تیپ فولکلور
تیپ فولکلور شیوهای است که از پوشش رعیت الهام گرفته شده است . عبارت ( تیپ فولکلور ) حدود ۱۹۷۰ میلادی مورد استفاده قرار گرفت . اگر چه سبک های مستخرج شده از رعیت و کشاورز به دفعات متعدد در یک صد سال گذشته ظاهر شده است .
پیشینه بومی گرایی
مد،تاریخ درازی در وام گرفتن از فرهنگ های بدوی و بومی دارد تا ظاهر جدیدی را ایجاد کند که دقیقاً همین لحظهی موجود را نشان دهد جذابیت مدهای غربی از طریق بومی گرایی به قرن ۱۸ میلادی میرسد، همان زمانی که اروپاییها و آمریکایی های متمول ،لباس های یکدستِ الهام گرفته از ترکی را در مراسم بالماسکه و عکسهای پرتره به تن کردند .
عشق به محصولات شرقی تا قرن ۱۹ میلادی در محبوبیت شال های کشمیری ،کیمونوها و کلاه های فینهای ادامه یافت . در دههی اول قرن ۲۰ میلادی بومی گرایی طرفدار جدیدی پیدا کرد خیاط زنانه پاریس، پاول پورت با الهام از باله های روسی ، او لباسهای یکدست تولیدیای را بر اساس نمونه های خاورمیانه ای و آسیایی ، که اغلب با دستارنشان داده میشد ، به صورت گستردهای ایجاد کرد. سریعاً نهادهای متعددی _روشنفکران ، طراحان و سیاست مداران شیوه های لباس پوشیدن را از جوامع روستایی قرض کردند تا ایدهالهای فرهنگی خاص را نمایش دهند ، پس به ظاهر اولیهی رعیت در مد پیش قدم شدند .
ظاهرهایاولیه رعیتی
هنرمندان ، نویسندگان و فعالان سیاسی که بعد از ۱۹۱۰ میلادی در روستای ( گرینویچ ) نیویورک سکنی گزیدند بلوزهای رعیتی و روپوشهای زنانهی کشاورزان را انتخاب کردند تا همدلی های چپ گرایانهی خودشان را بفهمانند . بلوزهای رودوزی شده در مغازه های مجارستانی و روسی فروخته شد ، حتی تقریباً به صورت یونیفورم برای زنان بوهمی درآمد .صنعت مد شهری این مدهای جدید روستای گرینویچ را انتخاب کرد ، آنها را در پوشش زنان که قبل از پوشش زنان امروز وجود داشته و مغازه های بزرگ و مهمی مثل ( بونیارت تلر ) به نمایش گذاشتند .
زمانی که مهاجران اشرافی روسی به شهر رسیدند . درحالی که به پول نیاز داشتند ، شروع به رودوزی طرحهای سنتی رعیتی برای ( کیتمیر ) ، شرکتی که توسط بانو دوک بزرگ ( ماریه پاولونا) ، دختر ارباب دوک بزرگ، ( پاول الکساندرویچ ) ، پایه گذاری شده بود ، کردند .دو مشتری اصلی کیتمیر ، جین پاتو و گابریل چنل بودند، که با رودوزی های روسی، تونیکهای سادهو جلیقه را برای اولین کلکسیونشان بعد از جنگ تولید کردند.
پیدایش هیپیها
بعد از پایان جنگ جهانی دوم ، محبوبیت لباس های ملهم از لباس های فولکلور کمرنگ شد . خطوط پیچیده و بافت های ظریف توسط دو شهر بعد از جنگ ترجیح داده شد، کریستین دیورو کریستوبال بالنسیگا ، مخالفان تیپ فولکلور بودند. مدهای رعیتی محل جدیدی پیدا کردند ، اگرچه جایی بود در میان مخالفانی که سادگی دهه ۱۹۵۰ میلادی را رد کردند . هواخواهان موسیقی فولکلور کتهای ملهم از پوشاک روستاییان و پیراهنهای روستایی پوشیدند .
تیپهای فقیر وفولکلور دههی ۱۹۵۰ میلادی آغاز شورشی مقابل جامعه حاکم را نشان میداد که در ( قدرت گل ) که در اواخر دههی ۱۹۶۰ میلادی کاملاً برافراشته شده بود ، شکوفا شد این انقلاب اجتماعی ، توسط بلوغ نسلی از نوزادان نیرو میگرفت ، جنش پس از جنگ و فرهنگ جوان جدید مواد و ( راک اند رول ) را متحد کرد .
فولکلور اصیل و الگوهای محلی برای خیاطان خانه در میانه دههی ۱۹۷۰ میلادی در دسترس قرار گرفت، همان زمانی که ۳ زن کالیفرنیایی ( پوشش محلی ) را بنیان نهادند . دو الگوی اولیه مربوط به لباس سوریهای وکت ترکی بود . در اوایل دهه ۲۰۰۰میلادی، شرکت الگوهایی برای روپوش زنانه ، بلوزهای متنوع رعیتی، پیراهن، جلیقه و دامن بلند پیشنهاد داد .
طراحان تیپ فولکلور
طراحان با الهام از استایلهای خیابانی فولکلور را به مد بالایی در دهه۱۹۷۰ میلادی رساندند . طراح انگلیسی، زندرا رودز ، دریافت که در اواخر دهه۱۹۶۰ میلادی ، همرا با گروه موسیقی ( بیتلز ) در هند و رولینگ استونز در مراکش چه قدر جذاب است.ضمناً دریافت که رودوزی روستایی و اشکال سادهی لباس های محلی تا بی نهایت لذت بخش است و لذا شروع به تولید لباس هایی با اشکال محلی برای پارچه هایی که دستی رنگ آمیزی می شد، کرد .
لیندا م.ولترز
نویسنده
مهدیس قدرتی
شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.
۰ دیدگاه