ضد مد : بیوگرافی و موفقیت طراح لباس Rei Kawakubo
– دوست داری چگونه از تو یاد شود؟
«دوست دارم فراموشم کنند»Rei Kawakubo
ری کاواکوبو (Rei Kawakubo) یک طراح لباس ژاپنی خودآموخته است که به خاطر طراحی لباس های آوانگارد و برند معتبر خود یعنی Comme des Garçons (CDG) که در سال 1969 تأسیس شد، شناخته شده است. دیدگاه آیکانیک کاواکوبو او را به یکی از تأثیرگذارترین طراحان اواخر قرن بیستم تبدیل کرد.
کاواکوبو فارغ التحصیل رشته هنر های زیبا و زیبایی شناسی از دانشگاه کیو(Keio) ژاپن است. او روحیه ی استقلال طلبانه خود را از مادرش به ارث برد زمانی که مادرش خانه را به دلیل منع کار توسط پدرش ترک کرد. کاواکوبو پس از تحصیل خانه را ترک کرد و در بخش تبلیغات یک تولیدی الیاف شروع به کار کرد.مسئول او در آنجا به او آزادی خلاقیت داد و او را مسئول جمع آوری وسایل و لباس های عکاسی مد کرد . همین نقطه عطف زندگی کاواکوبو محسوب می شود چرا که وقتی لباس های مناسب برای عکس برداری را پیدا نکرد شروع به خلق لباس های خودش کرد. در سال 1967 او تبدیل به یک استایلیست آزاد (freelance stylist) شد.
مثل پسرها
تا سال 1969 کاواکوبو طرح های خود را با نام Comme des Garçons– نامی فرانسوی به معنی مثل پسرها- به مغازه هایی در توکیو می فروخت. در سال 1973 او اولین فروشگاه خود را افتتاح کرد و در عرض یک دهه 150 مغازه در سراسر ژاپن داشت. کاواکوبو تحت برند خود لباس هایی را به زنان پیشنهاد می داد که برای راحتی و تحرک بیشتر طراحی شده بودند. لباس های او برای زنان مستقلی طراحی شده بود که برای اغوا کردن و جلب رضایت مردان لباس نمی پوشیدند.او از تعاریف غربی از جذاب بودن، که بر آشکارسازی بدن متمرکز بود عقب نشینی کرد؛و معتقد بود که لباس های بدن نما نه تنها جذاب نیستند بلکه کسل کننده هم هستند.
از خبرساز ترین همکاری های دنیای فشن می توان به همکاری کاواکوبو و یوجی یاماموتو(Yohji Yamamoto) اشاره کرد که از سال 1970 آغاز شد.طرح های آنها بازتعریفی از مد به حساب می آمد که تصورات زیبای زنانه را به چالش می کشید. کالکشن1981 که هر دوی آنها به صورت مجزا در پاریس ارائه دادند شوکی برای دنیای فشن بود: لباس هایی تیره، بیش اندازه بزرگ و نامتقارن که تناسب مناسبی برای بدن انسان نداشتند!
این دو طراح در کنار ایسی میاکه (Issey Miyake) خلاق ترین طراحان لباس ژاپن نام گرفتند.
طرح های کاواکوبو به جای پیروی از ترند ها ، بر پایه مفاهیم طراحی می شدند و هنر و فشن را باهم گرامی می داشتند. او در اوایل دوره حرفه ای اش از مقدار زیادی پارچه استفاده می کرد که سیلوئتی حجیم و غیر بدن نما ایجاد می کرد. از آنجایی که طرح های او با تصوری که صنعت فشن از زنان داشت مطابقت نداشت از کاواکوبو به عنوان یک ضد مد یاد کردند. کالکشن تاثیرگذار او یعنی 1982 Destroy که دارای حال و هوایی تیره و ژولیده بود در رسانه ها با عنوان های مختلفی همچون «هیروشیمای شیک» سر و صدا کرد.
Comme des Garçons به عنوان یکی از بهترین برندهای فعال امروزی شناخته شده است: با طراحی های پیشرفته آن که ساختار بدن را بازتعریف می کنند، اوج مد ژاپنی که الهام بخش بسیاری در غرب بوده است و در نهایت کالکشن هایی که بیشتر به اثر هنری شباهت دارند تا لباسی برای پوشیدن!
تنها چیزی که نیاز دارید:حس ششم!
در سال 1988 کاواکوبو مجله مد (Six) را تاسیس کرد که کالکشن های فصلی برند را به نمایش می گذاشت. در این جا هم او به سراغ مفاهیم رفت. نام مجله اشاره به حس ششم دارد. مجله شش، تنها یک مجله مد نبود بلکه مجله ای هنری برای انتشار ایده های معاصر بود.اکثر شمارههای این مجله حاوی هیچ کلمهای نبودند! فقط تصاویر، هنر و عکس های مد از مشهورترین عکاسان دنیای فشن.این نشریه نمونه بارز این بود که چگونه دیدگاه زیبایی شناختی کاواکوبو به تصویر کلی برند، طراحی گرافیک، تبلیغات، فضای فشن شوها و طراحی داخلی مینیمالیستی و تک رنگ فروشگاه هایش رسوخ کرده است.
لباس با بدن ملاقات می کند
آیکانیک ترین کالکشن ری کاواکوبو کالکشن بهار/تابستان 1997 او با نام Body Meets Dress, Dress Meets Body است.در این کالکشن کاواکوبو مدل های خود را با پدهایی که روی شکم،باسن، پهلو و شانه هایشان قرار داشت به روی صحنه ران وی فرستاد ! این کالکشن سیلوئت های تعریف شده دنیای فشن را به چالش کشید چراکه لباسهای طراحی شده برای پنهان کردن نواحی تحریک آمیز بدن طراحی شده بودند، نه برای تاکید بر آنها.
در دهه های 1980 و 1990 به دلیل تکثیر مفاهیم فمینیستی، اعتراض به ایده آل گرایی اندام های زنانه و آرمان های زیبایی داغ بود و این کالکشن توانست خود را با این جریان همسو سازد.این مجموعه بازاندیشی جسورانه و فمینیستی در مورد بدن و چالشی برای لباس های اسکینی و بدون ساختار صنعت فشن بود.
این کالکشن در زمان خود نوعی جنجال ایجاد کرد. مطبوعات آن را به عنوان ایدهآلهای خلاقانه و چالش برانگیز زیبایی از طریق این سیستم بالشتک که به خارج شدن بدن از استانداردهای زیبایی و بارداری اشاره میکرد، ستایش میکردند. این مجموعه همچنین به طور گسترده ای به عنوان مجموعه “برآمدگی ها ” نامیده می شد.
فلسفه طراحی کاواکوبو بر دو مفهوم ژاپنی استوار است: mu (پوچی) و wabi-sabi (هنر زیبایی در نقص ها). او گفته است که قصدش این نیست که لباس بسازد، بلکه هدفش زیر سوال بردن استاندارد های محدود کننده و ریسک کردن است.
« اگر ما ریسک نکنیم پس چه کسی این کار را خواهد کرد؟! »Rei Kawakubo
اگر به دنبال به چالش کشیدن قالب های تعریف شده هستید و به طراحی های آوانگارد علاقه دارید ،بررسی کالکشن های ری کاواکوبو می تواند قدمی محکم برای شروع باشد. فلسفه طراحی او چیزی کمتر از یک انقلاب نبود؛ او توانست مفاهیم پایه مد و زیبایی را زیر سوال ببرد. طرحهای کاواکوبو با عدم تقارن، سیلوئت های بزرگ و فرمهای ساختارشکن و مهم تر از همه با مفاهیم متفاوت، هنجارهای سنتی مد را به چالش میکشند.
نویسنده
مینا صفی پور
شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.
۰ دیدگاه