تاثیر پروانه ای

منتشر شده در تاریخ

هنگامی که هانای موری (Hanae Mori)، طراح لباس ژاپنی، آخرین مجموعه خود را در پاریس در آخرین نمایش مد خود در سال 2004 به نمایش گذاشت. مدل‌های او با تزئینات پروانه‌ای مهره‌دار بودند. از سال 1951، پروانه امضای او بود. در آن زمان او تنها کسی بود که الگوهای پروانه را نشان می داد، اما او یکی از اولین ها بود. عشق به الگوهای بالدار به دوران ویکتوریایی بازمی گردد، زمانی که جهان غرب شیفته فرهنگ شرق آسیا شد.

در جنگ جهانی دوم، ما از تصاحب فرهنگ ژاپنی فاصله گرفته بودیم، تصادفاً زمانی که موری شروع به کار کرد و عملاً این الگو را در اواخر دهه 1970 دوباره معرفی کرد. هر طرح پروانه ای که روی صحنه می رفت، موری اول آن را انجام داده بود.

پروانه در حال حاضر به معنای واقعی کلمه در گوشه گوشه ی دنیای مد وجود دارد. حتی شانل آن را برای بهار 2022 در فشن شوی خود قرار داد. در همین حال، تاپ پروانه ای سال 2000 امانوئل اونگارو (Emanuel Ungaro) برای ماریا کری (Mariah Carey) در سال 2021 تا حدودی به یک افسانه تبدیل شد و افراد زیادی آن را بازسازی کردند. گوچی همچنین بارها و بارها به بررسی پروانه پرداخته و سخت است که از کنار حداقل یک چوکر پروانه ای Chopova Lowena یا گیره موی پروانه ای پلاستیکی کلاسیک از دوران کودکی خود در TikTok عبور نکنید. اما چه چیزی پشت یکی از پرهیجان‌ترین موجودات تاثیرگذار مد وجود دارد؟

به عنوان یک نماد، قدمت پروانه فروتن به قرن هجدهم باز می گردد. Raissa Bretaña مورخ مد می گوید: «نمونه هایی از جلیقه های مردانه وجود دارد که دارای پروانه های گلدوزی شده است. این مربوط به دوره ای است که بلافاصله قبل از “انصراف بزرگ” (Great Renunciation) در آغاز قرن نوزدهم اتفاق افتاد که شاهد حذف چنین تزئیناتی در مد مردان بود.

بار دیگر پروانه در دوره سوررئالیستی دهه 1920 مورد توجه قرار گرفت. هدف نسل اول سوررئالیست ها این بود که چیزهای آشنا را بازسازی کنند و دنیایی شکننده و پر از تنش را در واقعیتی جدید و رویاگونه نشان دهند. برتانا می‌افزاید:«السا شیاپارلی (Elsa Schiaparelli) تمایل خاصی به استفاده از حشرات در طراحی‌های خود داشت. مجموعه ی تابستانی 1937 شیاپارلی دارای طرح پروانه‌ای رنگارنگ بود و او به طرح پروانه‌ای در کت‌های شام تزئین شده معروف خود بازگشت.

البته ناگفته نماند که تاثیر سبک Y2K (همانطور که از نام آن پیداست، Y2K سال 2000 ترندی است که مد اواخر دهه 90 و سبک های مد اوایل تا اواسط دهه 2000 را بازسازی می کند که ناشی از ترکیب فرهنگ پاپ هزاره با جدیدترین پیشرفت‌های فناوری است.) روی طرح پروانه در مد بی‌نهایت است. تاپ فوق‌الذکر ماریا کری اونگارو که او در «دیواهای VH1 2000: ادای احترام به دایانا راس» پوشیده بود، برای بسیاری در سال 2021 به طرح اولیه تبدیل شده است. هم اولیویا رودریگو (Olivia Rodrigo) و هم ساویتی (Saweetie) اخیراً ظاهر، شلوار جین کم‌قد روشن و همه چیز را بازسازی کرده اند. و چه کسی می تواند لباس پروانه ای حماسی کریستینا آگیلرا (Christina Aguilera) در گرمی 2000 را فراموش کند؟ دوآ لیپا (Dua Lipa) در مراسم VMA امسال به آن ادای احترام کرد.

والری جیکوبز (Valerie Jacobs)، از مدیران LPK توضیح می دهد:«دیدن برجستگی موازی پروانه در این دو دوره جالب است. Y2K فقط شروع یک روز جدید، سال جدید یا دهه جدید نبود؛ بلکه آغاز یک قرن جدید بود. وقتی آن صفحه را ورق زدیم، پروانه را در بالاترین رده های مد دیدیم.»

ظاهر نهایی جیجی حدید (Gigi Hadid) برای نمایش RTW بهار 2019 Moschino شامل پروانه‌هایی بود که در امتداد لبه‌های تور او گلدوزی شده بود. شاید اشاره‌ای به لباس عروس موری (Mori) در سال 2004، که نوه‌اش به تن داشت. ازدحام پروانه‌های نمدی حدید (که توسط بدنه‌ای کاملاً مشکی و بسیار عجیب حمل می‌شود) شباهت دارد به ادای احترام الکساندر مک‌کوئین (Alexander McQueen) در سال 2008 به ایزابلا بلو (Isabella Blow) فقید در نمایش باند بهار RTW.

برای بسیاری، پروانه همچنین نماد یک پیام مثبت در میان جهانی است که هنوز درگیر یک بیماری همه گیر است. این سوزان الکساندرا (Susan Alexandra) بود که به خاطر کیف‌های پروانه‌ای مهره‌دار و گیره‌های مو در رنگین کمانی از رنگ‌ها به شهرت رسید. او می گوید:«من عاشق این هستم که پروانه ها نماد تولد دوباره و آزادی هستند. من از شش سالگی آنها را دنبال و طراحی می کنم. استفاده از آنها در کارم یک انتخاب طبیعی بود. من همیشه از بچگی آنها را می کشم.» جیکوبز می گوید:«در طول یک سال و نیم گذشته، همه ما به معنای واقعی کلمه و مجازی «پیله» کرده ایم. ما می خواهیم دوباره ظاهر شویم و پرواز کنیم.»

به نظر می رسد که پروانه پرطرفدارترین طرح حیوانی مد است. الکساندرا می افزاید: «کاترپیلار (The caterpillar) درست زمانی به پروانه ای زیبا تبدیل می شود که پیله خیلی سفت و خفه می شود».

جذابیت پروانه بی انتها است. شکننده بودن اما دگرگون کننده. کوچک اما رها.

نویسنده

Mahtab Etemadi


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.


۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *