مارکرها

منتشر شده در تاریخ

ماژیک یا مارکر ها نوعی قلم هستند،که ازنوک نمدی و مخزنی از جوهر رنگی تشکیل شده اند.

این مخزن دارای هسته ای از مواد جاذب است که جوهر را حمل میکند همچنین جوهر مارکر یک حلال در آن است که آن را به شکل مایع نگه میدارد. تا سال 1990، این حلال تولوئن یا زایلن بود. این حلال ها مضر هستند و به همین دلیل امروزه ما به جای آن از الکل ها استفاده می کنیم.مارکر هایی بر پایه آب هم داریم که بیشترمارکر های مخصوص کودکان از این نوع هستند.

مدل های مختلفی از مارکرها وجود دارد که از مواد مختلف ساخته شده و برای اهداف مختلف استفاده میشوند.

-ماژیک های دائمیPermanent Markers  که روی سطوح مختلف میتوان از آن  ها استفاده کرد مثل شیشه،پلاستیک،چوب،آهن وسنگ.اثر آنها برای مدت طولانی باقی میماند و پاک نمیشود،مگر با الکل یا آستون.

-هایلایترها نشانگرهای دائمی ولی با اثر نیمه شفاف هستند که برای جلب توجه قسمت هایی از متن استفاده میشوند،این مارکر ها بیشتر در رنگهای شفاف و فلوئورسنت ساخته میشوند.

-مارکرهای غیردائمی یا مارکرهای تخته سفید هم به سرعت خشک میشوند وبه سطح نمیچسبند که باعث میشه به راحتی پاک شوند.

-مارکر های امنیتی یا Security markers هم اثر نامرئی دارند که در زیر نور یو وی به رنگ فلوئورسنت در میاد.

-مارکرهای انتخاباتی همانندمارکرهای امنیتی هستند. آنها جوهر انتخاباتی دارند که تا زمانی که در معرض نور ماورا UV بنفش قرار نگیرد، نامرئی است. هدف آن جلوگیری از رای گیری مضاعف در کشورهایی است که اسناد شناسایی شهروندان همیشه استاندارد یا نهادینه نشده اند.

مارکرهای مناسب برای طراحی لباس از ماژیک های دائمی با پایه الکلی استفاده میشود که در برندهای مختلف تولید میشوند.

مارکرهای عمده در بازار ایران، عمدتا از دو برند تاچ Touch ساخت کره جنوبی شامل 149 رنگ و زیگ Zig ساخت ژاپن که در یک مجموعه 106 رنگی عرضه می شوند و شما می توانید هر رنگ مورد نیاز خودتان رو به صورت تک و یا کلی، انتخاب وخریداری نمایید. معمولا رنگ های مارکرهای تاچ ملایم تر هستند و نوع ژاپنی آن با نام زیگ، رنگ های شارپ تر و زنده تری را دارند.

مارکرهای حرفه ای در دو نوع تک سر و دو سر ارائه می شوند که کار کردن با نوع دوسر آنها راحت تر است، اما قیمت بالاتری را دارند. ضمن اینکه مارکر های حرفه ای، توانایی این را دارند که از سرهای قابل تغییر استفاده کنند. این نوع سر ها در دو نوع نازک و پهن برای کاربردهای مختلف به صورت جداگانه قابل خرید و استفاده هستند.

همچنین سرهای مارکر به حالت قلم مویی Brush tip هم موجود است که در ترسیم خطوطی با قطر های متغییر به کار می آیند.

در مجموعه مارکرهای حرفه ای، نوعی موجود است که بدون رنگ است و به نام مارکر بلندر Blender Marker معروف هستند.

وظیفه این مارکرها ایجاد سایه روشن است، به این صورت که هنگامی که بخواهیم از یک رنگ روشن به سمت تیره ترسیم کنیم،کافیست که نوک مارکر بلندر را به نوک مارکر رنگ مورد نظرمان بچسبانیم، (البته با در نظر گرفتن این مسئله که بلندر، بالای مارکر رنگی باشد)، سپس توسط ماکر رنگی، سطح مورد نظرمان را رنگ می کنیم.

ضمنا برای تکمیل گفته هایمان در مورد مارکرها، این توضیح را اضافه می کنیم که یک مارکر خوب حرفه ای، توانایی شارژ دوباره را توسط جوهر های مخصوص خودشان را دارد، و بارها می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

نویسنده

Sahar Jalali


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.

دسته‌ها: آموزش

۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *