اسکچ چیست و چه کاربردی دارد؟

منتشر شده در تاریخ ۶ دقیقه

اسکچ یا Sketch برگرفته از یک لغت ایتالیایی به معنی نقاشی است. .یک طراحی با دست آزاد است که به سرعت اجرا می شود .یک طرح ممکن است اهداف مختلفی داشته باشد مثلا:ممکن است چیزی را که هنرمند می بیند ضبط کند، یا ایده ای را برای استفاده بعدی ضبط یا توسعه دهد یا ممکن است به عنوان راهی سریع برای نمایش گرافیکی یک تصویر، ایده یا اصل استفاده شود. به‌طورکلی باید بدانید که اسکچ روی جزئیات تمرکزی نمی‌کند و نیازی نیست تا جزئیات یک شی به طور کامل مجسم شود بلکه فقط به صورت شماتیک به ضبط ویژگی‌های عمومی اشیا و نمایش کلی آن میپردازد. طرح ها را می توان در هر رسانه طراحی کرد. این اصطلاح برای کارهای گرافیکی انجام شده در محیط خشک مانند نقره، گرافیت، مداد، زغال چوب یا پاستل به کار می رود. همچنین ممکن است برای نقاشی‌های اجرا شده با قلم و جوهر، ورودی دیجیتال مانند خودکار دیجیتال، خودکار توپی، خودکار نشانگر، آب رنگ و رنگ روغن اعمال شود. دو مورد که ذکر شد را عموماً «طرحهای آبرنگ» و «طرحهای روغنی» می نامند. یک مجسمه ساز ممکن است طرح های سه بعدی را در خاک رس، پلاستیک یا موم مدل کند.

چرا طراحان از اسکچ استفاده می کنند؟

تعدادی از اصطلاحاتی که تیم طراحی با آنها کار دارد عبارتند از : اتود، اسکچ، طراحی و… است که برای طراحان مهم هست و به عنوان نمونه لفظ اسکچ بجای “طراحی سریع” بکار برده می شود .

  • طراحی (Design)

طراحی به کشیدن یک طرح یا نمایه از هر تصویر ذهنی یا واقعی گفته می‌شود و در هنرهای تجسمی، طراحی یا به‌صورت یک اثر مستقل و یا به‌عنوان پیش‌طرحی برای اثر اصلی انجام می‌شود که در این صورت طرح مقدماتی نیز گفته می‌شود. طراحی به دو بخش کلی تقسیم می‌شود:یکی حوزهٔ drawing است که شامل برداشت‌های شخصی یا تجربه‌های آزاد طراح از موضوعات گوناگون با بیان مستقل و به روش‌های متنوع می‌باشد و دیگری design است که شامل مراحل ترکیب عناصر بصری و فضا بر پایهٔ اصول طرح است و جنبهٔ کاربردی نیز دارد.

  • اتود (Etude)

اتود زدن اولین قدم جهت شروع کردن پروسه طراحی است، که هر طراح باید در ابتدای کار انجام دهد. اتود زدنِ طرح اولیه البته نه فقط محدود به پروژههای طراحی و طراحان، که در بسیاری زمینه‌های شغلی و کاری نیز مرحله‌ای اساسی برای رسیدن به نتیجه دلخواه است. خوبی اتود زدن این است که نباید طراح و نقاش باشید تا بتوانید طرح اولیه‌ای از آنچه در ذهن دارید پیاده کنید، این مرحله اساسی و حیاتی به هرکسی که قصد انجام هر پروژه‌ای را دارد کمک میکند تا بیشتر در ایده خود غرق شده و زوایای جدیدی از طرح خامی که در ذهن دارد را پیدا کند و در نهایت، به هدف نهایی به بهترین شکل برسد.برای اتود زدن به تجهیزات یا لوازم خاص و حرفه‌ای نیاز نیست، یک قلم و کاغذ هم برای کشیدن طرح اولیه کافیست، یا حتی یک ماژیک و تخته ‌وایت برد. اتود، در زبان فرانسه، یک قطعه ی تمرینی موسقیایی است که بویسله ی آلات گوناگون به جهت تعیین تکنیکهای اجرا و تکمیل موسیک اجرا و به اصطلاح تنظیم می شود. اتود در زبان انگلیسی Study به معنای مطالعه و تمرین معنی می شود.

  • نقاشی (Painting)

معمولا افزودن مدیوم یا واسطه های نقاشی بوسیله ی قلممو یا براش انجام می شود و ابزارهای دیگری هم ممکن است بکار برده شود. این واژه هم به عمل نقاشی و هم نتیجه ی حاصل از آن گفته می شود.به اضافه کردن رنگ و پیگمنت های رنگی به عنوان واسطه به یک سطح یا پایه ی پشتیبان.

  • مدل (Model)

به روش ظاهر کردن و کشیدن و قابل لمس نمودن ایده مدلسازی و نتیجه ی آن را مدل می گویند. . این واژه به معانی نمودار، طراحی، نقشه ی سایت، برپاسازی آزمایشی فنی ، مدل صوتی، ویا مانکن نیز کاربرد دارد. این واژه همچنین به ایدهایی مفهومی نظیر نظریه ها و قیاس ها نیز گفته می شود. دامنه ی معانی این واژه دستیابی آن به یک تعریف منسجم، عمومی و دقیق را غیر ممکن می سازد.واژه ی مدل بطور مجازی در تمامی جنبه های فرایند طراحی مورد استفاده قرار می گیرد. در تصویر کردن فرم، توسعه ی عملکرد، ارتباطات فرایند ها، ارزیابی روشهای حل و غیره.

  • تصور (Visualization)

تصور دارای دو معنای متفاوت ولی مرتبط به هم است که معنای اول گویای ادراک اطلاعات بصری و با عمل دیدن (Seeing) هم معنا است.  معنای دوم گویای عمل برقراری ارتباط بین اطلاعات بصری است و با عمل طراحی (Designing) کاملا مرتبط به هم هستند. موفقیت یک فرم متصور و موثر وابسته به برداشت بیننده از اراده ی طراح و همچنین محیطی که کل فرایند در آن واقع می شود خواهد بود.

نویسنده

Asal saeidi


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.


۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *