آدری هپبورن (Audrey Hepburn) و تاثیرش بر فشن

منتشر شده در تاریخ

وقتی صحبت از آدری هپبورن و مد می‌شود، نیازی نیست که حتی یک فیلم از این ستاره را دیده باشید (گرچه باید خودتان را حتما به چند فیلم از او مهمان کنید) تا بفهمید که چرا او مدت‌ها پس از دوران اوج خود، همچنان یک نماد استایل است. او مانند ژاکلین کندی اوناسیس (Jacqueline Kennedy Onassis) و کوکو شانل (Coco Chanel)، سبک مد قوی ای داشت که تخیل میلیون‌ها زن دیگر را تسخیر کرد و همچنان تأثیرگذار است.

آشنایی با آدری هپبورن

آدری هپبورن زیبایی فوق العاده ای داشت؛ بلند قد و لاغر، با مدل موی پیکسی که تاکید بیشتری بر گونه های برجسته و چشم های درشت و تیره او داشت. او به طور طبیعی لاغر بود. مانند بسیاری از بازیگران زن مدرن به خود گرسنگی نمی داد. این اقبال او، از زمان رقصندگی او زاده شد و به این معنی بود که او حتی ساده ترین لباس را با ذوق بسیار می پوشید.

«سادگی»، در واقع همان واژه‌ای بود که آدری هپبورن در مورد ظاهرش زندگی می‌کرد. او خطوط ساده و ظریف و متناسب را، در رنگ های ساده دوست داشت. بسیاری از لباس های او، از ظاهر لباس مردانه الهام گرفته شده بود. اما همه آنها، دارای زنانگی متمایز و مطلق بودند. هپبورن به طور غریزی می‌دانست که یک پیراهن سفید کمی بزرگ، باید با چیزی باریک در نیمه پایینی پوشیده شود. یک درس ساده و پایه که امروزه نیز قابل استفاده است.

لباس کوتاه سیاه

اولین تصویری که بسیاری از مردم هنگام فکر کردن به آدری هپبورن و مد دارند، لباس نمادین او در فیلم صبحانه در تیفانی (Breakfast at Tiffany) است. او با پوشیدن یک لباس مشکی بدون آستین، با دستکش‌های سفید، کلاه بزرگ، عینک آفتابی و چوب سیگار بلند هماهنگ شده بود، مظهر زرق و برق است. این روزها یک زن عاقل، از چوب سیگار و سیگار چشم پوشی می کند، اما این موارد برای هپبورن بسیار زیبا بود.

کوکو شانل، ایده لباس مشکی کوتاه را به وجود آورده بود. آن لباس بی نقصی که هر زن شیک پوشی باید داشته باشد، و آدری هپبورن به زنان نشان داد که چگونه می‌توان آن را در دوره جدید، با جلوه‌های عالی پوشید.

تلنگر دهه پنجاه

دهه 1950 به خاطر لباس‌های رنگارنگ با طرح‌های جسورانه که با دامن‌های گشاد بریده شده بودند، مشهور است. استفاده ی بیش از حد از پارچه، پاسخی طبیعی به ریاضت اجباری سال های جنگ در دهه 1940 بود. اما با گذشت این دهه، هنرمندان و شاعران، نگاه دیگری را پذیرفتند که آدری هپبورن، آن را به شهرت جهانی رساند. او با یقه اسکی و شلوار کاپری مشکی نفس گیر بود. او اولین بار در فیلم سابرینا، شلوار کاپری را محبوب کرد و این استایلی بود که مردم همچنان آن را می‌پرستند و سعی می‌کنند آن را تقلید کنند. در دهه 1950، به‌ویژه برای زنان جوان‌تر، انتخاب چیزی بسیار ساده و شیک، به جای پوشیدن لباس‌های سنگین و چند لایه که تا آن زمان بر آنها حکومت می‌کردند، هیجان‌انگیز بود.

این روزها، زنان اغلب به سمت سادگی گرایش دارند. یک جفت کاپری خوش تراش تقریباً با هر چیزی هماهنگ است. آنها تبدیل به یک جزء اصلی کمد لباس شده اند. تنها فصلی که در آن کارایی ندارند، زمستان است.

در دهه 50، زنان به ندرت بدون کفش پاشنه بلند از خانه بیرون می رفتند و اغلب لباس آنها شامل یک دامن بلند با یک جوراب ساق بلند بود. اما در رم، جایی که هپبورن بیش از 20 سال زندگی کرد، او شلوارهای راحت و کفش های تخت را به کفش‌های پاشنه‌دار ترجیح می‌داد. شلوارهای رنگارنگ گینگهام یا سرمه‌ای‌اش که با جامپرها یا پیراهن‌های بزرگ می‌پوشید همراه بود.

در واقع بسیاری از لوازمی که امروزه می پوشیم، آنهایی که ترکیبی فوق العاده از راحتی و سادگی هستند، توسط هپبورن پیشگام شدند. لباس عروس ساده صورتی کمرنگ او از ازدواج دومش، پیش درآمد لباسی بود که لیلی آلن (Lily Allen) برای ازدواج با دیوید هاربر (David Harbour) در لاس وگاس پوشید.

از کمدهای مردانه

کاپری ها، کفش های تخت و لباس های ظریف و باریک، مظهر آدری هپبورن و تأثیر او بر مد هستند. اما مدت‌ها قبل از اینکه دایان کیتون (Diane Keaton)، استانداردهای مد جدیدی را در دهه 1970 با ظاهر نمادین خود در آنی هال (Annie Hall) تعیین کند، آدری هپبورن ابتدا پیراهن‌های مردانه دکمه‌دار می‌پوشید. در فیلم تعطیلات رومی (Roman Holiday)، ظاهر ساده ی او یک پیراهن سفید یقه باز و یک روسری با طرح شلوغ بود. این استایل، هنوز هم امروز ظاهری عالی باقی مانده است. یک پیراهن کلاسیک دکمه دار که با روسری پوشیده می شود را می توان با دامن یا شلوار پشمی و یک ژاکت یا با شلوار جین و ژاکت کش بافت پشمی پوشید.

برش Boatneck                                     

طراح Givenchy، لباس های آدری هپبورن را برای سابرینا ابداع کرد و بلافاصله تحت تاثیر این سبک قرار گرفت. او با کمک او، لباس معروف Boatneck را به زیبایی طراحی کرد. برای خانم‌هایی که استخوان‌های ترقوه برجسته دارند، این یک استایل بسیار جذاب است.

متانت او، ظرافت او، سبک لباس های زیبایش که در خیابان های رم و پاریس می چرخید، و رابطه پایدار او با هوبرت دو ژیوانشی (Hubert de Givenchy)، چند مورد از دلایل زیادی هستند که هپبورن به نماد مد قرن بیستم تبدیل شد. اما یک ویژگی غیر قابل تعریف نیز در مورد او وجود دارد؛ چیزی در ظاهر و لباس پوشیدن او، که افراد را در هر سنی به سمت خود می کشاند.

آدری هپبورن تا پایان عمر کوتاه خود، به شیک پوشی در مد توجه داشت. ترندها می آیند و می روند، اما سبک آدری هپبورن همچنان مد روز است.

برای دیدن استایل منحصر به فرد و باورنکردنی آدری هپبورن، تماشای فیلم های زیر را به شما توصیه می کنیم:

• چهره خنده دار (Funny Face)

• تعطیلات رومی (Roman Holliday)

• بانوی زیبای من (My Fair Lady)

• سابرینا (Sabrina)

• صبحانه در تیفانی (Breakfast at Tiffany’s)

نویسنده

Mahtab Etemadi


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.


۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *