سبک باروک

منتشر شده در تاریخ

شروع این سبک از قرن 17 و بعد از دوران رنسانس بود که از ایتالیا شروع به گسترش یافتن کرد و به مرور کل اروپا را در بر گرفت.اوج دوران باروک مربوط به زمان فرمانروایی لویی چهاردهم(1661-1715) ، شاه فرانسه بود. که سبک و طرح لباس‌های آن دوره براساس علایق و سلیقه او بود.

نمادهای سبک باروک :پارچه های ساتن،رنگ طلایی عنصر اصلی این سبک که نماد فخر و تجمل است،رنگ مشکی و نقره ای،روبان دوزی های اشرافی

لباس زنان در دوره‌ی بارو ک:پوشش زنان در این دوره رسمی‌تر و بهای بیشتری یافتند وجایگزین جواهرات ، به وسیله ای برای نشان دادن ثروت تبدیل شد.در پایان قرن هفدهم زنان در مناسبت‌های رسمی  مانتو به تن می‌کردند. در سال 1680 این پوشش به منزله‌ی رو پیراهنی تی (T) شکل ساده‌های که الهام گرفته شده از خاورمیانه بود، همراه با یک نیم تنه‌ی گشاد و با دوخت آزاد قالب بدن بودبسیار محبوب شد و رواج یافت. بعدها الگو این لباس تغییر کرد. و به لباس شب رسمی سه تکه‌ی مخصوص دربار تبدیل شد.روپیراهنی یا همون مانتو، از سرشانه تا لبه‌ها، برشی یکسره داشته و حاشیه‌های کنارش در قسمت پهلو جمع می‌شدند و تا زیر دامن هم‌رنگ یا متضاد خود( همون چیزی‌که امروزه بهش میگیم دامن) را به همراه دنباله‌ای بلند طراحی شده بود.قسمت سینه‌بند تکه‌دوزی شده و به صورت سه گوش و آهاردار بود، و از سرپوش‌های بسیار بلند فونتاژ، که با روبان و نوارهای آهاردار طراحی شده بود ،بسیار کاربرد داشت و  محبوب هم شده بود.

در دوره باروک و در سال‌های 1705 تا 1715، لباس شب پشت کیسه‌ای ، که یک لباس غیررسمی و خودمانی بود در میان زنان رواج یافت. این لباس در حقیقت، الهام گرفته شده از نقاشی‌های ژان آنتوان واتو بود که به لباس شب واتو نیز شهرت داشت،  به دلیل  این‌که قسمت‌های سرشانه پیلی‌دارش که تا لبه‌ها چین می‌خورد آن را متفاوت‌تر یا متمایز از سایر لباس‌ها بود.

در دوران باروک بیشتر پارچه ابریشم ترجیح داده میشد و بعضی اوقات از مخمل هم استفاده میشدپارچه کتان بیشتر برای قسمت های داخلی لباس استفاده میشد.در این سبک  طراحان از هر چیزی که باعث فاخر بودن لباس شود دریغ نمی کنند. در خیاطی این لباس ها نیز از تزیینات هر چه بیشتر برای تجمل بیشتر استفاده می شود . مدل های لباس های اشرافی و ویکتوریایی همگی سبک باروک هستند . باروک شامل منحنی و دورهای مفرط و پارچه های سنگین و منحنی های ضخیم و مفرط است . سبک باروک به دلیل نیاز کلیسا برای ساختار یک پارچه فاخر از حمایت اشرافیان برخوردار شد .در این دوره پوشاک مردان بیش از زنان دچار تحول شد و به شکل کت وشلوار امروزی در آمد.

استایل مو هم شامل فر هایی در دو طرف سر بود که توسط جواهرات وروبان ها  تزیین میشد.

نویسنده

صاحو


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.


۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *