لباس قوم کرد
پوشاک مردان و زنان کرد شامل تنپوش، سرپوش و پایافزار است. ساخت و کاربرد هریک از این اجزاء، بسته به فصل، نوع کار و معیشت و مراسم و جشنها با یکدیگر تفاوت دارد. هرچند پوشاک نواحی مختلف کردستان مانند اورامان، کرمانشاه، مکریان، بابان، گروس، مایان، سنندج، ایلام و… متفاوت است، اما از نظر پوشش کامل بدن، همه با هم یکسان هستند. پیش از ورود پارچه، کفشهای خارجی و سایر محصولات داخلی به کردستان، بیشتر پارچهها و نیز پایافزار مورد نیاز توسط بافندگان و دوزندگان محلی بافته و ساخته میشد. از نظر بافت پارچه، منطقه سقز و از نظر ساخت پایافزار «گیوه» یا کلاش و کالی اورامانات و آبادیهای پیرامون کوهستان شاهو مانند هجیج، نودشه و آبادیهای نوسود شهرستان پاوه چون میریه، خانهدره، مژگان، مزوی و وزلی از عمدهترین نواحی بافت و صدور پارچه و پایافزار در استان بهشمار میرفتند. جولایی و بافت پارچه و انواع منسوجات مانند بوزو، برمال، جاجم، بره، پوشمین، موج، جوراب، دستکش، زنگال و کلاء به عنوان حرفه یا کار جنبی بخشی از آبادی نشینان مناطق مختلف کردستان محسوب میشد.
در چهار قسمت کردستان که شامل کردستان ایران، عراق، ترکیه و سوریه میباشد شاهد پوششهای گوناگونی از لباس کردی میباشیم. به گونهای که با کمی تغییر نسبت به یکدیگر شکل و شمایل زیبای خود را دارا میباشد که برگرفته از نیاکانشان و با توجه به شرایط ]ب و هوایی و اقلیمی سازگار و درست شدهاست که آن را در جایگاه مهمی قرار دادهاست.
لباس مردان کرد
لباس مردان کرد عبارت است از:
چوخه: نیمتنهای پنبهای یا پشمی است که در ناحیه سقز، بانه و مریوان به آن «که وا» میگویند و در سنندج و کرمانشاه و نیز در میان لکها آن را «چوخه» مینامند.
پانتول: شلواری گشاد با دمپای تنگ است که «رانک» نیز نامیده میشود. کُردهای جنوب استان آذربایجان غربی، آن را «پاتول» تلفظ می کنند.
ملکی: نیمتنهای بدون یقه است که از پایین نیمتنه تا بالا به وسیله دکمه بسته میشود.
لفکه سورانی: پیراهنی با آستین فراخ و بلند و زبانهای مثلث شکل در انتهای آستین است که آن در حال عادی دور مچ یا بازو میپیچند.
شال: پارچهای آجری رنگ نواری و گرانقیمت که از آن کوا و پانتول میسازند دستار: یا «کلاغه» که به آن «دشلمه»، «مندلی»، «رشتی»، و «سروین» (سربند) نیز می گویند و مردان به جای کلاه از آن استفاده میکنند.
فرنجی یا قوتهباڵ: یا «فرهجی» که ویژه مردان ناحیه اورامانات و برخی کردهای جنوبی (کرمانشاه و ایلام) است و از نمد ساخته و آماده میشود.
کله بال: نوعی از نمد پوششی است که چوپانان در مناطق چرای گله در صحرا استفاده میکنند.
پیچ و کولاو: کلاه محلی کردها را که معمولاً زنان کرد ان را با دقت و ظرافت خاصی و با نقش و نگارهایی بر جایی مانده از فرهنگ اصیل کردی میبافند معمولاً به رنگهایی سیاه وسفید و به دو صورت کلاه بلند و تخت بافته میشود و در دست مصرفکنندگان قرار میگیرد البته بنا به گفته پیشینیان و به اعتقاد آنها مرد نباید سرش لخت باشد.
پیچ: دستمالی است سیاه و سفید که با گذاشتن کلاه روی سر به دور کلاه پیچانده میشود و در قسمت پشت سر در درون دستمال قرار داده میشود تا شل نشود البته عشیره بارزانی پیچ و کولاو شالشان به رنگ قرمز میباشد. البته اعراب نیز از این شال چه سیاه و سفید و چه قرمز رنگ برای پوشش خود استفاده میکنند.
کلاش: پاپوشی است به رنگ سفید که قبلاً توسط هورامانیها ساخته میشود که از بدبو شدن پا جلوگیری میکند و پا را خنک نگه میدارد از خصوصیات ان فصلی بودن ان است و نمیتوان از ان در فصل زمستان یا فصول باران زا استفاده کرد.
پوشاک زنان
لباس زنان کرد عبارت است از:
شلوار شلواری همانند شلوار مردان است. این شلوار را زنان کرد، به ویژه زنان روستایی، هنگام کار میپوشند. در سایر مواقع، زنان شلوار گشاد از جنس حریر به پا میکنند. در منطقه مکریان آن را دهرپێ یا ئاواڵ کراس میگویند.
کُلُنجِه نیمتنهای است که روی پیراهن بلند میپوشند و رد اورامان و کرد های جنوبی آن را «سوخمه» مینامند و از پارچهزری یا مخمل دوخته میشود.
شاڵ از پارچهای زیبا بر ریو لباس در ناحیه کمر بسته میشود.
کلاو یا کلاه که از جنس مقوا و به شکل استوانهای کوتاه است که آن را با پولکهایی رنگین به صورت بسیار زیبایی تزیین میکنند.
کُلکه روسری یا دستاری است که به جای کلاه مورد استفاده زنان قرار میگیرد کلکه دارای رشته بلندی از ابریشم سیاه و سفید با ملیلهدوزی است.
لباس زیبای زنان کرد نیز شامل:
کهوا: که عین کت مردانه کُردی است با این تفاوت که اولاً پارچه آن را رنگین انتخاب میکنند و ثانیاًخیلی کوتاهتر میدوزند؛ بطوریکه حداکثر تا کمآآنها پایین میآید و ان را کولیجه مینامند و نیز جیبهای کت مردانه در ان دیده نمیشود.
گولوهنی: که توسط کردهای جنوبی و سورانی استفاده میشود. نوعی روسری با نقشهای مخصوص است که در مراسم شادی و عزا استفاده میشود.
کراس: یا پیراهن زنانه کُرد دارای دوختی ساده با بدنی بلند و دامنی گشاده و دراز است. بطوریکه دامن پیراهن روی پای آنها قرار میگیرد و معمولاً آن را از پارچههای بسیار زیبا، نفیس و گرانقیمت تهیه میکنند.
پشت تیند: که عین همان پشتند مردانه است ولی زنها اغلب از نوع رنگارنگ آن استفاده میکنند. زنها وقتی پشتند را میبندند کمی از پیراهن خود را بالا میکشند بطوریکه انتهای دامن از مچ پای آنها پایینتر نمیرود.
دهسماڵ یا روسری: دستمال زنان کُرد پارچهای است بسیار نازک و سه گوش که تارهایی در اطراف آن ایجاد میکنند و بدین وسیله بر زیبایی آن میافزایند، اغلب پولکهایی نیز با آن تارها میدوزند تا زیبایی آن را چند برابر کنند. هر چند در مراسم عروسی و فلکلور اکثراً روسری نمیبندند.
دهرپه: به جای شلوار پوشیده میشود و با دهانهای تنگ روی مچ پای آنها قرار میگیرد ولی پوشش ساقهای آن بسیار گشاد میباشد.
کلاو: یا کلاه زنان کُرد بسیار قشنگ و زیباست، این کلاه را از مقوا و به شکل استوانه کوتاهی درست میکنند و روی آن را با پارچه مخملی رنگین «معمولاً گلی یا سبزسیر» میپوشانند و بعد روی آن را با پولکهای رنگین یا طلایی و گلابیونهای زرین، مزین میسازند. این کلاه را به وسیلهٔ یک رشته طلا که لیره یا نیم پهلویهایی به آن می آویزندو از زیر چانه عبور میدهند، روی سر نگاه میدارند و دستمال را روی آن میبندند، رشتهای که کلاه را به آن صورت نگاه میدارد «قطاره» نام دارد و اغلب آنهایی که قدرت مالی بیشتری دارند از آن استفاده میکنند و در دو طرف، در محل اتصال ان با کلاه یک گل طلائی آویزان مینمایند. خانمهای متشخص کُرد اغلب به جای کلاو از «گێلگێله » استفاده میکنند. گلگله رشته طویلی از ابریشم سیاه و سفید است که آویزههای ابریشمی دارد و از روی روسری به شکل جالبی بسته میشود.
لازم به توضیح است که پسران جوان امروزی بهندرت پیچ میبندند. دختران نیز بهندرت کلاوه یا گلگله بر سر میکنند.
دوست دارید همهچیز درمورد استایلینگ رو یاد بگیرید؟! دورهی استایلینگ صاحو رو از دست ندید!
مشاهده دوره استایلینگنویسنده
Mahtab Etemadi
شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.
۲ دیدگاه
Anna · ۲۵ آبان، ۱۴۰۱ در ۷:۳۹ ق.ظ
سپاس
فاطمه · ۲۸ آبان، ۱۴۰۱ در ۵:۳۸ ب.ظ
عالی بود…..کردهای شریف و لباس های زیبا