلی مونتی متولد 7 سپتامبر 1925 بود وی یک طراح مد و تاجر ولزی بود. خانواده‌اش ساکن لندن بودند یکی از دلایلی که او درراهی که پیش گرفته بود موفق شد این بود که از نجیب‌زادگان کشورش بود. در انگلستان شجره‌نامه‌ی افراد در پیشرفتشان اهمیت زیادی دارد. وی در سال 1942 و در سن 16 سالگی مدرسه را رها کرد و به نیروی دریایی سلطنتی رفت و در همان زمان بود که با مهندس برنارد اشلی آشنا شد و رابطه‌ی آن‌ها هنوز شکلی نگرفته بود که برنارد اشلی از طرف انگلستان برای مأموریت به هند رفت آن دوبا نامه مکاتبه کردند و از سال 1945 تا 1952، او به عنوان منشی برای فدراسیون ملی مؤسسات زنان در لندن کار کرد و در سال1949 با برنارد ازدواج کرد.

اشلی در حالی که به عنوان منشی کار می کرد و دو فرزند اول خود را بزرگ می کرد و کارهای توسعه ای را برای مؤسسه زنان در زمینه لحاف کاری انجام می داد و با بازبینی حرفه‌ای که با مادربزرگش آموخته بود، شروع به طراحی روسری، دستمال، حصیر میز و حوله‌هایچای کرد که برنارد روی دستگاهی که در اتاق زیر شیروانی‌شان در خیابان کمبریج، پیملیکو، لندن، 83 طراحی کرده بود، چاپ کرد. وی‌ابتدا در دهه 1950 مواد مبلمان را تولید کرد و در دهه 1960 تجارت را به سمت طراحی و تولید لباس گسترش داد.سبک لورا اشلی با طراحی های رمانتیک اغلب با حس روستایی قرن نوزدهم و استفاده از پارچه های طبیعی مشخص می شود.

این زوج 10 پوند برای چوب وبرای قاب صفحه نمایش، رنگ و چند متر کتان سرمایه گذاری کرده بودند. الهام اشلی برای شروع تولیدپارچه چاپی از نمایشگاه صنایع دستی سنتی در مؤسسه زنان در موزه ویکتوریا و آلبرت بود. وقتی اشلی به دنبال تکه‌های کوچکی باطرح‌های ویکتوریایی بود تا به او در ساخت تکه‌کاری کمک کند، متوجه شد که چنین چیزی وجود ندارد. در اینجا فرصتی پیش آمد و او در1953 شروع به چاپ روسری های سبک ویکتوریایی کرد و روند چاپ روسری ها با موفقیت گذرانده شد و خرده‌فروشی هم از طریق سفارش پستی و هم در فروشگاه‌های زنجیره‌ای مانند جانلوئیس و… انجام میشد و برنارد شغل خود را در شهر ترک کرد تا تمام وقت بتواند پارچه‌ها را چاپ کند.این شرکت در ابتدا با نام اشلیمونتنی ثبت شده بود اما برنارد نام آن را به لورا اشلی تغییر داد چون احساس می کرد نام یک زن برای نوع محصولاتی که تولید می کنند بهتر است.

اولین مغازه لورا اشلی در 35 خیابان ، در سال 1961 افتتاح شد. . این مغازه عسل و عصای تولید محلی و همچنین محصولات خود این زوج را می فروخت. در اینجا لورا با یک خیاط کار کرد تا اولین تهاجمات خود را به مد معرفی کند و لباس هایی مانند پیراهن و لباس های باغبانی تولید کند. موفقیت‌شان وارد شدن به دو بخش جذاب یعنی لباسو دکوراسیون داخلی هم‌زمان بود.

مردم از طراحی‌های آن‌ها استقبال خوبی کردند به صورتی که به زودی در لندن، در دو فروشگاه معروف Heal و Liberty محصولات خود را به نمایش گذاشتند. این دو فروشگاه سابقه‌ی خوبی در فروش‌های فانتزی و لوازم تزیینی داشتند. فروشگاه لیبرتی از فروشگاهای مورد علاقه‌ی مردم بود. برای مثال در این فروشگاه کاغذ دیواری‌هایی که طرح آن توسط William Morris، شاعر قرن 19 انگلیسی زدهشده بود به فروش می‌رفت.

در سال 1960 افتتاح شد. طراحی خاص این فروشگاه مشتریان زیادی را جذب کرد. کابینت‌هایی ازجنس چوب به رنگ سبز برگرفته از طبیعت، و آبی آسمانی بود. صندلی‎‌هایی هم با استایل قدیمی برای استراحت مشتریان در نظر گرفته شده بود. آن‌ها در سال 1980 خط تولید مبلمان خود را گسترش دادند. با فاصله‌ی چند سال فروشگاه بعدی در سانفرانسیسکو افتتاح شد. به غیر از این شعبه، آن‌ها شعبه های دیگری در پاریس، ژاپن، استرالیا، و کانادا تاسیس کردند لورا اشلی یکی از خلاق‌ترین‌ها در زمینه‌ی کار خود بود. او در کنار طراحی مد و لباس برای خانم‌ها، مشتریان مرد را هم توانسته بود جذب کند. البته مشتریان مرد طرفدار طراحی دکوراسیون لورا اشلی بودند.

لورا اشلی به خاطر سبک ارگانیکی که در کارهایش داشت، خانه‌های شلوغ و کوچک و پر اثاثیه انگلیسی را به محیطی آرام و زیبا ودلنشین و در عین حال بزرگ‌تر تبدیل می‌کرد. گل‌های مینیاتوری طرح‌هایش و تزیینات مختصری که به کار می‌برد سبک کار او را متمایل به مدرنیسم کرده بود. در آن سال‌ها‌ مردم به مدرنیسم علاقه مند بودند. او علاوه بر کارهایی که انجام میداد یک کتابی در زمینه‌ی کار خودبا پیشگفتاری به قلم خودش چاپ کرد‌ که این کتاب در زمینه‌ی طراحی و دکوراسیون داخلی خیلی مناسب برای نسل جوانی بود که به این سبک و رشته علاقه داشتند.

کار انها گسترش زیادی پیدا کرد تا این‌که در زمان مرگ خانم لورا اشلی آن‌ها 200 شعبه را اداره می‌کردند. هر کدام از فروشگاه‌هاطراحی خاص خودش بوده و شبیه‌سازی شده از فروشگاه اصلی بود.

نویسنده

Asal saeidi


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.


۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *