فست فشن (Fast Fashion)

منتشر شده در تاریخ

مفهوم فست فشن

احتمالا عبارت فست فشن برای شما آشناست ، فست فشن به شرکت های تولید کننده پوشاکی گفته میشود که با تولید سریع و سرسام آور و البته با قیمت های پایینسعی در بدست آوردن سود بیشتر دارند .فست فشن  ها مد موجود در بازار را از روی کت واک ها در کوتاه ترین زمان ممکن (حداکثر دوهفته) در فروشگاه ها و مغازه ها ارائه میدهند.به عبارتی دیگر به لباس های ارزان، تِرند و یا نمونه های کپی شده از کت واک ها فست فشن گفته می شود که با سرعت خیلی زیاد به لباس هایی در فروشگاه های خیابانی تبدیل می شوند.اگر بخواهیم تعریف دقیق‌تری از فست فشن داشته باشیم باید بگوییم که این اصطلاح به معنای رواج یافتن سبک و مدلی از لباس‌ها و استایل است که قیمت چندانی ندارند.

ریشه فست فشن

قبل از دهه ۱۸۰۰ میلادی، سرعت حرکت دنیای مد بسیار کند بود. شرکت‌ها و برندهای تولید لباس باید مواد اولیه تولید مانند پارچه را خودشان تهیه می‌کردند.اما انقلاب صنعتی همه چیز را در زیر سایه خود دگرگون کرد.در اواخر دهه ۹۰ میلادی و اوایل سال‌های ۲۰۰۰ و بعد از آن، فست فشن به رهبری شرکت‌هایی مانند زارا اوج گرفتند. شیوه کار شرکت‌های مذکور به این شکل بود که با الهام از لباس و استایل افراد مشهور و مانکن‌های خانه‌های مد دنیا، لباس‌هایی ارزان را سریع روانه بازار می‌کردند و در حجمی وسیع به دست خریداران می‌رساندند. مد خیلی زود تغییر می‌کرد و به طرز شگفت‌انگیزی میان همه افراد دنیا گسترش می‌یافت.

هدف اصلی فست فشن ها چیست

ایجاد احساس نیاز.رسانه ها، تبلیغات، سلبریتی ­ها، شبکه های اجتماعی و… به طوری کلی بر روی همه تاثیر میگذارند ومثلا زمانی که شما دوستان خود را می بینید، شما هم تمایل پیدا می­کنید که با مد روز پیش بروید.هدف اصلی که فست فشن برای انجام آن ایجاد شده است، صرفه جویی در هزینه ها است . دو عامل مدیریت درست و اصولی در زمینه های تولید و فروش، باعث پیروزی و پیشرفت فست فشن است . همکاری های تجاری بزرگ نیز یکی از دلایل مهم در پیشرفت فست فشن است .همکاری های تجاری ، که برای به حداکثر رساندن فروش و سود با برطرف کردن نیازهای مشتری و رضایت مشتری است ،مدیریت استراتژیک گروه تولید نامیده می شود . ثبات قیمت ها و عدم ورشکستگی در گرو اتحاد تولیدکنندگان و همکاری آن ها با هم است.

اساس کار فست فشن ها

  • سبکهای موجود در تولیدات فست فشن ها به طوری کلی همه ی ترند ها را دربر میگیرد.
  • زمان بین حضور لباس در کت واک ها و فشن شو و حضور آنها در فروشگاها بسیار کوتاه است.
  • تولید لباس ها در کشورهایی مانند چین، بنگلادش و…انجام میگیرد به دلیل نیروی کار ارزان.
  • لباس های استوک ( لباس هایی  که در انبارها مانده و به موقع فروش نرفته اند)، را یک مدت کوتاه با قیمت پایین تر وارد بازار میکنند و خریداران تشویق می شوند که خرید کنند.

تفاوت های فست فشن با تولید انبوه

و اما تفاوت های بین فست فشن با تولید انبوه را می توان اینگونه بازگو کرد که در فست فشن طراحی لباس بسیار حائز اهمیت است و باید با توجه به فصل های مختلفطراحی شود اینگونه که کت واک استور (Catwalk Store) داشته باشیم . درحالی که در تولید انبوه، دیزاین و طراحی لباس وجود ندارد و حتی ممکن است یک طراحی سالها استفاده و تولید شود اما در فست فشن طراحی از رده خارج رو زودتر میبینیم . از نظر هزینه نیز، فست فشن نسبت به تولید انبوه، گران تر است و این تفاوت تفاوت به دلیل مد روز بودن فست فشن است.

اثرات منفی فست فشن در دنیا

اثرات منفی فست فشن دنیا خیلی متفاوت تر و بیشتر از آن چیزیس که فک میکنید.علاوه بر ایجاد مصرف گرایی در جامعه پای محیط زیست، ایجاد آلودگی‌های متفاوت، استثمار کارگران و … هم وجود دارد. استفاده از مواد ارزان و بی کیفیت و البته رنگ های سرطان زا وجود دارد.این مواد اولیه ارزان و بی کیفیت به طبیعت برمیگردند و آلودگی های محیطی جدید به وجود می آورند. نایلون و مواد پلاستیکی که از مواد اصلی تولید پارچه‌ صنعت فست فشن است از سوخت‌های فسیلی تهیه می‌شود. این سوخت‌ها باعث افزایش گازهای گلخانه‌ای و آلودگی آب‌ها و زمین‌های کشاورزی می‌شوند.کارگرانی که برای برندها و شرکت‌های معروف کار می‌کنند، دستمزد کمی دریافت میکنند و در محیط‌هایی مشغولبه کارند که از نظر ایمنی و رفاهی زیر حد استاندارد است. به نظر می‌رسد که می‌توان فست فشن را یکی از مصداق های برده‌داری دراین دوره دانست.

برندهای اصلی گرداننده فست فشن

بیشتر برندهایی که امروز به عنوان عنصر اصلی دنیای فست فشن هستند ، زارا یا اچ‌ اند ام(H&M) کار خود را در دهه ۱۹۵۰ در فروشگاه‌هایی کوچک شروع کرده‌اند. اچ اند ام، قدیمی‌ترین برندی است که در زمینه تولید محصولات فست فشن فعالیت می‌کند. برند های فست فشن:بنِتون (Benetton)؛فور اِوِر ۲۱ (Forever 21)؛نیو لوک (New Look)؛اچ اند ام (H&M)؛زارا(Zara)اسپریت (Esprit)؛پول اند بی‌یر (Pull & Bear)؛و… .

کپی کارهای حرفه ای

در دنیای مد قانونی برای حق کپی کردن برای طراحان لباس وجود ندارد. برند های فست فشن مانند zara، H&M، mango و… به راحتی طراحی های برند های لوکس را کپی و به تولید میکنند.به طور کلی در ایالات متحده آمریکا برای کالاهایی که “مفید” نامیده می شوند، راهی برای حفاظت از کپی شدن وجود ندارد و تولیدی  ها می توانند به راحتی طرح ها را کپی و با کیفیت بسیار پایین تر تولید کنند.

نویسنده

Zoya


شما میتوانید این مطلب و مطالب مشابه را در پیج اینستاگرام ما مشاهده کنید.


۰ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *