پوشاک سنتی مردم روسیه

منتشر شده در تاریخ

اول از همه باید به این نکته توجه کنیم که بخش زیادی از پوشاک اسلاویک فراموش یا نابود شده اند نکته دیگر این است که تاریخ دانان، تاریخ دقیق تولد پوشاک روسی را نمی دانند و حدس و گمان آن ها به قرن های ۱۰ تا ۱۲ میلادی اشاره می کند تعداد بسیار اندکی از نمونه های واقعی پوشاک روسی و اسلاویک در دست این کارشناسان وجود دارد و بزرگ ترین منبع آن ها نقاشی ها،دست نوشته ها و دیگر آثار هنری مانند صنایع دستی هستند.

روباخا:

یکی از رایج ترین و معروف ترین آیتم ها در فشن اسلاویک پیراهن روباخا است که توسط همه ی افراد پوشیده می شد این پیراهن ها اوورسایز و به خاطر بدون جنسیت بودن آن ، زنان و مردان اسلاو در قرن ۱۰ تا ۲۰ میلادی این پیراهن را همیشه استفاده می کردند .

نظامیان ، ثروتمندان ، کشاورزان و رعایا همگی این پیراهن را به تن داشتند و تنها تفاوت آن در نوع پارچه ، طراحی و کیفیت دوخت بود .

سارافان:

عنصر اصلی کمد لباس زنان سارافان بود. لباسی بلند، که اغلب در روی روباخا پوشیده می شد رایج ترین رنگ های سارافان قرمز ، آبی روشن یا تیره و سفید بود و تزئینات سارافان ها گلدوزی های پیچیده بود

کوکوشنیک:

یکی از متداول ترین کلاه سر کوکوشنیک بود که به طرز استادانه ای با مروارید، سوزن دوزی طلایی و نقره ای فویل رنگی و سنگ های تزئینی ، تزئین شده بود . کوکوشنیک در خانواده گنجینه محسوب می شد و دست به دست می شد و یک عنصر جدایی ناپذیر از مهریه عروس بود.

تزئینات مخصوص سر و مو نیز جزئی از کمد لباس بود . در مورد زنان نحوه آرایش مو می تواند چیزهای زیادی در مورد وضعیت تاهل بگوید : زنان مجرد می توانند موهای خود را که در یک پارچه ی تزئین شده با گل و سایر عناصر تزئین شده است نشان دهنده زنان متاهل مجاز به نمایش موهای خود در ملا عام نبودند بنابراین سرشان را با تزئینات مختلف می پوشاندند یکی از نماد های بارز و پیچیده تزئین شده این کوکوشنیک بود.

شوبا:

اقلیم کشورهای اسلاویک و روسیه بسیار سرد است و مردم این کشورها پالتوی شوبا را برای گرم نگه داشتن خود در برابر این سرما اختراع کردند شوبا لباسی بسیار ساده ولی در عین حال ، بسیار جذاب کارآمد و زیبا است که حتی امروزه هم دنیای مد و فشن مورد استفاده می گیرد . شوبا کتی بلند است که از خز و پوست حیوانات تولید می شود در نمونه امروزی آن ، خز در قسمت بیرونی لباس قرار دارد اما در خونه قدیمی این لباس ، خز روبه داخل قرار داشت معمولاً قسمت بیرونی‌ترتون شوبا انواع هنرهای دستی تزئین می شده است .

کفتان:

لباسی است که با بهترین مواد و تولید و با برترین هنر های دستی مانند زربافی، گلدوزی و جواهر دوزی تزئین می شود .در کنار سارافان، کفتان نیز نوعی لباس ملی روسیه به شمار می رود در ایونت های فرهنگی این کشور مردان کفتان و زنان سارافان بر تن دارند.


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.


۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *