انواع یقه

منتشر شده در تاریخ

صحبت از یقه باید با پیراهن شروع شود. در واقع، قبل از قرن پانزدهم، اجداد ما لباس های خنک تری می پوشیدند و آدم و حوا که اصلا لباس نپوشیده بودند. حتی پس از اینکه لباس ها به آرامی بیشتر می شوند، قسمت قفسه ی سینه اساساً به طراحی “باز” تمایل دارد. تا پایان رنسانس بود که (یعنی در حدود قرن پانزدهم) مردم شروع به بستن قسمت سینه ی خود کردند. و استفاده از پیراهن، در این زمان ثابت شد.

پیراهنی که جایی بین لباس زیر و جلیقه است. از نظر مد در آن زمان، زره دوزی شده، داخل سفید و یقه پیراهن و آستین های نیلوفر آبی، استاندارد قشر طبقه بالاست. پوشیدن انواع پیراهن های کتان نرم و گشت و گذار در املاک وسیع و غنی، سلیقه زیبایی شناسانه آن نسل بود.

نماینده نجیب اشراف، ملکه ی افسانه ای، الیزابت اول است. می توان گفت او چهره ی شاخص نسل خودش است. یقه ی اولیه، دو یقه با لبه های تیز که برای ما آشناست، نیست؛ بلکه گردن ملکه از نوع «دایره خجالتی» (به انگلیسی Ruff نامیده می شود) است. این نوع یقه صد لایه دارد. چه برای آقایان، چه برای خانم ها می توان استفاده کرد. البته هر چه دایره بزرگتر باشد، گرانتر هم هست. دفعه آخر بود که ناگهان ملکه خواست که کمی ظریف تر باشد. بنابراین یک یقه تبدیل به دو یقه شد.

با این حال، یک فرم واحد از یقه می تواند نیازهای یک خانواده سلطنتی را برآورده کند. بنابراین خیاطان مختلف شروع به رقابت با یکدیگر کردند و طراحی انواع یقه را شروع کردند. بین قرن‌های 16 و 18، دورانی بود که اشرافیت بسیار تجملی بود و موضوع بسیاری از فیلم‌ها از جمله سال‌های باشکوه الیزابت، رومئو و ژولیت و غیره شد.

در زیر 10 یقه رایج وجود دارد که طرح اولیه یقه در سمت چپ و طراحی مدرن آن در سمت راست قرار دارد.

10 یقه محبوب و مشهور

1. یقه بریمور(Barrymore)

تغییر شکل یقه پایه، شامل بزرگی و تیزی آن است. این یقه در ابتدا به عنوان “یقه مخروطی” شناخته می شد. بعدها توسط جان بریمور (John Barrymore)، بازیگر مشهور دهه 1970 استفاده شد و به تدریج به نام او شناخته شد. معمولاً با کراوات بزرگ، یک سبک آمریکایی تر است.

2. یقه قهوه ای باستر(Buster Brown)

یقه ی گرد بزرگ و مسطح، عریض و تا روی شانه ها، گاهی اوقات با لبه های نیلوفر آبی خال خال. در سال 1902، در کل اروپا و ایالات متحده تا کمیک های کودکان بود. نام شخصیت اصلی یک کمیک معروف، “باستر براون (Buster Brown)” است. در طنز خنده دار این کمیک، تمرکز بر این است که باستر لباس و کفش های مصنوعی می پوشد. بنابراین با معروف شدن این کمیک، پوشیدن این یقه نیز مد شد.

3. یقه شنل(Cape)

یقه ای مانند شنل که به نرمی روی شانه می نشیند و منشأ آن در قرون وسطی بود. این یقه بسیار نازک بود. برای همین خانم‌ها یک روپوش سبک هم از بیرون می‌پوشیدند تا مبادا از بین بروند.

4. یقه قابل جدا شدن (یقه کاذب) (Detachable)

یک یقه قابل جدا شدن که آزادانه با هر تاپی هماهنگ می شود. می گویند این نوع یقه داستان تکان دهنده ای دارد. در اواخر قرن نوزدهم به دلیل جنگ های مداوم، لوازم مورد نیاز زندگی مردم خیلی کم است. برخی از زنان خانه دار، این نوع یقه را اختراع کردن. بگذار در فقر و تنگدستی باشیم، اما باز هم آبروی خود را از دست ندهیم.

5. یقه ایتون(Eton)

این یقه، یقه لباس فرم یک مدرسه شبانه روزی انگلیسی است که بسیاری از ولیعهدها و اشراف، دوران کودکی خود را در آن گذرانده اند؛ تجسم نظم و انضباط دانش آموزان مدرسه ی شبانه روزی با فرم این یقه، امکان پذیر است. به مردم احساس جدی بودن می دهد.

6. یقه کشیشی(Clerical)

در اوایل قرن هفدهم در ایتالیا یقه ی حلقه، با حدود یک اینچ ارتفاع به وجود آمد؛ جایی که مقامات پیراهن را به عنوان نمادی از نجابت می پوشیدند و بعداً به لباس روحانیت سریر مقدس (the Holy See) هم کشیده شد.

7. یقه ملوانی، یقه میانی(Middy, Sailor)

اوایل قرن بیستم در انگلستان، کت و شلوار ملوانی که با نام کت و شلوار نیروی دریایی نیز شناخته می شود، مورد استفاده قرار گرفت. بریتانیا قدرتمندترین ناوگان دریایی جهان را داشت و بسیاری از طراحان مد از روی عشق شروع به استفاده از یقه شال مانند کردند. در جلو یک پاپیون عمیق V است و پشت یک پارچه برش مربع است؛ گفته شده که این طرح برای مواردی که وزش باد شدید بوده، مفید واقع می شد.

8. یقه پیتر پن(Peter Pan)

پیتر پن احتمالاً نوعی از یقه باستر براون است؛ فقط اندازه ی آن کمی کوچکتر است. در واقع اگر دقت کنیم، متوجه می شویم که یقه او اصلا گرد نیست. تولد این یقه در سال 1905 بود؛ زمانی که ماود آدامز (Maude Adams)، بازیگر مشهور برادوی (Broadway)، نقش پیتر پن را روی صحنه بازی کرد. زنی که با لباس مردانه، نقش پسر کوچک را باهوش و پر جنب و جوش نشان داد و با این کار توجه رسانه ها را به خود جلب کرد. لباس او شامل این یقه گرد اصلاح شده بود که در آن زمان به دنیای مد نیویورک وارد شد.

9. یقه روف(Ruff)

این طرح جد تمام یقه ها است که در دوره رنسانس ایجاد شده است؛ که شامل یک دسته حلقه یقه تا شده که به گردن می چسبد. با اینکه این یقه نماینده ملکه الیزابت است، اما تنها به استفاده ی خانم ها محدود نمی شود و در آقایان نیز بسیار محبوب است. همچنین اغلب می بینیم که دلقک ها در دربار نیز از چنین یقه هایی استفاده می کنند.

10. ون دایک(Van Dyke)

در قرن شانزدهم، آنتونی ون دایک، نقاش سلطنتی، به دلیل علاقه ی زیادی که به این نوع یقه داشت، بارها با این یقه در پرتره ها ظاهر شد. این یقه ی مربع دارای مساحت بسیار بزرگی است و لبه‌های آن با توری یا گل‌های ظریف تزئین می‌شود تا نمادی از موقعیت نجیب‌ زادگان باشد.

نویسنده

Mahtab Etemadi


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.


۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *