پوشاک سنتی زنان کرد کرمانشاه

منتشر شده در تاریخ

سربند:

سرپوش ها همواره سر آدمی را که سرچشمه ی نیروی خرد و فرمانروای تن است پوشانده و از گزند دور می نماید . قدمت سربند به دوران های بسیار قبل باز می گردد .

سربند در این منطقه از چند دستمال بزرگ‌ کلاغی ریشه دار تشکیل شده است .

گاه بر دور کلاهکی شبیه عرقچین پیچیده می شود/ به این کلاهک کِلاو گفته می شود / معمولا از پارچه نخی سفید رنگ گیسوان از دو طرف رها می شود .

گاه از کلاهک یا عرقچین سوزن دوزی شده که با سکه و زیور تزئین شده استفاده می شد.

استفاده از سکه و زر و زیور در پوشاک سنتی همواره با دلایل خاصی بوده است .

زیرپوش:

ساده و بلند تا پشت پا / جنس پارچه آن چلوار / آستین ساده که مچ با دکمه بسته می شود / دارای یقه گرد که با دکمه بسته می شود.

پیراهن :

در هر منطقه با اسم های مختلف بیان می شود:

جومه،کرواس، کراس ، شوو

پیراهن بلند و گشاد / یقه سه گوش و باز / دارای آستین ساده و راسته گاه سنبوسه دار ( سورانی) / پارچه های زیبا و نفیس و گلدار

در بسیاری از نقاط عشایری کرمانشاه، زنان پیراهن بلندی که دارای کمر چین دار و فاقد سورانی (سنبوسه ) است می پوشند. زنان روی این پیراهن شال پشمی مخصوص می پوشند.

زنان سالمند غالباً پیراهن بدون سنبوسه می پوشند .

نیم تنه(یل):

نوعی کت/ تفاوت با یل های دیگر مناطق ندارد فقط آستین در برخی نقاط ساده و برخی نقاط سنبوسه های کوتاه / از جنس مخمل / کناره ها با نوارهای الوان و یراق تزئین شده/ پارچه های مرغوب همچون مخمل و زری

جلیقه:

سوخته/ بدون آستین/ از جنس مخمل الوان / قد کوتاه تا حدود کمر / دارای آستر / زنان مسن از جلیقه های ساده و با تزئینات کمتر استفاده می کنند/ حاشیه آن را با پولک و منجوق یا نخ گلابتون تزئین می کردند / یقه ی آن سه گوش یا برگردان بوده است/ نصب سکه ها و زیور ها در رنگ های شاد و روشن مانند قرمز و سبز

قبا:

تمام قد و بلند تا پشت پا / از مخمل های الوان / آستر از پارچه گلدار / قسمت جلوی دامن از پایین تا زیر سینه از هم باز است ولی روی سینه ها لبه های آن به هم می‌رسد / در لبه های قبا در روی سینه سکه ها و زیورها را می اویزند.

روپوش:

چادری از پارچه ابریشمی مشکی/ به درازای دومتر / معمولاً آن را از درازا بر پشت و گردن می اندازند و دو گوشه بالایی اش را جلو آورده و روی سینه گره می زنند / با استفاده از این روپوش تمام پشت لباس پوشانده می شود.

شلوار:

شوال همان شلوار معمول و متداول میان زنان و مردان کرد تنها تفاوت میان شلوار مرد و زن در محل دوخت لیف کمر است / در مردان محل دوخت لیف رو به بیرون است.

کفش:

کلاش گیوه / رویه ی آن توسط زنان کرد بافته می شود / کف آن توسط تخت کش مهیا می شود / گیوه دوز رویه را به تخت آن می دوزد/ گلابتون دوزی روی رویه


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.


۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *