برند نایکی

منتشر شده در تاریخ ۶ دقیقه

نایکی (معمولاً با نام نایک شناخته می شود) یک شرکت چند ملیتی آمریکایی است که در زمینه طراحی، توسعه، ساخت و بازاریابی و فروش جهانی کفش، پوشاک، تجهیزات فعالیت دارد.دفتر مرکزی این شرکت در نزدیکی بیورتون، اورگان، در منطقه شهری پورتلند قرار دارد. این برند بزرگترین تامین کننده کفش و پوشاک ورزشی در جهان و یک تولید کننده عمده تجهیزات ورزشی است، با درآمد بیش از 37.4 میلیارد دلار آمریکا در سال مالی 2020 بود.تا سال 2020، 76700 نفر در سراسر جهان مشغول به کار بودند. در سال 2020 ارزش این برند به تنهایی بیش از 32 میلیارد دلار بود که آن را به با ارزش ترین برند در بین مشاغل ورزشی تبدیل کرد.پیش از این، در سال 2017، نام تجاری نایک 29.6 میلیارد دلار ارزش داشت.

نایک، که در ابتدا با نام آبی روبان ورزشی (BRS) شناخته می شد، توسط ورزشکار رشته دوومیدانی دانشگاه اورگان، فیل نایت و مربی او، بیل باورمن، در 25 ژانویه 1964 تأسیس شد.این شرکت در ابتدا در یوجین، اورگان به عنوان توزیع‌کننده کفش‌ساز ژاپنی اونیتسوکا تایگر فعالیت می‌کرد و بیشترین فروش را در پیست میت‌های خودروی نایت انجام می‌داد.به گفته اوتیس دیویس، دانشجوی ورزشکار دانشگاه اورگان که بوئرمن و دارنده مدال طلای المپیک در بازی های المپیک تابستانی 1960 مربیگری می کردند، مربی او اولین جفت کفش نایک را برای او ساخت، که در تضاد با ادعایی است که آن ها برای فیل نایت ساخته شده بودند. به گفته دیویس، “به تام بروکاو گفتم که من اولین نفر هستم. برایم مهم نیست که همه میلیاردرها چه می گویند. بیل باورمن اولین جفت کفش را برای من ساخت. مردم من را باور نمی کنند. در واقع من این کار را نکردم.” مثل حالتی که روی پاهای من احساس می‌کردند. هیچ تکیه‌گاهی وجود نداشت و خیلی سفت بودند. اما دیدم باورمن آنها را از آهن وافل درست کرده بود و آنها مال من بودند».در اولین سال فعالیت خود، BRS 1300 جفت کفش دویدن ژاپنی را با درآمد 8000 دلار فروخت. تا سال 1965، فروش به 20000 دلار رسید. در سال 1966، BRS اولین فروشگاه خرده فروشی خود را در 3107 Pico Boulevard در سانتا مونیکا، کالیفرنیا افتتاح کرد. در سال 1967، به دلیل افزایش فروش، BRS فعالیت های خرده فروشی و توزیع را در ساحل شرقی، در ولزلی، ماساچوست گسترش داد.

اولین سفیر برند نایک “استیو پرفونتین” دونده مشهور آمریکایی بوده که در طول دوران کالج خود یعنی از سال 1969 تا 1972 توانست هفت رکورد آمریکایی از 2000 متر تا 10000 متر به ثبت کند. مدتی بعد در سال 1979 برند نایک تکنولوژی “نایک ایر” را طراحی کرد. (در تکنولوژی نایک ایر کیسه های بالشتکی با هوای تحت فشار پر شده و در قسمت پایین زیره میانی و پنجه ی کفش تعبیه می شود.   این تکنولوژی فشار ناشی از ضربات دویدن و راه رفتن را کاهش می دهد.) ارائه ی این تکنولوژی گام مهمی در پیشرفت برند نایک به شمار می رود و این برند توانست در عرصه کفش های ورزشی بسیار قدرتمند ظاهر شود و باعث شهرت بیشتر این برند شد. این پیشرفت مهم منجر به ارائه ی عمومی این محصول در سال 1980 شد. کمی بعد برند نایک میان رشته های ورزشی بسیار محبوب شد و در سال 1982 توانست به تولید کننده شماره یک کفش ورزشی در آمریکا تبدیل شود.نایک چندین شرکت پوشاک و کفش در طول تاریخچه‌ی کاری خود خریداری و سپس فروخته است. اولین خرید این شرکت، شرکت کفش سطح بالای Cole Haan در سال ۱۹۸۸ و سپس خرید Bauer Hockey در سال ۱۹۹۴ بود. در سال ۲۰۰۲ نایک شرکت پوشاک موج‌سواریHurley International را از موسس آن باب هارلی خرید. در سال ۲۰۰۳ نایک ۳۰۹ میلیون دلار برای خرید Converse، سازنده‌ی کفش کتانی آل استارز، پرداخت. این شرکت در سال ۲۰۰۴ Starter و در سال ۲۰۰۸ Umbro را خرید که به خاطر تولید وسایل تیم فوتبال انگلستان مشهور بود.نایک برای تمرکز مجدد بر خطوط کاری اصلی خود، در دهه‌ی ۲۰۰۰ خود را از شر برخی شرکت‌های تابعه‌اش خلاص کرد.

نایک طیف گسترده‌ای از تجهیزات ورزشی را تولید و توزیع می‌کند. اولین محصولات آن‌ها کفش‌های دو بود. در حال حاضر کفش، پیراهن ورزشی، شورت، استوک، لباس‌های لایه‌ی نخست، و غیره را برای طیف گسترده‌ای از ورزش‌ها نظیر دو و میدانی، بیسبال، هاکی روی یخ، تنیس، فوتبال، لاکراس، بسکتبال و کریکت تولید می‌کند. Nike Air Max یک خط تولید کفش است که ابتدا در سال ۱۹۸۷ توسط نایک عرضه شد. خطوط تولید بیشتر بعدها مطرح شدند، نظیر Air Huarache که در سال ۱۹۹۲ آغاز به کار کرد. تازه‌ترین موارد اضافه شده به خط تولید، کفش‌های Nike ۶.۰, Nike NYX, and Nike SB هستند که برای تخته‌اسکیت طراحی شده‌اند. نایک به تازگی کفش‌های کریکتی با نام Air Zoom Yorker تولید کرده است که طوری طراحی شده که ۳۰ درصد سبک‌تر از رقباست. در سال ۲۰۰۸ نایک Air Jordan XX۳ را عرضه کرد که یک کفش بسکتبال با عملکرد عالی است که با الهام از محیط زیست طراحی شده است.

نایک مجموعه‌ای از محصولات را نیز به فروش می‌رساند، از جمله کفش و پوشاک برای فعالیت‌های ورزشی نظیر فوتبال، بسکتبال، دو، ورزش‌های رزمی، تنیس، بازی‌های ورزشی، گلف، و تمرین‌های ورزشی برای مردان، زنان و کودکان و غیره…. نایک برای فعالیت‌های بیرونی نیز کفش می‌فروشد نظیر :تنیس، گلف، اسکیت‌بورد‌سواری، فوتبال، بیسبال، فوتبال آمریکایی، دوچرخه‌سواری، والیبال، کشتی، تشویق‌کنندگان، فعالیت‌های آبی، اتومبیلرانی، و دیگر کاربردهای ورزشی و تفریحیو غیره. نایک به خاطر عرضه‌ی لباس‌های مُد روز شهری، در فرهنگ جوانان و هیپ‌هاپ مشهور و محبوب است. نایک اخیرا برای تولید Nike+ با شرکت اپل همکاری کرده است، محصولی که از طریق ابزار رادیویی داخل کفش که به آیپد نانو وصل است، عملکرد دونده را پایش می‌کند. این محصول برخلاف ارائه‌ی آمار مفید، مورد انتقاد بعضی پژوهشگرانی قرار گرفته است که می‌توانستند با استفاده از ذرات هوشمند پنهان‌شدنی کوچک، وسایل RFIDکاربر را از فاصله‌ی ۶۰ پایی در شبکه‌ی حسگر بیسیم شناسایی کنند.برخی از جدیدترین کفش‌های نایک، برای کاهش وزن، حاوی فوم FLYWIRE وLUNARLITE بودند.در ۱۵ جولای ۲۰۰۹ Nike+ Sports Band در فروشگاه‌ها عرضه شد. این محصول مسافت پیموده‌شده و کالری صرف‌شده را ثبت می‌کند، زمان را نگه می‌دارد و برنامه‌ی آنلاین جدیدی به دوندگان ارائه می‌کند.مجموعه‌ی پیراهن ورزشی ۲۰۱۰ Nike Pro Combat توسط تیم‌های دانشگاه‌های زیر مورد استفاده قرار گرفت: میامی، آلاباما، دانشگاه ایالت بواس، فلوریدا، ایالت اوهایو، دانشگاه ایالتی اورگون، دانشگاه مسیحی تگزاس، ویرجینیا تک، ویرجینیای غربی، و پیتسبورگ.

لوگوی برند نایک “اسووش” و شعار این برند “فقط انجام بده!” یا (‘Just Do It’) است. که خیلی زود در آمریکایی شناخته شد. در سال 1985 طراحان نایک یک کفش ورزشی مخصوص برای تازه کاری در NBA به نام “مایکل جردن ” طراحی کردند که با افزایش محبوبیت خود به فروش کفش های ورزشی نایک کمک کرد و این برند توانست به رکورد جدیدی در فروش دست یابد. پس از آن نایک به طراحی لباس و دیگر لوازم ورزشی نیز مشغول شد.   انها توانستند با تیم های مختلف مانند تیم های فوتبال برزیل و تیم های فوتبال مردان و زنان آمریکا برای تولید لباس و لوازم ورزشی همکاری کنند و قراردادببندند. در سال 1996 این برند دوباره با یک تازه کار ورزش گلف به نام “تایگر وودز” به مبلغ 5 میلیون دلار در سال قرارداد بست و با موفقیت افسانه ای “تایگر وودز” بر محبوبیت و فروش برند نایک افزوده شد.  

نویسنده

Asal saeidi


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.


۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *