برند OBEY

منتشر شده در تاریخ

از سال 1989 برند OBEY بر اساس هنر، طراحی و ایده‌آل‌های شیپرد فیری (Shepard Fairey) تأسیس شد. چیزی که برای فری، با یک استیکر که او در سال 1989 در حین تحصیل در مدرسه طراحی رود آیلند طراحی کرد، شروع شد. از آن زمان استیکر این برند به یک کمپین هنری خیابانی در سراسر جهان تبدیل شده است. در آنجا، هنرمند در معرض هنر گرافیتی و سبک های منحصر به فرد جامعه اسکیت برد قرار گرفت. همراه با علاقه او به موسیقی پانک راک، اسکیت بورد بر تجارت لباس آینده فیری تأثیر گذاشت. خط لباس Obey همچنان یک انتخاب پوشاک محبوب برای اسکیت‌بردها است و هنر فیری در سال 2011 روی جلد مجله Transworld Skateboarding ظاهر شد.

هنر فیری در طول مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری سال 2008 در ایالات متحده، زمانی که پرتره قرمز و آبی از باراک اوباما، رئیس جمهور آینده آمریکا با عنوان “HOPE” خلق کرد، مورد توجه قرار گرفت.

معنای اطاعت (Obey) ریشه در ضدفرهنگ پانک راک و اسکیت بوردینگ دارد. اما از فرهنگ عامه پسند بازاریابی تجاری و پیام های سیاسی نیز گرفته شده است. فری ایدئولوژی و شمایل شناسی خود را در جهت توانمندسازی خود قرار می دهد.

OBEY CLOTHING در سال 2001 به عنوان گسترش دامنه کاری SHEPARD شکل گرفت. در راستای دیدگاه های پوپولیستی او، لباس به بوم نقاشی دیگری تبدیل شد تا هنر و پیام او را برای مردم گسترش دهد. این لباس به شدت از طراحی کلاسیک نظامی، اصول لباس کار، و همچنین عناصر و جنبش‌های فرهنگی الهام گرفته شده است. شپرد از طریق مایک ترنوسکی و تیم پوشاک OBEY، برای ایجاد طرح هایی کار می کند که نشان دهنده تأثیرات، ایده آل ها و فلسفه او باشد.

OBEY در مورد تنوع و تجربه، فکر کردن در مورد اطراف و زیر سوال بردن هدف است.

در حالی که لباس‌هایی با لوگوی OBEY حک شده بر روی آن‌ها بسیار محبوب هستند، بسیاری از مردم حتی نمی‌دانند که این لباس معنای عمیق‌تری دارد و تاریخ درخشانی پشت آن است.

معنا و تاریخ

طرح های فیری با مضامینی مانند خودتوانمندسازی و ضد استقرارگرایی سروکار دارد. در واقع او از کلمه «اطاعت» (Obey) به طعنه استفاده می‌کند تا روشی را که مبلغان همیشه در تلاش بوده‌اند جهان را به دیدگاه‌های خود جذب کنند، توصیف کند.

نماد

برای درک معنای لوگوی Obey، باید به تاریخچه آن بپردازیم. در سال 1989، شپرد فیری، دانشجوی دانشکده طراحی رود آیلند، یک استیکر ابریشمی طراحی کرد که چهره ی آندره غول (Andre the Giant) است. این برچسب چهره کشتی گیر و بازیگر فرانسوی آندره رنه روسیموف را نشان می داد که با نام مستعار آندره غول شناخته می شود. محبوب ترین نقش او Fezzik در فیلم The Princess Bride بود که در سال 1987 منتشر شد.

شپرد فیری پس از طراحی استیکر، یک کمپین خیابانی با هدف بازتولید تصویر در چند نوبت و در مکان‌های بیشتری آغاز کرد. برای شروع، او برچسب ها را به تنهایی در مکان های مختلف چسباند. بعداً دوستانش به او پیوستند. در نهایت، این تصویر نه تنها در بسیاری از نقاط ایالات متحده، بلکه در خارج از کشور نیز دیده می شود. امروزه، فیری اغلب توضیحی از پیام خود را در نشریاتی مانند اسکیت بورد و مجلات موسیقی منتشر می کند که بیشتر توسط افراد بین 15 تا 25 سال خوانده می شود.

نمادهای جایگزین

لوگوی اصلی Obey دارای قسمت مرکزی صورت آندره است که در یک مربع قرار گرفته است. در زیر، کلمه “اطاعت” را به رنگ سفید روی پس زمینه قرمز مشاهده می کنید.

چهره غول را می توان در داخل یک ستاره نیز نشان داد. در این صورت ویژگی های او به شکلی غیرعادی و چشم نواز با شکل ستاره ادغام می شود. در یکی دیگر از نسخه های لوگوی ستاره، این نشان در داخل یک دایره قرمز رنگ با طرح برجسته قرار گرفته است.

علامت کلمه اغلب به عنوان یک لوگوی مستقل نیز استفاده می شود. حروف سفید هستند، در حالی که پس زمینه می تواند سیاه یا قرمز باشد. اگرچه چندین نسخه دیگر نیز امکان پذیر است، اما به اندازه موارد ذکر شده در بالا مورد استفاده قرار نمی گیرند.

نویسنده

Mahtab Etemadi


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.


۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *