تاثیر ویروس کرونا بر فشن

منتشر شده در تاریخ

شیوع کرونا و تعطیلی بازار

شیوع ویروس کرونا نه تنها در ایران بلکه در تمام جهان، تعطیلاتی بی‌سابقه در بازار مد و لباس را رقم زده و همچنان ادامه دارد. قربانیان صنعت فشن در جهان از صاحبان برندها گرفته تا عرضه کنندگان محصولات، همچنان در شوک این اپیدمی وحشتناک به سر می‌برند و تلاش می‌کنند در بین این مسئله جهانی ، راه حلی برای فرار از شرایط به وجود آمده بیندیشند. در این بین مشخص نیست وضعیت به وجود آمده در پی شیوع ویروس کرونا تا کی ادامه داشته باشد.

نجات فشن

حال این مسئله سبب شده فعالان صنعت فشن در تمام نقاط دنیا به فکر بیفتند و جای خالی رخدادهای روتین در این عرصه را با رنگ و بوی کرونایی پر کنند.

بهار و تابستان هر سال، اوج شکوفایی رویدادهای عرصه فشن بوده و حالا که کرونا، تمامی این رویداد ها را به حاشیه کشانده ، تاثیر بدی بر جریان مد و لباس در جهان حاکم شده است. حتی برگزاری بسیاری از رویدادهای بشردوستانه و حامی طبیعت این عرصه نیز هاله‌ای از ابهام فرو رفته است.

برای مثال هفته مد لباس پایدار کپنهاگ که هر سال در اواسط بهار برگزار می‌شد، به اواسط پاییز منتقل شد و نمایشگاه لباس پایدار سبز مونیخ که هر سال در اواخر ماه اسفند برگزار می‌شد، به دلیل شیوع ویروس کرونا در این شهر لغو شد.

البته در این بین، بازار ماسک به‌شدت شرایط مساعدی دارد و طراحان خلاق لباس که این روزها به جای ارائه طرح‌های نو و خلاقانه برای برندها، به فکر طراحی ماسک‌های جدید افتاده‌اند و نمونه‌های بسیار متنوعی از آن‌ها تاکنون وارد بازار کرده اند.

اولین شو همراه ماسک

در اوایل سال 2020 میلادی و هم‌زمان با هفته مد برلین و در نمایش مد نیونیت، شاهد مدل‌هایی بودیم که با ماسک‌هایی بر صورت‌های خود جلوی عکاسان و بازدیدکنندگان ظاهر شدند. آن ماسک‌ها در آن نمایشگاه در راستای تِم سال نمایشگاه “هوا” و در اعتراض به آلودگی هوا بر صورت‌های مدل‌ها قرار گرفتند.

به هر صورت، هم‌اکنون بسیاری از کسب و کارها به نحوی تحت تأثیر این ویروس جدید قرار گرفته‌اند و مسلماً صنعت مد و پوشاک هم در بخش‌های بسیار زیادی تحت تأثیر آن  قرار گرفته است ازجمله بسته شدن فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ پوشاک و همچنین بوتیک‌های کوچک در اغلب شهرهای اروپایی و آمریکایی، به تعلیق درآمدن چرخه تولید در اغلب کشورهای تولیدکننده و همچنین متوقف شدن واردات و صادرات بین کشورهای تولیدکننده و عرضه‌کننده پوشاک.

بازار ایران


به‌طور مثال در روز های اولیه رسول شجری رئیس اتحادیه کفاشان دست‌دوز تهران درباره وضعیت بازار کفش بیان کرد : هم‌اکنون با توجه به شیوع ویروس کرونا، خرید و فروش در بازار کفش به صفر رسیده است. در این راستا بسیاری از صاحبان برندها به دنبال راهکارهای نو و البته جذاب برای نمایش و عرضه جدیدترین محصولاتشان هستند. حداقل در ایران تمام نگاه‌ها به سمت ستاد مبارزه با کرونا دوخته شده تا تکلیف مراکز خرید مشخص شود که آن هم با توجه به تنوع گونه‌های این مراکز، همچنان بازگشایی بسیاری از آن‌ها ازجمله پاساژهای سرپوشیده در ابهام است. هرچند که فست فشن رنگ باخته و سرعت حرکت برندهای مد و لباس به‌شدت کاهش یافته، با این همه چرخه تولید ماسک نه‌ تنها در ایران که در تمام جهان به‌شدت سرعت گرفته و در این شرایط بسیاری از برندها نیزچرخ‌های تولید خود را در این مسیر به حرکت درآورده‌اند.

مهمترین فصل فشن

هر سال در فصل بهار، طیف وسیعی از محصولات در صنعت فشن برای فصل گرما رخ‌نمایی می‌کردند و جهان نیز استقبال گسترده ای از این جریان داشت.برندهای معروف تلاش می‌کردند که یکی از دیگری پیشی بگیرند و با ارائه محصولاتی متفاوت مد بهار و تابستان را به نام خود رقم زنند.
البته هم‌اکنون اوضاع کمی متفاوت شده است. پس از توجه جامعه جهانی به موضوع کرونا و اوج گرفتن بیماری کوئید-19 در صدر اخبار، موضوعات فرهنگی و هنری تا اندازه قابل توجهی به حاشیه رفت و همه چیز به‌نوعی ارتباط مستقیم یا غیرمستقیمی با ویروس کرونا کرونا داشت.
جریان مد و لباس هم به موضوعاتی پرداخت که نقش پررنگی در مواجهه هر چه‌بهتر با این بیماری ایفا می‌کرد.

سرنوشت کالکشن‌ها

در حالیکه طراحی و تولید ماسک اوج گرفت و در ایران و جهان، فعالان صنعت مد و لباس تمام تمرکز خود را روی این موضوع قرار دادند، امابه شکل جسته و گریخته، تلاش کردند که از طراحی و تولید برای کالکش‌های فصل بهار و تابستان فاصله نگیرند تا هر زمان بازار، ظرفیت پذیرش آثار طراحان را داشت، نتیجه تلاش و فعالیت‌های خود در روزهای قرنطینه را روانه بازار کنند.
به هر صورت این روزها ماسک‌های متنوع بر دهان صنعت فشن بسته شده و گویی مد ماسکی جای بسیاری دیگر از مدها را پر کرده است و بیش از هر پدیده دیگری، مردم جهان به دنبال مدل‌های خاص برای ماسک‌های بهداشتی هستند.

______________________________________________________________________________________________________________

نویسنده

Zoya


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.


۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *