لباس سنتی کره( هانبوک)

منتشر شده در تاریخ

اصطلاح هانبوک در لغت به معنای(لباس کره ای) است طرح اولیه هانبوک از لباس کوچ گران شمال شرق و غرب آسیا الهام گرفته شده است و در ابتدا این لباس نه تنها در کره جنوبی و شمالی بلکه حتی توسط کره ای ها در چین نیز پوشیده می شد .این لباس در طی زمان تکامل یافت و در نهایت هانبوک استاندارد امروزی از سبکی می باشد که در دوره ی گوگوریو ایجاد شد . در حال حاضر در روزمره از هانبوک استفاده نمی شود.

هانبوک در کره جنوبی یا چوسون اوت در کره شمالی لباس سنتی دوتکه ای می باشد که در موقعیت های رسمی و نیمه رسمی و وقایعی مانند جشنواره ها ، جشن ها و مراسمات در کره پوشیده می شد .

در جهان امروزی هانبوک غالباً و به ویژه آن دسته از لباس هایی اطلاق می شود که در عهد سلسله چوسون توسط طبقات بالای اجتماعی پوشیده و توسعه یافتند .

این لباس ها از روی سبک‌ خطوط ساده، رنگ آمیزی شاد و بدون جیب بودنشان تشخیص داده می شوند.

تمامی مدل های هانبوک ها از ترکیب خطوط مستقیم و کمی خریده تشکیل می شود .

هانبوک ها معمولاً به رنگ های روشن و سرزنده تولید می شوند با این تفسیر که هر رنگ بیانگر یک است:

سیاه:آفرینش، خرد ، هوش ، مرگ، تاریکی این رنگ را اغلب روشنفکران می پوشیدند ، رنگ سیاه همچنین در مراسم تشییع جنازه نیز پوشیده می شود.

سفید: پاکی، حیا ، صلح ، میهن دوستی و زندگی در دوره ی چوسان بخش عمده ای از مردم ، از هانبوک سفید استفاده می کردند و این مسئله در زمان استعمار ژاپن محبوبیت بیشتری پیدا کرد چرا که سفید را نماد مقاومت می دانستند.

قرمز: عشق، بخت خوب ، ثروت ، انرژی مردانه و آتش این رنگ معمولا توسط زنان در روز عروسی استفاده می شود.

آبی: تولدی دوباره، شفافی و انرژی ، زنان دربار از دامن آبی استفاده می کردند همچنین افراد در دستگاه قضایی نیز از هانبوک به رنگ آبی استفاده می کردند.

زرد: کیهان، ثروت، این رنگ در گذشته منحصرا توسط خاندان سلطنتی پوشیده می شد با این حال رنگ زرد روشن نیز توسط زنان مجرد نیز استفاده می شد.

سبز: شروع جدید و جوانی که اغلب توسط زنان متاهل استفاده می شد.

جوککی،ماگوجا:

جوککی نوعی جلیقه است در حالی که ، ماگوجا یک ژاکت بیرونی می باشد جوککی و ماگوجا در پایانه سلسله چوسون به وجود آمدند اما بلافاصله پس از این که فرهنگ غربی بر کره نفوذ کرد این لباس ها به عنوان لباس سنتی نام گرفتند . ماگوجا در اصل یک لباس مردانه بود ولی بعدها به لباسی برای هردو جنسیت تبدیل شد . اما ماگوجا مردانه دارای سوپ می باشد و بلندتر از ماگوجای زنانه است.

ماگوجا از جنس ابریشم است و با یک یا دو دکمه که اکثراً از جنس کهربا بودند دوخته می شد . دکمه ها در ماگوجای زنانه در سمت چپ متصل می شد اما در نوع مردانه در سمت راست بود.

رنگ نوع زنانه به دلیل ایجاد تناسب با لباس های دیگر خاکستری بود . ماگوجای مردانه در تابستان و بهار رنگ های سبز ، خاکستری، یشمی و خاکستری تیره داشت.

پو،فو:

پو یا فو کلمه عمومی است که به معنی همان ردای یا پالتو بیرونی است پو سبکی عمومی از دوران ۳ پادشاهی کره تا اواخر سلسله ی چوسون بود.

باجی:

باجی همان بخش زیرین هانبوک مردانه می باشد. باجی در مقایسه با شلوارهای سبک غربی به صورت تنگ دوخته نمی شود . طراحی گشاد به منظور دستیابی به لباس که مناسب نشستن بر روی زمین می باشد ، انجام می شد بندی دور کمر شلوار وجود داشت تا با گره خوردن بتواند آن را محکم نگه دارد .

امروزه واژه باجی در کره برای همه انواع شلوار به کار می رود.

جوگوری:

جوگوری عضو اصلی هانبوک می باشد که مورد استفاده زنان زنان و هم مردان بود جوگوری بازو ها و بخش بالایی بدن را می پوشاند.

شکل اساسی جوگوری بخش های مختلفی مثل گیل، گیت، دونگ جونگ

گوری یوم و آستین ها را دارد . گیت نواری از جنس پارچه می باشد که باعث زیبایی یقه می شود. گوری یوم رشته های کت هستند که باعث گره خوردن جوگوری می شوند .

دونگ جونگ به شکل مربعی بود و یقه آن سفید رنگ که در انتهای گیت قرار داشت .

گیل بخش بزرگی از لباس می باشد که در قسمت های عقب و جلوی لباس قرار می گیرد .

چیما:

چیما به معنی دامن است قسمت زیردامنی بالایی زیر پیراهن زنانه، سوکچیما نام دارد . دامن های چهل تکه ، راه راه، سه گوش از سلسله های چوسون و گوگوریو شناخته می شوند .

سوکچیما تا اوایل قرن ۲۰ میلادی اکثراً به صورت رو دامنی دوخته می شد . تا اینکه بندهایی از جنس چرم اضافه شدند و بعدها به شکل جلیقه های بدون آستین توسعه یافتند.


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.


۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *