تندیس ملکه ناپیرآسو

منتشر شده در تاریخ

تندیس ملکه ناپیرآسو مجسمه بزرگ و بی سری است که از آثار دوره عیلامیان است و قدمتش به۱۲۵۰ سال پیش از میلاد بر می گردد

عیلام تمدنی قدیمی تر از هخامنشیان بوده و در محدوده جنوب غربی فلات ایران قرار داشته است.

ملکه ناپیرآسو همسر آونگاش ناپیریشا یکی از پادشاهان عیلامی است .

تندیس ناپیرآسو ۱۳۰ سانتی متر ارتفاع، ۷۰ سانتی متر عرض و۱۷۵۰کیلوگرم وزن دارد.تندیس ملکه ناپیرآسو با این ابعاد بزرگ‌ترین مجسمه خاوری در جهان باستان است و نظیر این مجسمه حتی در مصر ، بابل و آناتولی دیده نشده است.

در سال ۱۹۰۳ باستان شناسی به نام (ژاک دومورگان ) به عنوان عضوی از هیئت اعزامی کاوش فرانسه به ایران ،یک مجسمه ی ۱۷۵۰ کیلوگرمی را در اتاق های بالایی پرستشگاه نینهورساگ در شهر شوش کشف کرد که با پوشش و تزئینی از مس ، روی قالبی برنزی ساخته شده بود .

از آنهایی که مجسمه در پرستشگاه قرار گرفته است ، مقصدی موزه فرانسواز تالون ، استدلال کرده است که این مجسمه ملکه را در حالت عبادت مستمر نشان می دهد .

دکتر پی یر آمده ، متخصص تمدن عیلامی در موزه لوور درباره این مجسمه چنین گفته است:

این تندیس نه تنها اثر هنری بلکه نقطه اوجی در هنر ریخته گری مفرغ است که حضور صنعت گرانی فوق العاده ماهر و چیره دست را در سرزمین عیلام نشان می دهد .

این تندیس اثر هنری بسیار با اهمیتی است که به قصد بزرگداشت و تکریم شهبانوی عیلامی ساخته شده و در واقع ارزش و اعتبار زن را در تمدن باستانی عیلامی نشان می دهد .

روی دامن حاشیه دار این مجسمه نام ملکه و خدایان بزرگ شوش ، اینشوشیناک به خط میخی عیلامی حک شده است .

در دست چپ ملکه ، انگشتری وجود دارد که احتمالاً حلقه ازدواج او می باشد . به گفته برخی از باستان شناسان این حلقه نخستین حلقه ازدواج در جهان می باشد که متعلق عیلامیان باستان است.

تندیس ناپیرآسو در موزه لوور نگهداری می شود.

در حاشیه دامن این تندیس و از زبان ملکه چنین آمده است :

من ناپیرآسو همسر اونتاش ناپیرشیا هستم. هر کس که بخواهد مجسمه ی مرا تصرف کند ، هرکس که بخواهد آن را در هم بشکند ، هر کس که این سنگ نوشته را خراب کند یا نام مرا پاک کند ، باشد که مورد غضب خدایان اینشوشیناک ،نیپ ایریشا و کریریشا قرار گیرد و نام و نسلش از میان برداشته شود .


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.


۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *