تفاوت پرتفولیو با رزومه ؟

منتشر شده در تاریخ ۸ دقیقه

رزومه چیست؟

اگر بخواهیم رزومه را به طور خلاصه توضیح دهیم به این معناست که رزومه در واقع متنی است که در تعداد صفحات مختلف برای میزان عملکرد هر شخص متغیر است و در این متن از سابقه تحصیلی، کاری و توانایی‌‌ها و اطلاعات شخصیتان ذکر میکنید و ویژگی‌های خود را به کار‌فرمایان ارائه میدهید.

تفاوت رزومه و پورتفولیو

پورتفولیو، راهی برای اثبات میزان مهارت فرد از طریق نشان دادن نتایج کارهای قبلی به کارفرماست. شما از طریق رزومه، به سوابق خود و مسئولیت‌هایی که به شما سپرده شده است اشاره می‌کنید و در پورتفولیو نشان می‌دهید که چقدر در انجام آن مسئولیت‌ها موفق بوده‌اید.
پورتفولیو در زمینه‌های هنری و رشته‌های خلاق، مثل طراحی گرافیک، تصویرسازی، فیلم‌سازی و … کاربرد دارد و مجموعه‌ای از نمونه کارهای فرد است.

تفاوت رزومه و CV 

مخفف Curriculum vitae، به معنای مختصری از تاریخچه زندگی است. تفاوت رزومه با CV در حجم، محتوا و هدف تهیه آن‌هاست. البته معمولا این دو واژه برابر تلقی می‌شوند اما خوب است که تفاوت آن‌ها را بدانید. رزومه بیشتر به منظور استفاده در محیط کاری و درخواست دادن برای یک شغل استفاده می‌شود. اما   CV  بیشتر در محیط آکادمیک و برای اهداف پژوهشی مانند دریافت بورسیه تحصیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. رزومه در حالت مطلوب یک یا دو صفحه است اما CV بسته به موقعیت، ممکن است تا ۱۰ صفحه یا بیشتر هم باشد. در رزومه، به شکل خلاصه، به مهارت‌ها، سوابق و دستاوردهایی اشاره می‌شود که به آن موقعیت شغلی که فرد برای آن اقدام کرده، ارتباط دارد.اما در CV جزئیات بیشتر است و تمام دستاوردها‌، مهارت‌ها، سوابق و … نوشته می‌شود؛ فارغ از اینکه این سوابق و اطلاعات، در حوزه کاری که برای آن درخواست می‌دهند هستند یا به مشاغل حوزه دیگری مربوطند. از طرفی رزومه به واسطه هدفش، بیشتر بر سوابق کاری تمرکز دارد اما CV بیشتر به سوابق پژوهشی و آکادمیک توجه می‌کند.

CV طولانی‌تر از رزومه است و جزئیات بیشتری را دربرمی‌گیرد. در اروپا و بخشی از آسیا، اصطلاح رزومه و CV هر دو به یک منظور به‌کار می‌رود؛ بنابراین CV یا رزومه‌ای که در این کشورها استفاده می‌شود با استانداردهای رزومه و CV در ایالات متحده متفاوت است. در ایالات متحده، CV در محیط‌های دانشگاهی و علمی استفاده می‌شود و جایگزینی برای رزومه‌های استاندارد است.

CV شامل چند صفحه‌ است و جزئیات تمام سوابق تحصیلی و حرفه‌ای شما را دربرمی‌گیرد، اما رزومه کوتاه‌تر است و با هدف شغلی خاصی به‌کار می‌رود. هر دو فرم کاملا منحصربه‌فرد هستند.

بخشی از جزئیات تفاوت‌های رزومه و CV

تفاوت‌هاCVرزومه
قالب‌بندیقالب‌بندی و فرمت CV کاملا رسمی است و هیچ جلوه‌ی گرافیکی غیرضروری در آن به کار نمی‌رود. هر سابقه‌ی کاری که وارد می‌شود باید در قالب سال و ماه نوشته شود.در رزومه، کمی خلاقیت لازم است و باید به طور سفارشی تنظیم شود. در رزومه باید روی دستاوردهای برجسته و قابل‌ توجه تأکید شود. تاریخ دقیق دستاوردها و فعالیت‌ها در رزومه چندان اهمیتی ندارد.
سطح جزئیاتCV جامع و کامل است و باید در آن همه‌ی اطلاعات درباره‌ی کار، تحصیلات و بخش‌هایی از زندگی شخصی‌تان را ذکر کنید.رزومه مختصر است و مانند یک تیزر تبلیغاتی است که با پیش نمایشی از مهارت‌های‌تان مصاحبه‌کننده را جذب می‌کند تا با شما مصاحبه کند. پس از ارائه‌ی رزومه، به شما فرصت خواهند داد در مورد شایستگی‌های حرفه‌ای‌تان در طول مصاحبه صحبت کنید.
اهدافارائه‌ی یک گزارش دقیق از تاریخچه‌ی حرفه‌ای‌تانارائه‌ی تصویری کوتاه و جذاب از حرفه‌ی شما که از متقاضیان دیگر متمایزتان کند.
ابعاد چاپدر اروپا CV در برگه‌های A4 چاپ می‌شود. اما در آمریکا روی کاغذ نامه چاپ می‌شود.رزومه در آمریکا روی کاغذ نامه نوشته می‌شود.
عکسبرخی از فرمت‌های CV شامل عکس هم هستند. برای مثال در اروپا و فرانسه برای CV عکس در نظر می‌گیرند. در ژاپن و فیلیپین و برخی از کشورهای آسیایی دیگر نیز مشابه این امر دیده می‌شود. اما در انگلستان عکس گذاشته نمی‌شود.در رزومه به هیچ عنوان عکس قرار نمی‌گیرد، مگر آنکه حرفه‌ای که متقاضی آن هستید مدلینگ یا کار دیگری باشد که به فیزیک بدنی شما مربوط است.

نویسنده

Zoya


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.


۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *