فریلنسری در طراحی لباس

منتشر شده در تاریخ ۱۰ دقیقه

فشن فریلنسر به کسی گفته می‌شود که به صورت آزادکاری، بر اساس توانایی‌هایی که دارد از کارفرماهای مختلف، پروژه‌های مختلف در زمینه طراحی، مد و فشن دریافت میکند و آن‌ها را انجام می‌دهد. این شیوه از کار در دنیای مد، بطور خاص و زیادی محبوبیت کسب کرده است و امروزه تعداد زیادی فشن فریلنسر در دنیا مشغول کار و همکاری با برندهای معروف هستند. طراحان بزرگی بخاطر اینکه از برندهای سفارش دهنده فاصله مکانی زیادی دارند، از این روش برای همکاری استفاده می‌کنند و سالانه درامدشان افزایش میابد. با شروع کار به صورت فریلنس شما نیاز به هیچ شرکتی برای استخدام ندارید و خودتان تبدیل به رئیس و کارمند خود خواهید بود. این گزینه بهتری برای کسانی است که دوست ندارند همیشه از کسی دستور بگیرند و دوست دارند کار خودشان را داشته باشند . البته همه دوست دارند این گونه زندگی کنند اما همانطور که گفتیم برای تبدیل شدن به یک طراح مد یا لباس دور کار نیاز به کسب توانایی و دانش کافی دارید. علاوه بر این باید یاد بگیرید که محیط اطراف و شخصیت خودتان را برای کار کردن به صورت دورکاری آماده کنید. شما باید روحیه منعطف، شخصیتی تلاشگر و همچنین دارای ارتباطات عالی و مایل به همکاری در پروژه‌های ساده با هزینه کم برای شروع اماده باشید. مسلما کارفرمایانی که با شما همکاری دارند از روز اول با شما همانند یک فریلنسر حرفه‌ای برخورد می‌کنند، در حالی که شما یک تازه کار هستید، پس باید سعی کنید سرعت پیشرفت خودتان را بالا ببرید و به زودی بتوانید با شرکت و کارفرماهای بیشتر وارد همکاری شوید. تک بعدی بودن در آزادکاری می‌تواند شما را شکننده کند.

انواع فشن فریلنسر:

  • طراح لباس فریلنسر:

با توسعه دنیای مد و وارد شدن آن به زندگی عمومی مردم، نیاز به طراح لباس روز به روز افزایش می‌یابد. از طرفی صنایع بزرگ پوشاک نیاز به ایده‌های نابی که از صنعت دورمانده اند، دارند. شما به عنوان یک طراح لباس می‌توانید با کسب توانایی‌های بیشتر در کار به صورت فریلنسینگ و یاد گرفتن نکات مدیریت امور شخصی به صورت دور کار، به شرکتها و همچنین صنایع که نیاز به طراح لباس دارند پیشنهاد کاری بدهید و به صورت طراح دور کار وارد همکاری شوید.

  • خیاط دور کار:

شما میتوانید خودتان دست به کار شوید و به عنوان یک خیاط دور کار شروع به فعالیت کنید.لازم نیست در یک کارگاه خیاطی مشغول به کار شوید و هر آنچه که کارفرمای شما دستور می‌دهد انجام دهید. افراد زیادی هستند که با وجود استعداد خیاطی، نتوانسته اند مغازه یا خیاطی داشته باشند، فریلنسینگ فرصتی خوبی برای آن‌ها است که بتوانند به ارزوی خود برسند و کسب و کار خود را داشته باشند.

  • بازاریاب آزادکار:

برای یک فرد آزادکار داشتن مهارت در امر بازاریابی حیاتی است پس سعی کنید هرچقدر که میتوانید مهارت های فروش و بازاریابی خود را ارتقاء بخشید.مانند دیگر بازاریاب‌های دور کار شما نیز می‌توانید در زمینه پوشاک و لباس با کارفرما وارد همکاری شوید. برندهای بزرگ، خیاط‌های مستقل و همچنین شرکت ها نیاز به بازاریاب‌های مختلف در سراسر کشور دارند، پس شانس خودتان برای همکاری با آن‌ها را از دست ندهید.

  • اینفلوئنسر فروش:

یکی از رروش های موثر کسب درامد در فشن دورکاری تبلیغات است. اگر تعداد کاربران زیادی در اینستاگرام شما را دنبال می‌کنند، کافی است که از برند، شرکت یا یک خیاط مستقل قبول تبلیغ کنید و وسایل آن‌ها که شامل پوشاک، سفارش خرید یا هر خدمات دیگر است را به دیگران و کاربران خود معرفی کنید. با این کار علاوه بر درامد، روز به روز به فالوور های خود بیافزائید و باعث توسعه کسب و کار خود شوید. امروزه بسیاری از مردم از این راه کسب درامد میکنند.

  • طراح گرافیک:

یکی دیگر از زمینه‌های همکاری در دنیای فشن فریلنسینگ، طراحی گرافیک است. شرط اول داشتن امکانات لازم و شرط دوم تلاش خودتان برای رسیدن به موفقیت است.مسئولیت اصلی یک طراح گرافیک چیدمان عناصر بصری در یک نوع رسانه می‌باشد. عناوین کار اصلی در صنعت می‌تواند متفاوت باشد و در کشورهای مختلف، متفاوت است.

پیش نیازهای شروع فشن فریلنس

اگر شما احساس کردید علاقه زیادی به فشن فریلنسینگ دارید، باید در خود پیش نیازهای شروع کار را هم ارزیابی کنید .

پیش نیاز هایی برای شروع فریلنسی:

  • علاقه و حرفه خودت را بشناس:

شما باید در بین کار های مختلف یک کار را انتخاب کنید و تمرکزتان روی یک کار باشد تا در حوزه انتخابی پیشرفت کنید. اگر در زمینه‌های کاری متفاوت وارد آزادکاری شوید، فقط سردرگمی و کلافگی منتظر شما است.

  • پورتفولیو خودت را بساز:

«پورتفولیو مجموعه‌ای از کارها، پروژه‌ها، برنامه‌ها، محصولات و یا تولیدات یک کسب و کار است که در کنار هم مدیریت می‌شوند و هدف یکسانی را دنبال می‌کنند.

  • رزومه خوب داشته باش:

برای فریلنسر شدن، باید رزومه خوبی داشته باشید. اگر شروع کار هستید، سعی کنید تمرکز خودتان را روی مدارک تحصیلی، افتخارات، دوره‌های گذرانده شده برای خیاطی، طراحی و مد، انگیزه کاری و موارد دیگر را بیان کنید؛ اما اگر سابقه کاری زیادی در فشن دارید، می‌توانید به صورت حرفه‌ای به بیان توانایی‌های خود بپردازید.

  • با چشم‌باز همکاری کن :

اما اگر می‌خواهید خودتان کارفرما پیدا کنید، باید دقت داشته باشید که کارفرما منطقی، عادل و همچنین سابقه ی خوبی در همکاری با فریلنسرها داشته باشد. از آنجایی که شما قرارداد خاصی با کارفرما نخواهید داشت، در زمینه ارسال هر گونه طراحی، دوخت، فروش و دیگر موارد باید شرط احتیاط را لحاظ کنید.

یک فریلنسر طراح دارای مهارت هایی است که عبارت است از:

  • بر نرم افزارهای گرافیکی تسلط داشته باشد:

بیشترین و مهم ترین و کاربردی ترین نرم افزارهای طراحی گرافیکی، نرم افزارهای خانواده ی ادوبی هستند که نرم افزار فتوشاپ، ایلاستریتور و نرم افزار صفحه آرایی ایندیزاین جز مهمترین آنها هستند. تقریبا در تمامی پروژه های طراحی تسلط به این نرم افزارها الزامی است. با تسلط صرف به همین سه نرم افزار پروژه های زیادی را می توانید بعنوان فریلنسر طراح انجام دهید و درآمد خوبی کسب کنید. تمامی پروژه های طراحی تراکت، بنر و بیلبورد، پوستر، کاتالوگ و برشور و صفحه آرایی کتاب و مجلات در این دسته از مهارت ها هستند.

  • آشنایی با زبان نشانه گذاری اچ تی ام ال (html):

طراحی قالب سایت یا پوسته ی ظاهری وبسایت ها از پروژه های اساسی این روزهاست که می توان گفت که تمامی قالب های سایت ها و اپلیکیشن ها ابتدا توسط یک طراح طراحی شده و بعد از آن توسط یک برنامه نویس به کد تبدیل شده اند. اگر با زبان نشانه گذاری اچ تی ام ال آشنایی داشته باشید، قدرت شما بعنوان فریلنسر طراح دوبرابر می شود و تمامی پروژه هایی با عنوان “تبدیل psd به html” را می توانید به سادگی انجام دهید.

  • توانایی طراحی واسط کاربری و تجربه ی کاربری:

طراحی تجربه ی کاربری یک سایت که به آن ux می گویند و همچنین طراحی واسط کاربری سایت که ui نام دارد، از برگ برنده ی یک طراح به حساب می آیند. تجربه ی کاربری همانطور که از نام آن برمی آید، تجربه ای است که کاربر از بودن در یک سایت تجربه می کند و واسط کاربری هر آنچه که کاربر در سایت می بیند است و بر طبق همین تعریف اهمیت یک طراحی خوب و حرفه ای برای سایت مشخص می شود. با دانستن نکات لازم در زمینه ی طراحی ui و ux تنوع پروژه هایی که می توانید به صورت فریلنسری انجام بدهید بیش از پیش می شود.

  • آشنایی با علم رنگ:

یکی از مهمترین مهارتی که یک طرح گرافیست باید داشته باشد، آشنایی با تئوری رنگ ها و تسلط بر پالت های رنگی باشد. مهمترین نکته در یک طرح این است که حس خوبی به مخاطب منتقل کند و وجه تمایز طرح ها و طراحی ها در نوع و نحوه ی انتخاب رنگ هاست که از یک طراح فریلنسر با ذوق و با سلیقه توقع می رود به اصول آن آشنا باشد. این موضوع به مرور پروژه های زیادی  را برای یک طراح خوش ذوق بهجود میاورد.

  • آشنایی با اصول چاپ:

دانستن اصول اولیه ی چاپ و نکاتی که برای طرح های چاپی مثل بنر، بروشور، کاتالوگ، طرح روی لباس و غیره بایستی رعایت شود،‌ از وجوه تمایز طراحان گرافیک به شمار می رود. از آنجا بعنوان طراح فریلنسر در زمان چاپ در کنار مشتری حضور نخواهید داشت، از یک طراح توقع نمی رود که کار با دستگاه های چاپ را بلد باشدپس رعایت نکات چاپ باعث رضایت بیشتر مشتری خواهد شد و این به نفع یک طراح فریلنسر خواهد بود.

مهارت های بیشتری می توان به این لیست اضافه کرد، تسلط طراح به ابزارهای طراحی مانند قلم نوری، مهارت های کلی کامپیوتر، آشنایی با بهترین نحوه ی نمایش اطلاعات، آشنایی با طراحی کاراکتر ها و جلوه های بصری همگی باعث کسب در آمد بیشتر برای طراح فریلنسر می باشد.

نویسنده

Asal saeidi


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.


۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *