تام فورد

منتشر شده در تاریخ

بیوگرافی

تام فورد در سال 1961 در آستین تگزاس آمریکا چشم به جهان گشود. . او در دوران کودکی در حومه ‌های شهر هوستون، واقع در تگزاس زندگی میکرد. وقتی تام فورد 11 سالش بود به سانتافه در نیومکزیکو، نقل مکان کردند. او در سال 1979 از مدرسه فارغ التحصیل شد، سپس کالج بارد (کالج هنرهای آزاد در نیویورک) را ترک کرد. بعد از این اتفاق، به نیویورک سیتی رفت و در یک دورۀ تاریخ هنر در دانشگاه نیویورک شرکت کرد. بعد از یک سال این دانشگاه را ترک کرد تا برای صرف کردن زمانش در کمپین های تبلیغاتی تلویزیونی، وقت بیشتری بگذارد. زندگی او طوری پیش رفت که در یک زمان مشخص، تام فورد در بیشتر از 12 کمپین تبلیغاتی ملی متفاوت به صورت هم زمان حضور داشت. بعد از این، او در یک دوره معماری داخلی، در دانشکده طراحی جدید پارسون، شرکت کرد تا اطلاعاتی هم در زمینه معماری داخلی کسب کند.

ورود به صنعت فشن

او اوایل وارد کارِ ارسال لباس برای پروژه‌‌های عکاسی شد، و همین نیز باعث عشق او به مد و فشن شد. سال آخری که او در دانشکده طراحی دانشجو بود، به مطالعه مد مشغول شد؛ اما با این احوال توانست مدرک خود را در معماری نیز بگیرد.

او بعد از شرکت در چندین کمپین، بالاخره با پیوستن به شرکت گوچی، رسما وارد دنیای مد شد البته در این دوره برند گوچی شدیدا دچار بحران بود. گوچی به دنبال یک بررسی و اعمال تغییرِ اساسی بود و می‌ خواست چیز تازه‌ ای را وارد خط پوشاک آماده زنانه خود کند. در سال 1990، فورد به عنوان طراح ارشد پوشاک آماده زنانه برای برند گوچی استخدام شد و بعد از مدت زمان بسیار کوتاهی، نقش او در گوچی شروع به پررنگ شدن و گسترده شدن کرد.

در طول 6 ماه، فورد وارد کارِ طراحی لباس ‌های مردانه هم شد، سپس به سراغ طراحی کفش رفت. او در سال 1992 مدیر طراحی شرکت شد و سال 1994 که از راه رسید، تام فورد مدیر خلاقِ برند گوچی شده و نامش در دنیای مد و فشن پیچید. کارِ بی ‌نظیر و فوق ‌العاده تام در گوچی را میتوان از این مسئله متوجه شد که وقتی فورد به گوچی پیوست، گوچی عملا ورشکسته شده بود؛ اما در سال 1994، ارزش برند گوچی برابر با 3.4 میلیارد دلار بود و وقتی که فورد در سال 2004 گوچی را ترک کرد، ارزش این برند به 10 میلیارد دلار رسید. بعد از اینکه گوچی برند یویس سنت لورن را خریداری کرد، تام فورد مدیر خلاق این برند شد؛ در ماه آپریل سال 2004 فورد بعد از یک مشاجره و به توافق نرسیدن او و مدیرعامل گوچی در مورد کنترل هنریِ شرکت، تصمیم گرفت این برند را ترک کند. در همان سال بود که فورد شرکت خودش را راه اندازی کرد و عملا استارت برند تام فورد زده شد.

اولین مجموعه تام فورد

در سال 2005 مجموعه لوازم آرایشی و همچنین مجموعه عینک تام فورد، اولین محصولاتی بود که این برند روانه بازار کرد، و اولین فروشگاه پوشاک مردانه این برند نیز در شهر نیویورک افتتاح شد. این کارهای فورد در طول چند سالِ آتی، تحسین منتقدان و محبوب ‌ترین طراحان سرتاسر دنیا را از آن خود کرد. در حال حاضر، برند تام فورد به‌شدت تحت گزینش‌های استراتژیک و گسترش بین‌‌المللی است و بر این قرار است که تا ده سال آینده، 100 فروشگاه خرده‌ فروشی تام فورد در اقصی نقاط دنیا افتتاح شود.

عطرهای تام فور

تام فورد در طول حضورش در دنیای مد، همیشه از یک چیز شگفت ‌زده میشد و آن چیزی جز، ادکلن نبود. او که در سال‌های همکاری‌‌اش با گوچی و یویس سنت لورن هم چندین ادکلن مختلف را روانه بازار کرده بود، از تجربه و مهارت خود بهره برد تا چندین ادکلن مردانه را برای برند تام فورد نیز خلق کند. امروزه، ادکلن‌های تام فورد از جمله پرطرفدارترین و لوکس‌ترین ادکلن‌‌های دنیای مد به شمار می‌روند.

______________________________________________________________________________________________________________

نویسنده

Zoya


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.


۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *