انیمه و فشن

منتشر شده در تاریخ

از آنجایی که هر چیزی در جهان می تواند منبع الهام طراحان لباس باشد ، این بار به سراغ یک هنر جذاب به نام
انیمه رفتیم تا تاثیر آن را در فشن دنبال کنیم. همه ی ما خاطراتی از کودکی از کارتون هایی با داستان هایی جذاب
داریم. آن شرلی ، تایتان ها ، فوتبالیست ها و … همه بخشی از دنیای بزرگ و خارق العاده ای به نام انیمه هستند .
دنیایی با داستان هایی جذاب و شخصیت هایی جذاب تر. البته که حتی در دنیای انیمه ها هم لباس بخشی از
شخصیت کاراکتر است پس خیلی هم دور از نظر نیست که طراحان برای لباس های دنیای واقعی به سراغ انیمه ها
بروند.

مدت هاست که انیمه و مد در یک قلمرو هنری قرار دارند . قابل انکار نیست که طراحی ساختمان ها ی مجلل در
سال های اخیر بسیار به ساختمان های انیمه ها شباهت دارد. از از کپسول Doraemon x Gucci گرفته تا
مجموعه Away Spirited s’Loewe که به عنوان دنباله ای سرگرم کننده از مجموعه قبلی استودیو جیبلی برای
Totoro Neighbor My در سال 2021 بود، و جدیدترین توسعه Balmain که با Pokemon کار شده است و
فوراً قابل تشخیص است، واضح است که مزون ها سعی دارند فضایی را برای دنیای التقاطی انیمه ایجاد کنند.

با این حال، ادعای این که تالقی انیمه با مد فقط ی ک سرمایه گذاری امروزی است، یک امر نادرست است. چرا که
دنیای انیمهای که قبالًا مبهم بود، به دلیل طرح های خارق العاده و جلوه های بصری خالقانه اش در حال جذب
تماشاگران در سراسر جهان است، ارتباط آن با مناظر طنزآمیز عمیق تر از آن چیزی است که تصور میشود. شاید
ساده ترین جلوهای که میتوان از نظر بصری به آن دست زد، پدیده فرهنگی کاسپلی است – جایی که طرفداران از
سر تا پا به عنوان شخصیتها ی انیمه مورد علاقه شان لباس میپوشند. در گذشته مخاطبین این جامعه معمولا
به عنوان آدمهای عصبی یا وسواسی شناخته میشدند، با این تصور از آن زمان تاکنون دنیای این افراد به نحوی از
دیگر مردم جدا شده بود اما در حال حاضر تبدیل به یکی از سبک های خاص با شعار آزادی بیان برای همه
جنسیت ها شده است.

اما اگر کمی عمیق تر شوید شاید بتوان دید که چگونه برخی از سریال های انیمه نقش مهمتری در تأثیرگذاری بر
لباس هایی که جوانان میپوشیدند، داشتند. به طور خاص دو انیمه شوجو – Moon Sailor ( 1992 )و Nana
(2005 ) بیش از آنچه انتظار می رود بر سبک دختران نوجوان تأثیرگذار بودند که این تاثیر مستقیماً به یک کپسول
زمانی دهه 90 ،آغاز به کار Moon Sailor در رسانه ها ی غربی به سال 1995 باز می گردد، زمانی که نسخه دوبله
شده اکسپدیشن های Scouts Sailor برای اولین بار در تلویزیون پخش شد که با پیشروی داستان بین مبارزه با
هیولاها، معاشرت با یکدیگر و رفتن به مدرسه، دختران ملوان استایل شخصی خود را داشتند.
کراپ تاپ ها ، استایل های کروماتیک و جلیقه های بافتنی و ژاکت ها به سادگی وارد کمد لباس های روزمره ی
طرفداران moon sailor شدندمانند تصور واضحی که از روند بازگشت دهه 90 در خاطر داریم. در اوایل دهه

2000 ،تأثیر Moon Sailor تحت تاثیر سایر انیمیشنهای غربی مانند Spies Totally و Club Winx – که هر
دو به یک اندازه برای دختران جوانتر الهام بخش بودند کمرنگ شد. – از جمله دگرگونی ها ی نمادین طنزآمیز آنها
به عاریت گرفتن عناصر انیمیشن محبوب ژاپنی بود.اما خالق نائوکو تاکوچی نیز به وضوح به مد لباس زمان خود
اشاره می کرد. از مجموعه کمان مشکی Saturn Sailor از مجموعه پاییز/ زمستان 1992 Mugler گرفته تا لباس
پالادیوم الهام گرفته از دیور که پرنسس Serenity پوشیده بود، تاکوچی لحظات ماورایی تر سری را با ظاهری بسیار
شیک نشان داده بود که به نظر میرسید درست از روی شوی لباس به تصویر کشیده شده بودند.

و در حالی که گروه تولید Sailor ممکن است الهام بخش زیبایی شناسی غیررسمی -آمادگی دهه 90 باشد، شخصیت
بسیار تأثیرگذاری دیگری در Osaki Nana اثر Yazawa Ai زندگی میکرد. یکی از دو قهرمان اصلی مجموعه
انیمیشنی با نام نانا بود، او مظهر چیزی بود که هر دختر پانک گوت می خواست باشد. لباس های نانا اغلب از
مجموعه های ویوین وستوود منعکس میشد: علاقه به نیم تنه های کرست، جورابهای پاره زیر کت های تارتان
چیندار و امضای شخصی وستوود با نام »اسب گهواره ای« ، همگی بخش قابل توجهی از استایل او را تشکیل
میدادند، و کاملا با لب های سرد و قرمز شرابی او و آرایش چشم اسموگی ترکیب میشد. که به او چهره ی هنرمند
نامتعارفی را داد که راهش را در جامعه ژاپن پیدا میکند. این زیبایی شناسی بود به او جسارت خروج از سایه ها را
می داد: رویاپردازان رمانتیک، هنرمندان با حساسیتهای عاطفی و دخترانی که به درستی درک نمی شدند، به نانا و
در نهایت سبک پوشش او نگاه میکردند و تقلید می کردند.

در جاهای دیگر، مد سایبرپانک نیز زمانی که آکیرا ساخته کاتسوهیرو اوتومو – تصویر اکشن علمی -تخیلی 1988 که
مقدمه مفاهیم آخرالزمانی درخشان بود – جایگاه خود را در صحنه فیلم نشان داد. لباس دوچرخه سواری متمایز
»red Akira »آن فقط یکی از لباسهای قابل تقلید نبود، بلکه به زودی به سبکی محوری برای بسیاری از برندهای
مد لباس خیابانی از جمله Garçons des Comme و Supreme تبدیل شد که تصاویری از انیمه را روی
لباسها و اکسسوری های خود بازسازی کردند. یکی شاهکار واضح که به تداوم ماندگاری انیمیشن ژاپنی اشاره دارد، با
توجه به اینکه سی سال از انتشار آن می گذرد.

و در اخر، زیبایی شناسی انیمه نیز حوزه TikTok را پر کرده است. تنظیم رنگ لباس برای شبیه سازی لباس های
الهام گرفته از شخصیت های انیمه، بدون اینکه نیازی به توسل به کل بسته کاسپلی باشد به شدت مورد توجه است.
یک جستجوی ساده در هشتگ های #animeaesthetic یا #animeoutfits ممکن است شما را به طومار
بی پایانی از لباس هایی که به راحتی انتخاب میشوند و حس و حال شخصیت های مختلف انیمه را حمل میکنند،
مواجه کند. به سبک آکادمی ک برای شخصیت دازای Dogs Stray Bungo یا سای برپانک برای Ken Kaneki از
Ghoul Tokyo فکر کنید. برخی از اکانت های هنری محبوب تحت رهبری طرفداران بازاری که به دلیل گرایش
های هنری آن برای طرفداران انیمی شن به طور فزاینده ای محبوب است را ایجاد کرده اند همچنین مستقیماً تأثیر
مد لوکس را پذیرفته اند و شخصیت های خود را در بافت مدرن با لباس های مد روز دوباره تصور می کنند.
بنابراین، همانطور که دنیای انیمه و مد همچنان به یکدیگر نزدیک میشوند، شاید بتوانیم انتظار داشته باشیم که
حوزه همکاری های خلاقانه خانه های مد با انیمیشن ژاپنی بیش از پیش گسترش یابد – به ویژه با در نظر گرفتن
فضای روزافزون هنرهای تجسمی برای تکثیر از طریق شو های لباس به هر حال در هسته انیمه، مرحله نامحدودی
برای آشکار شدن هنر و سبک التقاطی است. جایی که هیولاها می توانند صحبت کنند، موهای صورتی آدامسی پایه
اصلی این ژانر می تواند باشد و لباس های شما می تواند به همان اندازه که دوست دارید خارق العاده باشد.

منابع:

https://vogue.sg/influence-of-anime-on-fashion/


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.


۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *