ترند چیست و از کجا می آید؟

منتشر شده در تاریخ

«ترند» فراگیر شدن و رواج پیدا کردن یک بحث یا مبحث و زیر مجموعه ای از مد و فشن است. درواقع نوعی روش یا حالت جدیدی است که در یک دوره ی زمانی مشخص از آن پیروی می شود و بعد از چند ماه تا یک سال (نهایتا دو سال)، جای خود را به یک ترند جدید می دهد. عمر ترندها بسیار کوتاه است و اگر ترندی بیش از یک یا دو سال ادامه داشته باشد به یک مد تبدیل خواهد شد. در واقع وقتی ترندهای مختلف کنار هم قرار میگیرند مد و فشن ایجاد میکنند. طبق تعریف، مد یک واژه ی فرانسوی است که معادل آن در زبان انگلیسی فشن است و مد و فشن کاملا تحت تاثیر اوضاع فرهنگی و اجتماعی یک جامعه تعریف می شود، یعنی در یک جمله مد را میتوان به تغییر ناگهانی سلیقه ی جامعه توصیف کرد.

چه طراح مد باشید چه علاقه مند به مد و فشن، اطلاع از ترندها در انتخاب لباس و متعاقباً در داشتن استایل متناسب با شخصیت فردی و موقعیت اجتماعی کمک کننده خواهد بود. اما ممکن برای اکثریت سوال باشد که ترند ها از کجا نشات میگیرند و وارد ویترین مغازه ها و در نهایت کمدهای لباس می شوند؟

در ادامه ی این مقاله به چندین منبع اصلی تعیین ترندها و مد و فشن اشاره میکنیم:

Runweys

ران وی ها مکانی هستند که اوج شکوه و خلاقیت طراح ها به نمایش گذاشته می شود. به همین دلیل زیاد پیش می آید که از ران وی ها، مدل هایی وارد فست فشن و به این ترتیب به کمد لباس مردم راه پیدا کند.

Fashion Magazines

مجلات مد سال های سال است که تعیین کننده ی نبض بازار مد و فشن و ترندهای محبوب جامعه ی فشن هستند. از بهترین مجلات مد می توان به Vogue, Harper Bazaar, Elle و … اشاره کرد.

Celebrities

سلبریتی ها به واسطه ی شهرتشان، مخاطبان بسیار زیادی دارند و گاها مخاطبین آنها می تواند از بزرگترین مجلات مد و فشن هم بیشتر شود. سلبریتی ها بخاطر شهرت و محبوبیت فراوانی که بین مردم دارند ازلحاظ لایف استایل و فشن استایل هم بسیار مورد توجه هستند و گاها ممکن است حتی به فشن آیکون هم تبدیل شوند. به عنوان مثال خانم Audry Hepborn که تاثیر فراوانی بر مد و پوشش زنان در دهه ی 50 داشته است و امروزه نیز فشن آیکون الهامی طراحان مد است.

Fashion Bloggers

از آنجا که فشن بلاگر ها دقیقا علاقه مندان مد و فشن را مورد خطاب قرار می دهند، اثر گذاری شان در صنعت مد بسیار قابل توجه است. فشن بلاگر ها نه تنها مد را دنبال میکنند بلکه ترندها و مد را نیز ایجاد می کنند. این افراد نفوذ زیادی روی مخاطبانشان دارند و برندهای مطرح در حوزه ی مد و فشن نیز از این نفوذ برای به نمایش گذاشتن محصولاتشان استفاده می کنند.

Capitals of Fashion

از آنجایی که بیشتر رویداد های مد و فشن در پایتخت های مد یعنی نیویورک، پاریس، میلان و لندن اتفاق می افتد، مد جهانی از این شهرها شکل میگیرد و همه ساله نقش قابل توجهی در شکل گیری ترندها دارند.

Street Styles

بسیاری از ترندها از دل جامعه به وجود می آیند. استایل خیابانی ظاهری است که هر فرد به طور روزانه برای خود به وجود می آورد و از آنجایی که قابل دسترس تر برای همگان هستند خیلی راحت با تغییرات جزئی فراگیر شده و تبدیل به ترند می شوند و روزانه مورد استفاده ی تعدادی زیادی از افراد جامعه قرار میگیرند.

نویسنده

Raheleh Ashkriz


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.


۱ دیدگاه

Leyla Lazemi

Leyla Lazemi · ۱۳ دی، ۱۴۰۲ در ۱:۰۹ ق.ظ

عالی بود 👌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *