اسلو فشن (Slow Fashion)، جنبش نو

منتشر شده در تاریخ

اسلو فشن، جریانی است مقابل جریان فست فشن (Fast Fashion)، که اصول و قواعد خود را دارد. برخی اسلو فشن را «جنبش مد آهسته» یا «مد پایدار»، و برخی دیگر آن را «انقلاب مد» می‌نامند. اساساً اسلو فشن یک ایدئولوژی است که یک مجموعه اصولی را تبلیغ می کند. هدف این مجموعه بهبود نحوه بکارگیری مد توسط مصرف کنندگان در سطوح مختلف به منظور ایجاد یک صنعت متعادل و پایدار با چرخه محصول سالم است. اسلو فشن به ویژه در تلاش است تا نگرش و دیدگاه مصرف کنندگان را نسبت به موارد زیر تغییر دهد:

*ایجاد مد؛ با ترویج اصالت، تنوع و ملاحظه گری

* تولید مد؛ با به کار بردن صنعتگران و تولید پایدار

* توزیع مد؛با ارائه خدمات به بازارهای محلی و استفاده از زنجیره های تامین ناب

* مصرف مد؛ با انتشار محصولات ماندگار و ترویج مصرف گرایی آگاهانه * پایان عمر و کنار گذاشتن مد؛ با استفاده از درصد بالایی از الیاف طبیعی و پوسیدنی

واژه ی «اسلو فشن» برای اولین بار در سال 2007 توسط کیت فلچر (Kate Fletcher)، در مقاله ای در مجله ی اکونومیست به چاپ رسید. پس از جنبش اسلو فود (Slow Food) که در برابر فست فود (Fast Food) قرار گرفت، فلچر احساس کرد به جنبشی در این زمینه، در صنعت مد هم نیاز است. اسلو فشن در مقابل فست فشن قرار دارد و رویکردی آگاهانه به آن دارد. در این رویکرد، مدیریت منابع به خوبی صورت می گیرد و توجه روی پایدار بودن و کیفیت بهتر است.

از ویژگی های اسلو فشن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• کیفیت بالا

• تولید، فروش و پخش به صورت محلی

• طبق استاندارد جهانی تنها دو تا سه کالکشن در سال تولید می شود.

• به صورت انبوه تولید نمی شود.

• کم کردن تاثیرات مخرب و زیان آور فست فشن

در اصل ایده مد آهسته به نیاز برای «کند کردن روند مد» و احیای ارزش های سنتی اشاره دارد.

هدف مد آهسته، تولید پوشاک با کیفیت بالا (محصولاتی با ارزش ذاتی بالا) در هزینه ای منصفانه است. توجه داشته باشید که اصطلاح «هزینه» در اینجا دربرگیرنده هر دو معنی، یعنی قیمت واقعی محصول و همچنین هزینه های زیست محیطی و اقتصادی است. اسلو فشن یک تلاش آگاهانه برای دور شدن از مصرف گرایی بیش از حد است که صنعت مد را از طریق تغییر رفتار مصرف کننده ترغیب می کند تا صنعت را به پذیرش پایداری و تولید مد با کیفیت بالا وادار نماید. بر خلاف فست فشن، تمرکز اصلی اسلو فشن بر روی تعهد مداوم، به ایجاد تعداد کمتری از مجموعه در سال، با پارچه های تولید شده از مواد باکیفیت بالاست که باعث افزایش عمر پوشاک می شود. اسلو فشن بر اساس اصول مصرف گرایی آگاهانه، پایداری و شفافیت زیست محیطی، با طراحی و روش های تولیدی که از استانداردهای اخلاقی بالا حمایت می کند، پایه گذاری شده است.

توافق و اتفاق نظر عمومی بر این پایه استوار است که، ما در دوره برخورد با فجایع زیست محیطی قریب الوقوع قرار داریم که راه مقابله با آن کاهش مصرف بیش از حد و برقراری مجدد رابطه متقارن با اکوسیستم است.

شما دیگر نمی توانید از مسائل و موضوعات توسعه پایدار چشم پوشی کنید و امیدوار باشید تا دیگران آن را برطرف نمایند، زیرا مشکل اساسی به ناآگاهی ما در مورد مصرف روزافزون منابع کمیاب و طبیعی بر می گردد. بنابراین مد چگونه در این حوزه به ایفای نقش می پردازد؟ مد یکی از عظیم ترین صنایع جهان و به تبع یکی از بزرگترین آلاینده های کره زمین (همراه با نفت و کشاورزی) است.

شرکت های فست فشن، متخلفین ظالمی هستند، چون آنها سودآوری را با فعالیت در تولید با هزینه کم و بازگشت بالای درآمد به صورت تجاوزکارانه دنبال می کنند.

تخمین زده می شود که:

* تعداد پوشاک تولیدی سالانه از سال ۲۰۰۰، دو برابر شده و برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ از ۱۰۰ میلیارد دلار فراتر رفته باشد.

* بیش از نیمی از خریدهای فست فشن در کمتر از یک سال دور انداخته می شوند.

* کمتر از ۱ درصد از مواد اولیه ای که برای تولید پوشاک مورد استفاده قرار می گیرند، بازیافت می شوند (بیانگر زیان بیش از ۱۰۰ میلیارد دلاری در هر سال) 

* ۱۷ تا ۲۰ درصد از آلودگی آبهای صنعتی ناشی از رنگرزی نساجی و عمل آوری نهایی پارچه است.

گسترش فست فشن، به محیط زیست، منابع طبیعی و همچنین به طراحان و برندهای سطح بالا نیز آسیب رسانده. با انبوه لباس‌های ارزان و کم کیفیت، افراد کمتر به دنبال لباس گران، اما بادوام می‌روند.

از دیگر نکات با اهمیت این جنبش، توجه برندها و طراحان به محیط زیست است. دستمزد عادلانه پرداخت می‌شود و مد از محصولات تولیدی واقعی و ماندگار، پشتیبانی می‌کند.

برخی از تولیدکنندگان اسلو فشن:

* Vivienne Westwood

* The Accessory Junkie

* A.BCH

* OhSevenDays

* ARIELLE

* unspun

* LANIUS

* Lucy & Yak

* Pangaia

برخی از هنرمندان حامی جنبش اسلو فشن:

* Emma Watson

* Pharrell Williams

* Olivia Wilde

* Will.i.am.

نویسنده

Mahtab Etemadi


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.


۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *