تفاوت طراح لباس و طراح مد

منتشر شده در تاریخ

  • طراح لباس:

طراح لباس با شناخت آنچه مورد نیاز مشتری است وهمچنین با توجه به هنرو مهارتی که دارد، تلاش خود رامیکند برای خلق یک ایده ذهنی برای کشیدن طرحی از لباس و سپس با توجه به شناختی از انواع پارچه دارد آنچه مورد نیاز است را انتخاب کرده و الگوهای اصلی لباس را بیرون آورده و ان را برای دوخت به خیاط و چرخ کار میسپاردکه البته بسته به سبک کاری و علاقه طراح به دوخت و مراحل اجرایی، می تواند مراحل دوخت را توسط خود اجرا کند اما در حالت کلی از وظایف طراح لباس نیست.

قابل ذکر است طراحان لباس معمولا در شرکت های تولید پوشاک به صورت عمده و یا با برند های مختلف فعالیت کرده.همچنین می توانند فعالیت خود را به صورت تیمی ادامه دهند به این صورت که فردی به عنوان سرپرست طراحان وجود دارد که نمونه طراحی های افراد تیم را تغییر و تایید و در نهایت تصویب میکیند. برای رسیدن به در امدی خوب در این حرفه طراحان لباس باید با پشتکار مستمر. صبر این کار را دنبال کنند تا بتوانند با کسب تجربه بعد از چند سال به شرایط مالی مناسبی برسند .

در مرحله تولید لباس با برنامه ریزی و توجه به شناخت بازار و مدیریت خوب به عنوان تولید کننده درامد شما به چند میلیون هم میرسد . البته توجه داشته باشید که این درآمد در ماه‌های آینده ممکن است کاهش داشته باشد و حتی متضرر شوید. به طور کلی درآمد طراح لباس به میزان مهارت او در کار و بسیاری از عوامل دیگر بستگی دارد. ضمن اینکه به عنوان طراح می‌توانید طرح‌های خود را بفروشید. یک طراح لباس به هنر نقاشی و دوخت مسلط است؛ درواقع طراحی لباس و دوخت مکمل یکدیگر هستند و کسی که علاوه بر طراحی لباس، در دوخت نیز توانا باشد، می‌تواند علاوه بر موفقیت‌های بیشتر در این زمینه، درآمدی متناسب با درآمد یک طراح لباس موفق کسب کند.

  • طراح مد:

طراحی مد برای افراد علاقهمند به مدو لباس و همچنبن افراد خلاق یک رشته بسیا هیجان انگیز می باشد. طراحی مد، هنر استفاده از طراحی و زیبایی شناسی در تولید پوشاک است. طراحی مد شامل فرهنگ‌ها و آداب و رسوم جوامع مختلف بوده و به اندازه همین تفاوت‌ها دارای تنوع بالایی نیز هست. طراح مد کسی است که تلاش می‌کند تا با الهام گرفتن از طرح، برش و دوختن پارچه‌ها در روند دوخت لباسی طراحی کند که زیبا و دل انگیز باشد.

در زمینه طراحی مد، شما باید دوره‌هایی را در خصوص رنگ، بافت پارچه، خیاطی، کشیدن الگو و طراحی را با کامپیوتر (CAD) بگذرانید و در مورد انواع مختلف لباس، مانند لباس مردانه، لباس زنانه، کفش و … چیزهایی که لازم است را بیاموزید. درآمد طراح مد با توجه به تجربیات، سطح دانش، تحصیلات، گواهینامه‌هایی که دریافت کرده است، منطقه‌ای که طراح در آن فعالیت می‌کند و فاکتورهای دیگر متفاوت است.

طراح مد می‌تواند در انواع شرکت‌های طراحی، تولید و عرضه پوشاک، کیف و کفش، زیورآلات و… استخدام شود. همچنین می‌تواند به صورت آزاد و مستقل کار کند. در صورت داشتن تجربه، تبحر و سرمایه کافی نیز می‌تواند شرکت‌های طراحی یا تولید لباس خود را راه اندازی کندو به درامد خوبی در این حرفه برسد.

  • نقاط مشترک طراح لباس و طراح مد:

هدف شبیه و مشترک طراحی لباس و طراحی مد، ایجاد لباس می‌باشد. هر دو دسته بایستی انواع فرآورده پارچه‌ها را بشناسند و بدانند هر طرحی مطلوب چه پارچه‌ای می‌باشد. قطعاً یکی از فاکتورهای مهم برای آموزش طراحی مد و لباس، داشتن ذهنی خلاق است که با دیدن هر شیء یا حتی موجودات زنده بتواند ایده‌های جدیدی بگیرد و آثار هنری خلق کند و از آن‌ها در آموزش مد و طراحی لباس استفاده نماید. تنها یک ذهن خلاق است که می‌تواند خالق طراحی‌های فوق‌العاده‌ای باشد.

  • تفاوت طراح لباس وطراح مد:

دنیای طراحی لباس و طراحی مد گوناگون می‌باشند و تفاوت طراحی لباس و طراحی مد در صنعت مد و فشن بسیار است.طراح مد، بایستی علم بی نقص تری از زمینه‌های گوناگون طراحی، کیفیت، الگوهای رنگ، گزینش پارچه و حتی تجارت داشته باشد، در حالی که طراح لباس لزوماً نیازی ندارد در خصوص تجارت اطلاعات زیادی یاد بگیرد.

طراحی مد، مجموعاً در تمامی قسمت‌های متعدد پوشاک حضور دارد، در حالی که طراحی لباس دسته خاصی از لباس‌ها را در برمی گیرد. طراح مد برای عموم جامعه طراحی می‌نماید و پروسه مد را انتخاب خواهد کرد، درحالی که طراح لباس عمدتاً در طراحی لباس برای گونه‌های مختلفی از اشخاص نظیر خردسالان و نوجوانان و لباس‌های مردانه و زنانه و لباس‌های مناسبتی ویژه مانند تئاتر، فیلم و حتی طراحی پوشش سازمانی مؤسسات متفاوت فعالیت خواهد کرد.

نویسنده

negar maleki


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.


۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *