پوشاک سنتی مردم جمهوری آذربایجان

منتشر شده در تاریخ

در جمهوری آذربایجان نیز مانند سایر نقاط جهان ، تاریخ و جغرافیا شکل و رنگ لباس را تعیین می کردند . دوازده مرحله شکل گیری لباس های ملی آذربایجان قابل شناسایی است و هر مرحله شاهد پیشرفت های بیشتر بود که مربوط به تغییر سلیقه ها و شرایط زندگی است لباس ها ویژگی های اولیه خود را در دوره سلسله آذربایجان به دست آورند که از قرن شانزدهم تا هجدهم حاکم بودند، اما هنگامی که جمهوری آذربایجان توسط خان های مختلف اداره می شد ،‌طراحی های خاص مشخص می شد.

این لباس های سنتی ، آنقدر رنگارنگ و متنوع ، واقعا نمایانگر مناطق مختلف آذربایجان تاریخی است .پر از طرح های جذاب ، رنگ ها و تزئینات ، آن ها واقعا حس هنری و ذوق زیبایی شناسی ملت را منعکس کردند جزئیات و رنگ در کلیه لباس ها ، خواه برای افراد ثروتمند و اشرافی یا برای افراد ساده کشور ، پس از بررسی دقیق انتخاب می شدند.

لباس مردان آذربایجان :

برخلاف لباس زنانه ‌لباس های ملی مردان تقریباً در تمام مناطق آذربایجان مشابه بود لباس مردانه همیشه نمایانگر تعلق طبقاتی از صاحب آن بود پارچه های برجسته استفاده شده در لباس سنتی مردان در آذربایجان از جنس ابریشم، ساتن و ترمه بود پاپاچ محبوب ترین برای مردان بود که معمولاً با خلال بره دوخته می شد و نمادی از عزت و منزلت بود .

مردان هرگز پاپاچ یا کلاه خود را بر نمی داشتند و به طور کلی ، بیرون رفتن بدون کلاه شرم آور بود به همین دلیل است که اگر کسی می خواست به کسی توهین کند، سعی می کرد کلاه خود را از سرش بکشد .

محبوب ترین روسری که توسط زنان و مردان پوشیده شده است archonساخته شده از پارچه ابریشمی و تزئین شده با گلدوزی های طلا که امروزه به لطف بسیاری از مغازه ها ی سوغات در سراسر کشور شناخته شده است.

لباس زنان آذربایجان:

لباس های آن زمان بسیار ظریف ، دارای نقش و نگار ، قشنگ و دارای زرق و برق و خوش قواره بودند .

در آن زمان موقع دوختن لباس ها به اندازه مناسب با چهره و رنگ پوست و شخصیت و مقامی که فرد دارد و هم چنین سن توجه خاصی می شد .

لازم است که بگوییم لباس بچه ها مانند بزرگ ترها بود و فقط اندازه اش فرق می کرد .

در قرن ۲۰ لباس زنان و مردان از دو قسمت زیر و رو تشکیل می شد.

جنس لباس زیری از ابریشم براق و جنس محکم عموماً دوخته می شد و لباس رویی شامل کمربند و رودوشی بود که معمولاً به صورت تزئین استفاده می شد و کمربند دارای زرق و برق بود و رودوشی از جنس پوست حیوانات تهیه می شد.

لباس زنان شامل : لباده، رودوشی از جنس پوست و خز و عطر دار و گران قیمت و ترمه و لباس زیری شامل آستر و از جنس مخمل و پارچه های دیگر تشکیل می شد.


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.


۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *