بازیافت لباس های قدیمی

منتشر شده در تاریخ ۱۲ دقیقه

بازیافت لباس

درواقع بازیافت لباس بخشی از فرآیند بازیافت پارچه است که شامل بازیابی لباس‌ها و کفش‌های قدیمی و مرتب‌سازی و پردازش آنها می‌شود. محصولات نهایی بازیافت به لباس‌های مناسب برای استفاده مجدد تبدیل می‌شوند.
باور بسیاری از افراد نسبت به حوزه بازیافت، برگرداندن شیشه و پلاستیک به چرخه تولید است. ولی بازیافت محصولات به این موارد محدود نبوده و نمی باشد چه بسا که ادامه و تداوم زندگی بشر اقتضا می کند که در حفظ محیط زیست و زمین مصمم و تلاشگر باشیم. بنابراین در دنیای امروز تولید کنندگان به تولید محصولاتی راغب هستند که پس از مصرف، قابلیت بازگرداندن به چرخه تولید را داشته باشد و به عبارتی ساده تر قابل بازیافت باشند.

یک گام اساسی برای بازیافت کنندگان پوشاک، افزایش آگاهی عمومی مردم درمورد اهمیت و مزایای اهدای وسایل استفاده شده مانند لباس و کفش‌های قدیمی خود می‌باشد. به همین ترتیب، شرکت‌های بازیافت اغلب در وب سایت‌های خود مطالب آموزشی در مورد بازیافت پوشاک و اهمیت آن ارائه می‌دهند.
رویکردهای دیگر بازیافت کنندگان پوشاک برای افزایش آگاهی عمومی افراد ارائه سطل‌های رنگارنگ است که باید لباس‌های مختلف به تفکیک در آنها انداخته شوند و نیز توصیف اینکه چه لباس‌هایی برای بازیافت پذیرفته می‌شوند و چه خیریه‌هایی از این فرآیند سود می‌برد جزو وظایف این سازمان‌ها می‌باشد.

پس از جمع آوری، لباس‌ها به سه گروه قابل استفاده، دستمال و فیبر طبقه بندی می‌شوند. به طور معمول این یک فرایند مرتب سازی دستی است که نیاز به تخصص در شناسایی انواع مختلف مواد دارد. این فرآیند را می‌توان با استفاده از سیستم‌های مکانیکی مانند تسمه نقاله و سطل برای جداسازی انواع مختلف مواد نیز انجام داد. در این صورت یک ابتکار عمل برای خودکارسازی فرایند مرتب سازی انجام شده است.لباس ها در چرخه بازیافت از این قاعده مستثنی نیستند و چه بسا ظهور مد و استایل های متنوع باعث افزایش حجم لباس های قدیمی و کهنه شده است بنابراین ورود این حجم از لباس ها به چرخه بازیافت ضمن اینکه از آلودگی های زیست محیطی می کاهد، زمینه ورود دوباره لباس ها به چرخه تولید را ایجاد می کند.


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.


۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *