معرفی دوره آموزشی فتوکلاژ (کلاژ) در طراحی لباس

منتشر شده در تاریخ ۱۰ دقیقه

کلاژ در طراحی لباس چیست؟

کلاژ یک اصطلاح فرانسوی و تکنیکی است که از کنار هم قرار دادن و چسباندن تکه های مختلف مثل تکه های روزنامه و مجله، تصاویر نقاشی، کاغذ های رنگی، روبان، پارچه و … به وجود می آید. این تکنیک در طراحی لباس نیز بسیار کاربردی بوده و شیوه‌ای بسیار زیبا و خلاقانه به حساب می آید.

کلاژ یکی از تکنیک های طراحی لباس است که در این روش با استفاده از سنگ و چوب، تکه های پارچه، اشیاء ریز مانند مقوا، میوه ها و … به طراحی لباس و ایجاد طرح های متنوع می پردازند. طراحی لباس با کلاژ بسیار ساده است. برای این کار کافی است یک طرح را انتخاب کنید و برای رنگ کردن و رنگ آمیزی آن به جای استفاده از وسایل رنگ‌ آمیزی از اشیا و وسایلی که به آن ها اشاره کردیم استفاده کنید. کلاژ در طراحی، لباس را بسیار زیبا می کند و یک روش فوق‌العاده زیبا و خلاقانه است.

آموزش تکنیک کلاژ در طراحی لباس

کلاژ یا تکه چسبانی از میان سبک های هنری برآمده و در بین شیوه های مختلف هنری ازجمله طراحی جایگاه ویژه ای دارد. کلاژ پارچه به دلیل نوع بافت متفاوتی که دارد دارای بیان احساسی متفاوت و تأثیرگذاری به ویژه در بحث آموزش می باشد. درواقع هرچه خلاق‌تر باشید قطعاً لباس زیباتری هم خواهید داشت. به عنوان مثال این موضوع را در نظر بگیرید که با استفاده از گل ها می توانید حتی یک لباس عروس طراحی کنید یا ایده های دیگری که ممکن است به ذهنتان برسد را پیاده سازی نمایید. این تکنیک به لحاظ اینکه دایره فعالیت در آن بسیار گسترده است، همیشه مورد توجه و علاقه‌ی افرادی که کار طراحی می کنند بوده و هست.

انواع کلاژ در طراحی لباس

  • کلاژ با کاغذ
  • کلاژ با عکس
  • کلاژ چوبی
  • کلاژ با چسب
  • کلاژ با پارچه
  • کلاژ با روزنامه

طرح درس ها:

  1. آشنایی با فضای فتوشاپ
  2. معرفی ماسک (Masking) و کاربرد آن‌ها
  3. مفهوم و مدیریت لایه‌ها (Layers) و اسمارت آبجکت‌ها (Smart Objects)
  4. یادگیری تکنیک‌های اصلاح رنگ
  5. شیت‌بندی به روش فتوکلاژ
  6. راندو کردن اسکیس‌ها با فتوشاپ
  7. تلفیق چند عکس به روش مدرن از تکنیک فتوکلاژ
  8. یادگیری تمامی تکنیک‌های فتوکلاژ از جلمه تخریب و برجسته کردن عکس‌ها، دابل اکسپوژر (Double Exposure) و …

یکی از خلاقانه‌ترین و منحصر به فرد ترین تکنیک ها در طراحی لباس، تکه چسبانی یا تکنیک کلاژ می باشد. این تکنیک به این شکل می باشد که طراح ایده های ذهنی خود را بر روی یک سطح پیاده می کند و سپس آن‌ها را تکه تکه می کند و در نهایت بر روی پارچه می چسباند. هرچه طراح خلاق تر باشد، می تواند از طرح های متفاوت پارچه ها به درستی استفاده کند.

نمونه کار هنرجویان فتوکلاژ (کلاژ) در طراحی لباس صاحو
نمونه کار هنرجویان فتوکلاژ (کلاژ) در طراحی لباس صاحو
نمونه کار هنرجویان فتوکلاژ (کلاژ) در طراحی لباس صاحو

مهارت ورود به بازار کار

در اوایل شروع کار حتما سعی کنید ارتباط قوی با دیگران داشته باشید . بهترین زمان برای برقرار کردن این ارتباطات زمانی است که شما هنوز آموزش خود را در مدرسه طراحی لباس را تموم نکردید. به همکاری های رایگان و حتی پولی حواستان باشد، چون برای پیدا کردن کار بزرگترین کمک را می کند. همیشه همکاری با آدم های قدیمی که با آنها آشناهستید راحت تر از افراد جدید هست . طراحی لباس درسته یک هنر است، اما یک بیزنس بزرگ هم است. بسیاری از طراحان مد برجسته ی دنیا این نظر را داشته اند که برای پیشرفت شغلی نیاز به بالا بردن مهارت های بیزنسی است. داشتن مهارت بیزنسی از اصول مهم کار در این رشته است پس حتما آن را جدی بگیرید.

نمونه کار هنرجویان فتوکلاژ (کلاژ) در طراحی لباس صاحو
نمونه کار هنرجویان فتوکلاژ (کلاژ) در طراحی لباس صاحو

برای مشاهده نمونه کارها بیشتر هنرجویان می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

ویژگی های برگزاری دورهای صاحو:

تمام علاقه‌مندان می‌توانند با شرکت در دوره‌های صاحو علاوه بر امکان استفاده از طرح‌ درس‌های استاندارد بین‌المللی، اساتید مطرح و توانمند، و قیمت مناسب از همه یا برخی از مزایای زیر بهره‌مند شوند.

  • پشتیبانی 24 ساعته
  • ارائه ویدئوهای جلسات
  • برنامه ریزی با توجه به وقت هنرجوها
  • شرایط پرداخت اقساط
  • گروه های رفع اشکال به صورت مستقیم با اساتید
  • امکان دریافت مدرک بین المللی رلیانس فرانسه
  • امکان حضور رایگان در تمامی ورکشاپ‌ها در طول سال
  • ایجاد اشتغال مستقیم در بخش طراحی، تولید و یا آموزش
نمونه مدارک داخلی هنرجویان دوره‌های صاحو

برای مشاهده نمونه مدارک بیشتر دوره‌ها می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

برخی از سوالات رایج در مورد دوره

  1. آیا این دوره نیازمند پیش‌نیاز است؟
    خیر. تمامی موارد مورد نیاز در این دوره پوشش داده خواهند شد.
  2. آیا گواهی این دوره معتبر است و می‌توان آن‌ را در سفارت‌ها ارائه داد؟
    بله، درصورتی که هنرجویان با موفقیت دوره را تکمیل نمایند، گواهی معتبر و بین‌المللی رلیانس فرانسه را دریافت خواهند کرد. این مدرک در سراسر دنیا و در تمامی سفارت‌ها قابل ارائه می‌باشد و صحت این مدارک با کد رجیستری درج شده بر روی آن از طریق سایت اصلی رلیانس فرانسه قابل بررسی می‌باشد.
  3. چگونه نسخه ضبط‌شده جلسات را مشاهده کنم؟
    نسخه ضبط‌شده هر جلسه برروی صفحه دوره قرار می‌گیرد و گزینه مشاهده آن به همراه تاریخ جلسه ظاهر می‌گردد که با زدن برروی آن به صفحه مربوطه به بازپخش منتقل می‌شوید.
  4. آیا امکان درخواست ریزنمرات دوره وجود دارد؟
    بله، پس از ثبت نمره توسط اساتید، دکمه درخواست ریزنمره ظاهر می‌گردد و با زدن برروی آن درخواست شما ثبت می‌گردد و پس از مدتی ریزنمرات شما برای‌تان ارسال می‌گردد.

کلام آخر صاحو:

بخش آموزشی صاحو با سه مزیت ورکشاپ‌های رایگان و مستمر، اساتید مجرب و مدارک بین‌المللی اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی آنلاین می‌کند. صاحو استایل مدارک خودش را با همکاری شرکت بین‌المللی رلیانس فرانسه به هنرجویانی که با موفقیت دوره را به‌ پایان می‌رسانند، اعطا می‌کند. این مدارک در سراسر دنیا و در تمامی سفارت‌ها قابل ارائه است. صحت این مدارک با کد رجیستری درج شده بر روی آنها از طریق سایت اصلی رلیانس فرانسه قابل بررسی است.

تماس با ما:

شماره ثابت: 26722869 -021

شماره همراه: 09046311306

نویسنده

Zoya


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.


۱ دیدگاه

زهرا آرزم · ۱۹ مرداد، ۱۴۰۱ در ۱۲:۰۱ ق.ظ

سلام وقت بخیر ببخشید شما سایت یا مقاله ای رو میشناسید ک راجع ب تکنیک کلاژ در طراحی لباس باشه و یا طراحی لباس با تکنیک کلاژ در ایران اگر بهم معرفی کنید ممنونم میشم و یا هنرمندان ایرانی ک از این سبک استفاده می کنند لطفا اگر میشناسید بهم معرفی کنید ممنون میشم خودم هر چقدر گشتم فقط ی سری چیزهای جزئی و یا محدود بوده اگر بتونید کمکم کنید ممنونم میشم واقعا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *