ماری آنتوانت ملکه ی روکوکو

منتشر شده در تاریخ

14 ساله بود که از زادگاه اش اتریش فاصله گرفت تا سفرش به کاخ ورسای فرانسه را شروع کند. در مرز فرانسه پیش
از پا گذاشتن به خاک فرانسوی خدمتکاران چادری را ترتیب دادند . این چادر اما برای استراحت نبود . ملکه ی آینده
ی فرانسه باید پیش از ورود لباس هایش را عوض کند و لباس های پر چین و دامن بزرگ سبک روکوکو را به تن
کند. می پرسید چرا؟ تنها یک دلیل دارد . اشراف فرانسه حاضر به پذیرش ملکه ای که از مد پیروی نکند نیستند و
اگر لباس هایش به اندازه کافی مجلل نباشد هرگز در چشم قدرتمندان ملکه نخواهد بود.

به چشم بسیاری این ملکه با سبک زندگی عجیب و سرنوشت بسیار عجیب تر تنها مثالی از ظلم اشراف زادگان و
زیاده روی و فاصله ی طبقاتی است. اما آنچه از نگاه بسیاری پنهان می ماند یک حقیقت است آن هم آنکه او یک
قربانی مد است.

ملکه ی 14 ساله که تا زمان مرگش 23 سال ملکه ی فرانسه بود اولین تجربه اش از تاثیر مد را در همین تعویض
لباس دید و پس از ورودش به کاخ و رسای و زندگی در دربار فرانسه یک چیز را به خوبی آموخت : دربار فرانسه
ترکیبی است از قدرت، سیاست و مد ! پس به سرعت آموخت که اگر به خوبی لباس نپوشد و از مد پیروی نکند
هرگز روی قدرت و سیاست را نخواهد دید.

Portrait of Marie Antoinette by Elizabeth Vigee Le Brun, 1778

ماری که به تکرار به عنوان دختر ساده لوح پارتی هم شناخته می شود به سرعت جای خود را میان زمان داران مد باز
کرد .آن چنان که وقتی بحث سبک روکوکو می شود یک ماری انتوانت است و یک روکوکو.او گرایش های رو به رشد
سبک روکوکو را که با پارچه های ابریشمی کم رنگ و پاستلی ، اکسسوری هایی مانند جواهرات و روبان ها و کلاه
گیس های بلند ،دامن های سنگین لایه لایه و عریض که روی پنل هایی که گاهی 5 متر طول داشتند ، سوار می
شدند و به یک کرست تنگ در بالاتنه وصل می شدند ، آمیخته شده بود را پذیرفت و تبدیل به ملکه ی روکوکو شد.

ماری در ابتدا به سه سبک لباس بسیار علاقه مند بود . جامه ی فرانسوی که شامل سه قسمت دامن، کت و نیم تنه
بود و در پشت لباس از بالا تا پایین با چین های مشخص پوشیده شده بود و گلدوزی های پیچیده ای که با پترن
گل که مورد عالقه ی ماری بود تزیین شده بود.

The Robe a la Polonaise famously worn by Marie Antoinette

لباس دیگر جامهی لهستانی بود با الهام از لباسهای لهستانی دوخته شده بود، که در آن دامن به سه قسمت در
پشت بلند میشود تا کت زیر آن نمای ان شود، و لباس سوم جامه ی انگلیسی بود که ، ظاهری با الهام از لباسهای
مردانه انگلیسی. با یک کت کوتاه، یقه های گشاد و آستین های بلند که در لباس مجلسی گنجانده شده بود.
با گذر زمان ماری نوعی وسواس شدید به لباس ها پیدا کرد تا جایی که هنگامی که مادر ماری آنتوانت، ماری ترزا،
پرتره ای از دخترش را دریافت کرد که با جدیدترین تزئینات فرانسوی لباس پوشیده بود، گفته شد که او از عدم
خویشتن داری وحشت زده شده و به دخترش می نویسد: »… مدها را باید در حد اعتدال دنبال کرد، اما هرگز نباید

از مدها کاملا پیروی کرد. چراکه به افراط کشیده می شود. یک زن جوان زیبا، یک ملکه برازنده، نیازی به چنین
دیوانگی ندارد.«

A 1785 portrait shows Queen Marie Antoinette with her two eldest children at
Versailles

او آنچنان غرق در پیروی از مد شد که با گذر زمان حتی داشتن چندین دست لباس های مجلل روکوکو هم برایش
کافی نبود و این چنین شروع به زیر پا گذاشتن قوانین سختگیرانه ی درباری مد کرد. آرایشگر شخصی او، لئونارد،
عشق او به کلاه گیس را به اوج جدیدی رساند که گرانش را به چالش می کشید کلاه گیس هایی با رنگ های
پاستلی و تزئیناتی از جمله گل، پر، پرنده تقلبی، مروارید، توری ، الماس و حتی اسباب بازی های کوچک را که به آن
اضافه کرده بود بر سر ماری می گذاشت. ماری همچنین طراح لباس داخلی خود را به کار گرفت، ماری ژان برتین،
شیک پوش مشهور پاریسی، معروف به “رز” وزیر مد نامید ، و او را تشویق کرد تا طرحهای جذابتر و عجیب تری خلق کند. در نهایت گستردگی سبک سری های او به طور فزاینده ای باعث خشم مردم فقر زده فرانسوی شد که به
طرز دردناکی شکاف بین آنها و خانواده های سلطنت ی لذت گرا را احساس کردند. حتی برادر خود ماری، جوزف دوم
اتریشی، خواهرش را مسخره کرد و کاله گ یس استادانهاش را »بسیار سبک برای تحمل تاج« خواند.


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.


۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *