پوشش و لباس سنتی مصر باستان

منتشر شده در تاریخ

پوشش و لباس سنتی مصر باستان

لباس‌های سنتی مصر باستان نقش مهمی در نشان دادن وضعیت اجتماعی، فرهنگ و باورهای مذهبی این سرزمین کهن داشته است. منظور از پوشش در مصر باستان، لباس‌هایی است که از دوران نوسنگی (حدود ۳۱۰۰ پیش از میلاد) تا سرنگونی پادشاهی بطلمیوس و مرگ کلئوپاترا در سال ۳۰ پیش از میلاد استفاده می‌شدند. این لباس‌ها علاوه بر جنبه‌های ظاهری، بسیار کاربردی بوده و با توجه به شرایط آب و هوایی گرم و خشک مصر، به‌گونه‌ای طراحی شده بودند که خنکی و راحتی را برای پوشنده فراهم کنند.

پوشش و لباس سنتی مصر باستان

مواد اولیه و پارچه‌های مورد استفاده در لباس‌های مصر باستان

در مصر باستان، کتان پرکاربردترین پارچه بود. این پارچه که از ریسندگی و بافندگی گیاه کتان به‌دست می‌آمد، به دلیل خاصیت خنک‌کنندگی، برای مردم مصری اهمیت زیادی داشت. هنر ریسندگی، بافندگی و خیاطی از جمله مهارت‌های کلیدی بود که در جوامع مصری از اهمیت بالایی برخوردار بود. گاهی از رنگ‌های گیاهی برای رنگ‌آمیزی پارچه‌ها استفاده می‌شد، اما معمولاً لباس‌ها به رنگ طبیعی خود باقی می‌ماندند.

مصریان پشم را نیز می‌شناختند اما آن را ناپاک می‌دانستند و پوشیدن پارچه‌هایی که از الیاف حیوانی تولید شده بود، تنها در موقعیت‌های خاصی مانند بالاپوش‌ها مجاز بود. استفاده از پشم در معابد و جاهای مقدس تابو محسوب می‌شد و ممنوع بود. این مسئله نشان‌دهنده‌ی اهمیت مذهبی و فرهنگی پارچه‌ها در آن دوران است.

پوشش و لباس سنتی مصر باستان
پوشش و لباس سنتی مصر باستان

انواع لباس‌های مورد استفاده

پارچه کتانی، مخصوصاً برای طبقات متوسط جامعه و کشاورزان، انتخاب اصلی برای دوخت لباس‌های روزمره بود. یکی از رایج‌ترین انواع لباس‌ها در میان این طبقات، شنتی نام داشت که مشابه دامن‌های کتانی بود. این لباس‌ها به دلیل خنکی و راحتی در هوای گرم، بسیار پرطرفدار بودند. از سوی دیگر، برده‌ها معمولاً در هنگام کار کاملاً برهنه بودند، چرا که پوشیدن لباس برای آنها به دلیل وضعیت اجتماعی‌شان ضروری دانسته نمی‌شد.

پوشش در دوره سلطنت قدیم

در دوران سلطنت قدیم مصر، بدن مردان و زنان در محیط‌های عمومی تا ناف برهنه بود و تنها لنگی کوتاه از پارچه سفید تا بالای زانو بدن آنها را می‌پوشاند. این نوع پوشش ساده به دلیل وضعیت اقلیمی و عادات اجتماعی آن زمان، امری عادی محسوب می‌شد و هیچ‌گونه شرم یا حیایی در آن وجود نداشت.

پوشش و لباس سنتی مصر باستان
پوشش و لباس سنتی مصر باستان

لباس‌های تزئین شده با مهره‌های سفالی

یکی از جذاب‌ترین و گران‌بهاترین پوشاک زنان طبقه مرفه در مصر باستان، لباس‌هایی بودند که از هزاران مهره سفالی تشکیل می‌شدند. این لباس‌ها به‌صورت دست‌باف و بسیار هنرمندانه طراحی و تولید می‌شدند. مهره‌ها در الگویی لوزی‌مانند کنار هم قرار می‌گرفتند و ظاهری بی‌نظیر و مجلل به لباس می‌بخشیدند. هرچند که این نوع پوشش به عنوان لباس روزمره نیز استفاده می‌شد، اما اکثر نمونه‌هایی که تاکنون کشف شده‌اند، در مقبره‌ها بوده‌اند. تا کنون تنها ۲۰ نمونه از این لباس‌ها در سراسر جهان کشف شده و در موزه‌های مختلف نگهداری می‌شوند.

جواهرات و زینت‌آلات در لباس‌های مصر باستان

جواهرات و زینت‌آلات از جمله مهم‌ترین اجزای لباس‌های مصریان بودند. سنگ‌های قیمتی، طلا، و مهره‌های رنگارنگ، نقش مهمی در زیباتر کردن پوشاک ایفا می‌کردند. مردمان مصر باستان برای مراسم مذهبی و حتی در زندگی روزمره خود از زیورآلات گران‌بها استفاده می‌کردند. این تزیینات نشانگر ثروت و مقام اجتماعی افراد بودند.


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.


۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *